Jump to content
Annons

inspelnings nivå!


kluster

Recommended Posts

Annons
vicks (oregistrerad)

På enskilda spår i en mix - nära nollan.

På en mix som ska mastras i stor-mastringsrum: -2 till -5 dB ifrån noll. Dom behöver ett visst headroom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

men hallå? om man lägger så att alla insturment ligger nära nollan så överstyr det ju hur mycket som helst på masterregeln. Detta kanske är en väldigt dum fråga, men har jag fattat rätt om det ska gå till på det här sättet?:

1. När man spelar in så ser man till att hamna så nära nollan som möjligt.

2. När man sedan ska mixa det så får man dra ner kanalerna så att den inte överstyr på masterregeln och så att man har lite headroom.

3.Sedan är det bara att mixa på?

I sådana fall känns det bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

men hallå? om man lägger så att alla insturment ligger nära nollan så överstyr det ju hur mycket som helst på masterregeln. Detta kanske är en väldigt dum fråga, men har jag fattat rätt om det ska gå till på det här sättet?:

1. När man spelar in så ser man till att hamna så nära nollan som möjligt.

2. När man sedan ska mixa det så får man dra ner kanalerna så att den inte överstyr på masterregeln och så att man har lite headroom.

3.Sedan är det bara att mixa på?

I sådana fall känns det bra...

ja, teoretiskt handlar det om att utnyttja bitdjupet.

i praktiken så är det inte så noga om man använder sig av 24 eller 32 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

men hallå? om man lägger så att alla insturment ligger nära nollan så överstyr det ju hur mycket som helst på masterregeln.

Att spela in 'nära nollan' är en fråga om att utnyttja bitdjupet i A/D-konverteringen.

Att du sedan måste rycka i kanalreglarna för att sänka volymen innan du summerar är en fråga om att mixa. 😆🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hela frågan om hur man skall banda in för att kunna mastra är ju absurd. Detta har påpekats i tidigare inlägg. men jag villö ju sammanfatta mina åsikter. Det är ju vad forum går ut på.

De här nämnda sakerna har egentligen inget med varandra att göra. Att spela in 'nära nollan' är en fråga om att utnyttja bitdjupet i A/D-konverteringen. Just det. Inget att göra med mastring, endast med inspelningskvalitet. När man mixar, har igen enskilda kanaler och deras relation till noll absolut ingen betydelse. Det som betyder där, är att mastern inte får gå över noll. Och att mixen låter bra. Endel lämnar 0.1dBFS headroom, andra mera. Smaksak.

I mastringen kan hursomhelst alla material som inte peakar på noll behandlas propert. Vänligen kan man fråga mastering-engineeren hur han vill ha materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

bara undrar om det finns någon som kan tipsa om hur högt eller lågt man bör lägga inspelningen för att det skall finnas utrymme för mastring?

finns det några speciella linjer att gå efter? 😕

Hur lågt man ska lägga inspelningen? 😄

Man ska alltid spela in så nära 0 dB som möjligt för att utnyttja maximalt antal bitar i AD-omvandlaren/mediat etc.. ect.. Och i princip samma gäller då du spelar in på rullbandare också (om du inte är ute efter nåra weird effekt typ brus och low-bit-"fnissel" etc.. 😉 )...

Sen då du mixar (summerar som Linus så korrekt kallar det) så bestämmer du nivåerna på varje instrument.. Fundera inte på det här med mastering.. Låter det bra så låter det bra helt enkelt, har du gjort rätt så slipper du "mastra" låten 😉

Har du gjort rätt från början till slut så behövs inte mastering egentligen med modern utrustning..

Så är det! 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge som det inspelade materialet är brusfritt och av fin audiokvalitet så spelar det väl mindre roll hur långt ner från nollan man är? Då kan man väl vid mastring boosta som man känner för??

VA??? Du snackar skit.. Har man typ 16 bitar att bolla med så vill man verkligen vara så nära nollan som möjligt!!! Sen det du säger att man "ska använda örona" det håller jag fullständigt med om.. Men jag vidmakthåller fortfarande att ALL inspelninging ska ske så nära 0dB som möjligt för att full ljudkvalité ska kunna uppnås. Man bråkar inte med bitdjupet i detta fall (inspelning).. I mixläge gäller andra regler 🙁

Har du spelat in i låg volum så ha du spelat i med ett lågt antal bitar också.. "Thats the fact" Börjar du boosta då som du säger så boostar du det som låter dåligt också.. Comprendé? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge som det inspelade materialet är brusfritt och av fin audiokvalitet så spelar det väl mindre roll hur långt ner från nollan man är? Då kan man väl vid mastring boosta som man känner för??

