Jump to content
Annons

Musiktermer: plugins, syntar och VSTs?

Recommended Posts

Postat

Detta Àr vÀl sÄ lÀtt att det blir svÄrt, men det finns ett par musiktermer som jag inte riktigt förstÄtt.

Vad definierar egentligen en plugin? Det Àr nÄgot som man kan anvÀnda för att förÀndrar ljudet och dess form. Men Àr t.ex. 3xOSC en plugin isÄfall? Man har ju inget "ursprungligt" ljud att förÀndra?

Vad skiljer en "channel" frÄn en plugin?

RÀknas VST som en plugin eller som ett eget instrument? Det heter ju VST-plugin men Àven dÀr finns inget "ursprungsligt" ljud? Vad Àr det egentligen och varför Àr mÄnga kritiska till att man anvÀnder VSTs? RÀknas 3xOSC som en VST? (enligt flera youtubevideor...)

Vad menar man nÀr man pratar om en synt? Àr det samma sak som keyboard, enda skillnaden Àr att man kan manipulera ljuden pÄ egen hand med synten? En keyboard har ju redan förinstallerade ljud som ej gÄr att förÀndra?

Annons
Postat
Ett keyboard kan vara helt utan ljud ocksĂ„. 😉
Njae, dÄ brukar vi bara sÀga klaviatur.

Keyboard, fasta ljud med ev. mindre modifieringsmöjligheter.

Synt, skruva/programmera egna ljud.

Postat

Hmm...midi keyboard? Master keyboard? Mother keyboard? Är inte dessa enbart till att styra andra kÄllor? Har jag missat nĂ„'t?

Postat

DÀrav mitt "njae" istÀllet för "nej". Visst kan man sÀga midi-keyboard eftersom det Àr det som det heter pÄ engelska.

Men dÄ brukar poÀngen ligga pÄ midi-keyboard, inte bara sÀga keyboard kort och gott. NÀr vi bara skriver keyboard syftar vi (i stort sett) alltid pÄ instrumentet med ljudmodul.

Det Àr i svenskan tydligare att anvÀnda termen midi-klaviatur istÀllet för att undvika att ljudlösa tangenter jÀmförs med t ex ett stage piano.

Postat

OK, jag trodde att jag totalmissat nĂ„got under alla Ă„r. 😛

Jag har bara tÀnkt pÄ keyboard som "tangentbord" oavsett om det kommer ljud eller inte.

Accepterar ditt svar till fullo, nu nĂ€r jag vet att jag inte var ute och cyklade helt. 😄

Postat (redigerat)

Vem Àr kritisk till att anvÀnda VST's/VSTi's?

MÄnga uppmuntrar inte att man ska anvÀnda VSTs eftersom det oftast bara lÄter som andra lÄtar och inte ger nÄgon kunskap om vilka möjligheter det finns att programmera eget ljud, med t.ex. 3xOSC. Av tutorialvideor att döma Àr det ju nÀrmast pinsamt om man anvÀnt VSTs för att skapa en musikslinga. Man har inte "skillsen"...

Och dÀrmed svarade jag precis pÄ min egen frÄga! Hahah...

Men nu har jag förstÄtt det hÀr med syntar, vad gÀller pÄ resten?

Redigerat av GĂ€st
Postat

FörstÄr inte alls vad som skulle kunna vara pinsamt. Kan du inte lÀnka till nÄt klipp dÀr det kÀnns pinsamt.

Fattar ingenting dÄ det Àr en sÄn stor och viktig uppfinning i musikmakeriet?!?!?!

Postat

Men nu har jag förstÄtt det hÀr med syntar, vad gÀller pÄ resten?

Resten? Hmm...skillnad pÄ "channel" och plugin?

Vet inte om jag hÀnger med helt hÀr, men menar du kanske "channel-strip"?

En channel strip (i tex Logic) Àr ett spÄr med förinstÀllda effekter, eq osv.

Postat (redigerat)

FörstÄr inte alls vad som skulle kunna vara pinsamt. Kan du inte lÀnka till nÄt klipp dÀr det kÀnns pinsamt.

Menar inte att jag tycker det Àr pinsamt, men toppkommentarerna pÄ youtube brukar dissa om man anvÀnt VST för att uppnÄ ett speciellt ljud. LÀste Àven i en trÄd hÀr som ocksÄ uppmuntrade att man skulle skippa VSTs och skapa eget.

Resten? Hmm...skillnad pÄ "channel" och plugin?

Vet inte om jag hÀnger med helt hÀr, men menar du kanske "channel-strip"?

