Jump to content
Annons

Billig mikrofon för enkel studio


Frassee

Recommended Posts

Tjenare studio.se!

Har nyss börjat dja och mixa lite på skoj, använder ett Numark USB mixerbord , HD555 lurar och ett par diy högtalare som monitorer. Jag mixar i Traktor 2 Pro.

Nu har jag tänkt inhandla en mikrofon för att prata i vid live-sändning, spela in samples, sång m.m.

Mikrofonen hade jag tänkt koppla direkt till mixerbordet(6,3mm), eventuellt USB men hur fungerar det tillsammans med t.ex. Traktor?

Jag hade bara tänkt lägga runt 500-600kr inklusive kabel, bordsstativ ev. någonting annat?

Någon kunnig som skulle vilja hitta något bra till mig? /Frasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för en 500 kan du få kabel, supreme bomstativ och mikrofonen JJLabs ND 6000 av mig + frakt.

postförskott..

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sk begränsad budget kan det vara smart att köpa en dynamisk mick som du kan snacka i även live om du har såna jobb. Studio kondensatormickar funkar väldigt dåligt till det, då får du rundgång i basen om inte discoanläggningen spelar väldigt väldigt tyst.

En beg Shure SM58 kan va når, de är väldigt tåliga för mnisshandel också. Spelar du in hemma kan du få ganska fett ljud även med en sån om kör hårt med kompressor.

En del proffs sångare använder såna i studio även om det finns Neumann mickar i 30000-kronorsklassen att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Guitar Nilsson för hjälpen!

Låter som att det är en dynamisk mick jag ska ha. SM58 ska nog gå att hitta för runt 600kr beg, en sådan får det nog bli 🙂

BlendS: Den mikrofonen gick på 300kr på tradera för ett par dagar sedan. Tack ändå.

Pxm: Den såg ganska schysst ut, är det ett golvstativ då? Vet inte riktigt om jag har tillräckligt med plats för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu bÄttre Är en Beta58, de låter avsevÄrt mkt bÄttre. Har du en j-a tur kanske du hittar en billig beg sån med. De kostar 1800 nya tror jag, men de Är så pass bra att de ofta anvÄnds i TV-sammanhang Även nÄr man har tillgång till betydligt dyrare sångmickar. Tyckte jag såg såna på Idol nyligen...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Guitar Nilsson för hjälpen!

Låter som att det är en dynamisk mick jag ska ha. SM58 ska nog gå att hitta för runt 600kr beg, en sådan får det nog bli 🙂

BlendS: Den mikrofonen gick på 300kr på tradera för ett par dagar sedan. Tack ändå.

Pxm: Den såg ganska schysst ut, är det ett golvstativ då? Vet inte riktigt om jag har tillräckligt med plats för det.

Den kanske gick på 300 kr för att man inte fick en phantom adapter med kan jag lova.

Bara den jag köpte kostar 700 🙂 Men tack för respons 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyss börjat dja och mixa lite på skoj
Okej, vi snackar budgetnivå alltså.
Mikrofonen hade jag tänkt koppla direkt till mixerbordet(6,3mm)
Är det teleplugg på mikingången är det bara dynamisk handmik som gäller, glöm allt annat.
Jag hade bara tänkt lägga runt 500-600kr inklusive kabel, bordsstativ
Oj, halva budgeten försvinner till bara mikstativet om du ska ha ett stadigt stativ med bom. Eller så får du en begagnad SM58:a och inga kablar/stativ överhuvudtaget.

Eller så köper du en billig karaokemikrofon typ Clas Ohlsons kinamikrofon med XLR-6,3mm kabel på köpet + bordsstativ från Kjell&co och hukar dig över bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...