VA??? Du snackar skit.. Har man typ 16 bitar att bolla med så vill man verkligen vara så nära nollan som möjligt!!! Sen det du säger att man "ska använda örona" det håller jag fullständigt med om.. Men jag vidmakthåller fortfarande att ALL inspelninging ska ske så nära 0dB som möjligt för att full ljudkvalité ska kunna uppnås. Man bråkar inte med bitdjupet i detta fall (inspelning).. I mixläge gäller andra regler 🙁

Har du spelat in i låg volum så ha du spelat i med ett lågt antal bitar också.. "Thats the fact" Börjar du boosta då som du säger så boostar du det som låter dåligt också.. Comprendé? 😱

Jodå, vid inspelning håller jag med...men vid mixning lämnar jag plats för mastringsboosting...-Alltså. jag vill inte ha masterregelns output på 0:an från cubase till wavelab...

jag tror vi tycker likasamma...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi tycker likasamma...eller?

Jo det gör vi! 😠

Mixning är inte samma sak som "inspelningsnivå" Man ska ta vara på all dynamik som möjligt vid inspelning.. Sen då man mixar så är ändå allt omvandlat till 32 bit floating-point (om man inte användet Mackies inspelningsprg, 64 bitar)

Link to comment
Dela på andra sajter

.. Har man typ 16 bitar att bolla med så vill man verkligen vara så nära nollan som möjligt!!!

Men jag vidmakthåller fortfarande att ALL inspelninging ska ske så nära 0dB som möjligt för att full ljudkvalité ska kunna uppnås. Man bråkar inte med bitdjupet i detta fall (inspelning)..

Hmm. Mina tankar.

En sanning när det gäller inspelning och mixning är att det är slutresultatet som räknas. Dit kan det finnas många vägar. Eftersom vi är olika gör vi också olika. Ibland är det inte absolut bästa kvalitet i de enskilda spåren som gäller, det kan vara viktigare att vara garanterad att inte överstyra eller att enkelt kunna mixa.

När det gäller inspelning av spåren så ...

Nära nollan är en bra ide, men hur nära då? Det beror på brusgolvet under inspelningen. Har man "bara" 16 bitar så är det bra att ligga inom sådär 6dB från nollan. Inte ändå upp till 0dB eftersom digital klippning inte är vad vi brukar eftersträva. Det är inte så ovanligt att ha kompressor på sång och sånt redan vid inspelningen när det är 16 bitar. Behovet av det är mycket mindre vid 24 bitars inspelning.

En modern så kallad 24 bitars omvandlare ger ofta sådär 20 bitar riktig information. Är det en bra omvandlare kan det där "nära" nollan då ligga neråt -20dB utan att bruset blir något problem. Har du en riktigt bra omvandlare kan du ligga neråt -40dB på enstaka kanaler och kunna mixa dem utan att det brusar. Själv tycker jag sådär -10dB i topparna är ganska lagom kompromiss, inte så att man måste höja nivån mycket och inte så att det är i närheten av att klippa.

Det finns en del personer som spelar in varje spår på "lagom" nivå så att om man sätter alla reglerna kring noll så blir det en hyfsad mix. Inte alldeles oävet som modell det heller och det fungerar utmärkt med bra AD-omvandlare.

När det sen gäller mixning tycker jag det är bra att sätta upp en referensnivå med ett visst upplevt ljudtryck. När den väl är inställd så mixar man tills det låter bra. Ställer man högtalarna lagom högt så hamnar man då lagom långt från 0dB utan att behöva mixa efter mätarna -- örona gör jobbet.

Bob Katz har i sin bok Mastering Audio skrivet om något som han kallar K-systemet. Jag rekommenderar alla som mixar att läsa den boken och kalibrera sina högtalare enligt tipsen där (boken är fylld av kunskap från en av de verkligt stora i branschen). Den viktigaste verktyget är en ljudnivåmätare för att ställa in volymen på högtalarna. Material mixat enligt den modellen kan man sen lämna till mastering med gott samvete. Kör man i datorn lämnar man förslagsvis som 32bit float för att inte tappa nåt.