PÄ FL Studio kan man lÀgga till "channels", men för mig kÀnns det som att de har samma funktion som plug-ins. DÀrav min förvirring.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Kan man inte skapa nÄgot eget med en VST alltsÄ? MÄste man göra sin egen synt innan man kan spela nÄt? = )

En kanal kan vÀl ha plugins? Och en plugin kan vÀl vara bÄde en effekt och mjukvaruinstrument?

Postat

Plugin = insticksmodul. Ett program som Àr Àmnat att anvÀndas endast i samverkan med ett annat program.

MÄste jag bygga en egen gitarr innan jag kan vara stolt över mitt ascoola riff?

Postat

VST = standarden för plugins. Standarden omfattar Àven specialfallet med VSTi som Àr virtuella instrument (det lilla i:et stÄr för instrument).

Pratar man om plugins menar man som regel effektplugins.

FörstÄr verkligen inte varför det skulle vara pinsamt eller dÄligt pÄ nÄgot sÀtt att anvÀnda ett VSTi. Du spelar ju dina egna slingor och ackordsföljder, eller hur? Det skulle i sÄ fall vara lika förkastligt att anvÀnda ett piano - för det finns ju andra som anvÀnder piano.

De som kommenterar negativt kanske menar att folk ofta anvÀnder fÀrdiga loopar som följer med som presets till vissa VSTi - och dÄ blir det förstÄs lite trist att höra samma loop som har anvÀnts i 794 andra lÄtar samma vecka, men att avfÀrda anvÀndning av VSTi, Àr bara trams och en indikation pÄ bristande kunskap.

Postat

VST = standarden för plugins. Standarden omfattar Àven specialfallet med VSTi som Àr virtuella instrument (det lilla i:et stÄr för instrument).

Pratar man om plugins menar man som regel effektplugins.

FörstÄr verkligen inte varför det skulle vara pinsamt eller dÄligt pÄ nÄgot sÀtt att anvÀnda ett VSTi. Du spelar ju dina egna slingor och ackordsföljder, eller hur? Det skulle i sÄ fall vara lika förkastligt att anvÀnda ett piano - för det finns ju andra som anvÀnder piano.

De som kommenterar negativt kanske menar att folk ofta anvÀnder fÀrdiga loopar som följer med som presets till vissa VSTi - och dÄ blir det förstÄs lite trist att höra samma loop som har anvÀnts i 794 andra lÄtar samma vecka, men att avfÀrda anvÀndning av VSTi, Àr bara trams och en indikation pÄ bristande kunskap.

Jag förstÄr som vanligt ingenting men det jag VET och kÀnner ut i fingerspetsarna Àr att man vill göra nÄt autentiskt, mÄ det vara via VST eler VST'i skit samma jag vet hur man rockar skiten ur folk lÄt oss klargöra det för resten oxÄ!!!

Postat

Jag förstÄr som vanligt ingenting men det jag VET och kÀnner ut i fingerspetsarna Àr att man vill göra nÄt autentiskt, mÄ det vara via VST eler VST'i skit samma jag vet hur man rockar skiten ur folk lÄt oss klargöra det för resten oxÄ!!!

SĂ„ Ă€r det ju om man kan skapa bra musik. Om man sedan anvĂ€nder VSTi eller "riktiga" instrument, Ă€r skit samma. 🙂

Postat

Jag delar upp det i plugins och mjukvaruinstrument.

I fallet av cubase blir det: plugin - VST, och mjukvaruinstrument - VSTi

Postat

DĂ„ förstĂ„r jag 🙂 Den negativa kritiken mot VSTi ska jag inte ta till mig hĂ€danefter, det Ă€r som du sĂ€ger Claes.

Postat

SĂ„ Ă€r det ju om man kan skapa bra musik. Om man sedan anvĂ€nder VSTi eller "riktiga" instrument, Ă€r skit samma. 🙂

Har man inte tillgÄng till ett riktigt instrument Àr ju VSTi ett bra sÀtt^^

Alla har ju inte ett trumset hemma som Àr uppmickat till ett ljudkort/mixer eller annan hÄrdvara som klarar det:)

Postat

[...] varför Àr mÄnga kritiska till att man anvÀnder VSTs?

Det Àr anhÀngarna till Audiofilismen, en relativt ovanlig men irriterande religion, som gÄr i taket sÄ fort nÄgon form av plug-in har anvÀnts. Ingenting att bry sig om, Àrligt talat. En bra lÄt Àr en bra lÄt, och dÄ Àr det fullstÀndigt ointressant hur man har uppnÄtt resultatet!

"Hörrni, Rolling Stones, jag hörde allt att ni har anvÀnt gitarr pÄ eran senaste platta, det har The Beatles redan gjort! Hitta pÄ nÄgot nytt, det gÄr inte att lyssna pÄ skivor med gitarr sedan Let it be slÀpptes."

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.