Jump to content
Annons

Ljud till ena örat


BlendS

Recommended Posts

`Hej jag har kopplat min mick till ljudkort Focusrite som jag köpte men när jag spelar in så för det första så hör jag mig sjunga samtidigt som jag sjunger i vänstra öra och sen när jag ska spela upp så kommer det ljud från vänstra örat bara..

Det är inte fel på hörlurarna för har testat 3 par och precis köpt in beats by dre så det är inte hörlurarna..

Där micken är instoppad i ljudkortet så står det Line/INST vilken sida föredrar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför är det bättre med mono? Det är väl endast 1 då?

Därför att din mick bara spelar in i mono, dvs en kanal. Spelar du in en monosignal på stereospår får du bara ljud på stereospårets första kanal, den vänstra, därav ditt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

En monokanal som har 0 i panorering (Ligger i mitten) kommer spelas upp som om den som (sjunger/spelar någonting) står rakt framför dig, via masterbussen. Masterbussen är en stereokanal.

När du exporterar så kommer det som spelas upp i masterbussen bli en ljudfil.

Så svar på din fråga, Ja, sålänge spåret inte är panorerat.

Edit: Fyller på lite:

Om du panorerar ditt spår 15% till vänster så kommer ditt spår skicka 65% av ljudet till vänster sida av masterbussen och 35% av ljudet till höger sida av masterbussen.

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att notera är också att även om man har en stereomikrofon är det inte särskilt lyckat att spela in solosång/rap/tal i stereo, eftersom minsta rörelse man gör kommer att höras på inspelningen! (Dvs. att ljudet rör sig mellan högtalarna på ett sätt som inte låter snyggt.) Stereomikrofoner fungerar bäst till körinspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...