Mixar man enligt K-systemet så hamnar man en bit ned från nollan utan att det är något problem. Det kan vara bra att veta att lämnar du float till masteringen kan det gå över 0dB utan att dista, men det är lite olika hur olika program klarar av att hantera det. Float som material till mastering kan också ligga långt ner under 0dB utan det brusar mer för det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten kan man lita på! Bra inlägg!

Liten skröna:

En bekant satt på 80-talets glada dagar med vid en Prince-inspelning i NY. Polaren hade väl mest sköta-bandare-och-dra-lite-kablar-funktion men i alla fall så gjorde dom en tagning på lite körsång. När dom lyssnade på bandarn senare så lät det inte klokt så polaren sa nåt om att detdär får ni ta om för sådär kan det ju inte dista. Då vänder sig både tekniker, producent och Prince och säger "det är precis så det ska låta!". Givetvis lät det hur rätt som helst i mixen senare... Har väl kanske inte så himla mycket med digital inspelning att göra, men att bestämma vad som är bra och dåligt i musikaliska sammanhang är lite som att halka ut på hal is.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Har du spelat in i låg volum så ha du spelat i med ett lågt antal bitar också.. "Thats the fact" Börjar du boosta då som du säger så boostar du det som låter dåligt också.. Comprendé? 😎

Det här låter lite bakvänt men det kanske är så, har nån lust att förklara. Jag skulle ju tycka att inspelningsnivån inte avgör hur många bitar man spelat in med. Typ spelar man in på för låg nivå med låt oss säga 24 bitar så återges väl bara ljudet och bruset tillsammans med 24 bitar. Kan man verkligen säga att man "tappar bitar" blir det inte bara att det återges ganska detaljerat hur kasst man spelat in.

Strunt samma det är inte viktigt bara råkade läsa tråden och började tänka lite när jag såg det här.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Kan man verkligen säga att man "tappar bitar"

Så brukar man säga då man bandar in nånting så att de lägsta bitarna konstant är noll. För att ha "utnyttja" bitdjupet, skall du ha variation i alla de lägsta bitarna (inte bara värmevariation från AD-omvandlaren).

Men... lite akademiskt ju. Rubriken och frågeställningen är fortfarande snedvriden, och det som omtalas här i tråden har ju redan visat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du spelat in i låg volum så ha du spelat i med ett lågt antal bitar också.. "Thats the fact" Börjar du boosta då som du säger så boostar du det som låter dåligt också.. Comprendé?  😆

Det här låter lite bakvänt men det kanske är så, har nån lust att förklara. Jag skulle ju tycka att inspelningsnivån inte avgör hur många bitar man spelat in med. Typ spelar man in på för låg nivå med låt oss säga 24 bitar så återges väl bara ljudet och bruset tillsammans med 24 bitar. Kan man verkligen säga att man "tappar bitar" blir det inte bara att det återges ganska detaljerat hur kasst man spelat in.

Strunt samma det är inte viktigt bara råkade läsa tråden och började tänka lite när jag såg det här.

Göran

Tänk dig såhär, krasst:

Med 8bit (ju lägre i jämförelsen desto lättare att förstå) har man 256 värden som går att representera binärt, 0-255.

När du spelar in så "lyssnar" AD-omvandlarna och skickar digital ljuddata där volymen representeras av något av dessa 255 värden. Du har alltså 255 värden på volym och kan således spela i 255 olika volymer 🙂

Säg att du nu spelar in riktigt lågt, så att du bara använder volymstegen 0-10. Du har alltså bara 10 volymsteg däri filen. Du tänker att "det kan jag fixa i datorn för det är bara att höja på mjukvarumixerni sequencern." Så det gör du, du höjer och kanske även ökar gain på filen. MEN, du har fortfarande bara 10 steg där i, och när du höjer gör du nu stegen större.

Helt plötsligt hör du tydligt hur sången/instrumentet hoppar stegvis uppåt respektive neråt när musikern höjer respektive sänker sin ljudstyrka på sången/instrumentet.

Hade du sett till att komma så nära 0dBFS (full scale, Decibel från nollan) som möjligt hade du haft 255 steg att gå på, och de hade blivit mindre per steg då.

