Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur mycket brukar ni skära i trummixen på rumsmicken? Brukar hitta en sweetrspot mellan 4-6khz. Alltså uttnyttjar jag inte hela hz-bandet. Har funderat på om jag anävnder ambience-micken helt i onödan då. Jag menar den blir nästan mer som en exciter då. Om ni förstår vad jag menar. Hur som helst- Bra låter det! 😄

Annons
Postat

En mic?

Beror ju väldigt mycket på vad man är ute efter men jag brukar bara highpassa vid 100hz, kanske t.o.m lågpassa vid typ 5khz och komprimera skiten ut det.

Postat

En mic?

Beror ju väldigt mycket på vad man är ute efter men jag brukar bara highpassa vid 100hz, kanske t.o.m lågpassa vid typ 5khz och komprimera skiten ut det.

ja mono. Lågpassa vet jag inte om jag personligen föredrar. Har inte testat. Men får för mig att det kan låta blöddrigt??

Postat

Det blir väl inte mycket till ambience i mono? För att få till känslan av ett rum krävs det ju att man har åtminstone två kanaler, för det är ju skillnaden mellan vänster- och högerkanalen som skapar ambience. Men men, det viktiga är ju att du tycker att det låter bra.

Men för att svara på frågan: Jag hade skurit ganska högt, kanske vid 1 kHz. Tror inte att det finns någon information i de lägre registren där som man har nytta av, det gör bara mixen grötig. Jag hade även lågpassat för att undvika pisksnärtar i diskanten.

Postat

Det blir väl inte mycket till ambience i mono? För att få till känslan av ett rum krävs det ju att man har åtminstone två kanaler, för det är ju skillnaden mellan vänster- och högerkanalen som skapar ambience. Men men, det viktiga är ju att du tycker att det låter bra.

Men för att svara på frågan: Jag hade skurit ganska högt, kanske vid 1 kHz. Tror inte att det finns någon information i de lägre registren där som man har nytta av, det gör bara mixen grötig. Jag hade även lågpassat för att undvika pisksnärtar i diskanten.

Klart det är stereo. Jag satt och sov. Testade lågpassa men tyckte inte att det lyfte så mycket i mixen i sin helhet.

Postat (redigerat)

Jag brukar köra 1176 i nuke på mono-rum så för att inte cymbalerna ska fladdra och störa överhänget brukar jag lågpassa den. Det jag personligen är ute efter i monorum är ett aggressivt mellanregister och en lång sustain då du oftast for tillräckligt med definition från OH och Stereorum ändå.

Men det är ju en smaksak.

Redigerat av mietek
Postat

Visst kan du plocka upp Ambience med en monomick...rätt vanlig mickning av trummor

Postat

Visst kan du plocka upp Ambience med en monomick...rätt vanlig mickning av trummor

Där ser man. Trodde inte alls att det funkade (har alltid spelat in det i stereo).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.