Med 24 bitar har du 16.7 miljoner steg. 🙂 Så även om du bara använder omkring 10% av involymen har du fortfarande bättre än 8 bitars totala dynamikbredd.

Hoppas att min förklaring dög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Lite eftertänksam blir jag??? Har du ett "analogt" vred att vrida på så är det fortfande fullt med bitar i din inspelning.. allt eventuellt brus du då hör har med analoga förstärkare att göra... MEEEN är det som så att du styr nivån i din dator .. då är det bitarna du reducerar.. Då blir det sämmre och sämmre ju lägre volym du väljer ( färre och färre bitar som återger verkligeheten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreställ dig att du ska hälla upp sprit från dunken, du sätter en tratt på flaskan och fyller upp. Men du fyller bara flaskan till hälften.

"Gör inget, jag kan ju fylla på med vatten så får jag en hel flaska sprit ändå!"

Tänker du.. Men ack så fel du har, mängden sprit ökar ju inte bara för att flaskan blir fullare.

Och nu byter vi ut flaskan mot en ljudfil och spriten mot bitdjup, huj så pedagogisk jag kan vara klockan halv två på natten.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, & god morgon...

Säg nu att jag har har spelat in och mixat mitt material o hela tiden hållit nivåerna vid nollan (0). Jag kör ihop spåren till ett stereo för mastring.

Hur ska jag hålla nivåerna här? & hur i hela friden får jag samma ljudnivå som mitt referensspår? (finns fortfarande en liten, liten bit kvar). Vill ju ha headroom kvar och inte så att det går utför med resultatet pga boost.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Säg nu att jag har har spelat in och mixat mitt material o hela tiden hållit nivåerna vid nollan (0). Jag kör ihop spåren till ett stereo för mastring.

Du skall inte. Du skall mixa ihop dina spår. Hålla mastern vid 0 i mixningen. Köra ut ett stereospår, och mastra det. Igen med mastern vid 0.

Läs tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju "typ" det jag skrev också.

Min fråga: Hur högt kan jag lägga nivån på Mastringsspåret utan att Headroomet försvinner o det ev. börjar att klippa/dista. Nivån kommer ju att ligga på noll, men när jag lägger på effekter alltså.

Visst, att lyssna är det viktigaste, men borde finnas vissa "regler" när en ren o prydlig mix börjar låta illa vid mastring.

ELLER?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hmm.. Lite eftertänksam blir jag??? Har du ett "analogt" vred att vrida på så är det fortfande fullt med bitar i din inspelning.. allt eventuellt brus du då hör har med analoga förstärkare att göra... MEEEN är det som så att du styr nivån i din dator .. då är det bitarna du reducerar.. Då blir det sämmre och sämmre ju lägre volym du väljer ( färre och färre bitar som återger verkligeheten)

Testa att bouncea om en fil på skitlåg volym, många gånger. Sen gaina den som satan, så får du se :rolleyes: (eller höra rättare sagt).

Det är samma sak med digital kompression. Ju mer du komprimerar, desto fler bitar förlorar du, Om man komprimerar 6 db med en mjukvaruplugg har du förlorat en bit. Det är en av många anledningar till att analog kompression låter så jäkla smutt jämfört med digital 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Lite eftertänksam blir jag??? Har du ett "analogt" vred att vrida på så är det fortfande fullt med bitar i din inspelning.. allt eventuellt brus du då hör har med analoga förstärkare att göra... MEEEN är det som så att du styr nivån i din dator .. då är det bitarna du reducerar.. Då blir det sämmre och sämmre ju lägre volym du väljer ( färre och färre bitar som återger verkligeheten)

Testa att bouncea om en fil på skitlåg volym, många gånger. Sen gaina den som satan, så får du se 🙂 (eller höra rättare sagt).

Det är samma sak med digital kompression. Ju mer du komprimerar, desto fler bitar förlorar du, Om man komprimerar 6 db med en mjukvaruplugg har du förlorat en bit. Det är en av många anledningar till att analog kompression låter så jäkla smutt jämfört med digital 🙂

Modifierad verklighet att säga att analog kompression är bättre för att digital kompression skulle reducera bitdjup. Visst stämmer det teoretiskt, men det finns en och annan aspekt till att beakta till detta.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...