Jump to content
Annons

Puffskydd - Metall vs Nylon


BlendS

Recommended Posts

Jag försöker leta efter ett metall puffskydd till min mikrofon men finner det ingenstans.

Någon som kan hitta en åt mig (Ska inte vara så jätte jätte stor).

Jag har en nylon och undrar vilken som är bättre metall eller nylon.

Vad är skillnaden lixom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nylonskydden stjäl lite diskant (men betydligt mindre än skumskydden som ofta följer med mickar och som egentigen är vindskydd och inte puffskydd...), medan metallskydden kan ge lite biljud med ringningar i metallen eller blåsljud när luften passerar genom det stela nätet och bildar turbulens.

Detta är dock VÄLDIGT små effekter, så i praktiken har det egentligen ingen betydelse.

Det finns ETT puffskydd som står ut från mängden, från mikrofonen.se - men det är betydligt dyrare än de normala puffskydden...

Metall-puffskydd

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Jag har länge tänkt att övergå till metallskydd då jag fått för mig att det är uppdaterad och bättre variant av puffskydd. Men om det inte är någon hörbar skillnad så är det ju ingen vits. Och som alla vet - Hörs det ingen skillnad, så ÄR det ingen skillnad. Det är mitt motto. Sånt som går att mäta är kanske intressant för forskare men för musiker så är det bara det som hörs eller inte hörs som räknas.

Hade varit intressant om du la upp ett ljudexempel, claes, som komplettering till dina micktester. Nylon vs metallskydd.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag använder popskyddet som "avståndsmätare" till micken så jag kan få till omtagningar som låter i närheten av varandra... och då blir ett närliggande popskydd lite konstigt.

Som sångare föredrar jag helt klart nylon framför metall, om det kan vara till någon hjälp för någon...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde test av puffskydd när jag jobbade i en studio i Berlin och det är helt klart hörbara skillnader. Kommer aldrig använda ett metallskydd om nylon finns tillgängligt. Vissa frekvenser hade konstiga ringningar medan konstigt nog en det av lågmid/bas försvann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder popskyddet som "avståndsmätare" till micken så jag kan få till omtagningar som låter i närheten av varandra... och då blir ett närliggande popskydd lite konstigt.

Det gör jag också, tänkte inte ens på det när jag läste nyheten, 😄 då funkar det ju sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vill (försöka) sjunga riktigt soft och nära skippar jag mitt K&M nylonpuffskydd och sjunger så att jag har micken i ca 45 graders vinkel ca 15 cm från käfthålet. TLM102 har en form av inbyggt puffskydd så det går bra bara man vet hur man sjunger och inte pustar o frustar på micken. Sätter jag skyddet emellan tycker jag att en liiiiten del diskant och närhet försvinner.

Men normalt använder jag det alltid, och även som avståndsmätare. Jag står alltid och sjunger så att jag ser så det blinkar lagom på både micpreampen och kompressorn.

Har detta

http://www.thomann.de/se/km_23956_plopkiller.htm

Funkar mkt bra, sitter still där man ställt in det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat just det puffskyddet, men BLUE har en snarlik modell som tillbehör till exempelvis Babybottle - och det funkar inte alls bra enligt min mening. Problemet när man kommer för nära micken, är att luftströmmen inte hinner spridas ut tillräckligt på det korta avståndet - och därför tror jag inte på närliggande puffskydd, utan de behöver komma ut runt 10cm från micken för att göra den nytta som man vill att de ska göra.

Ett undantag är Mikrofonen AB's P110, som fungerar superbra oavsett hur man gör - men den är som sagt dyr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat just det puffskyddet, men BLUE har en snarlik modell som tillbehör till exempelvis Babybottle - och det funkar inte alls bra enligt min mening. Problemet när man kommer för nära micken, är att luftströmmen inte hinner spridas ut tillräckligt på det korta avståndet - och därför tror jag inte på närliggande puffskydd, utan de behöver komma ut runt 10cm från micken för att göra den nytta som man vill att de ska göra.

Ett undantag är Mikrofonen AB's P110, som fungerar superbra oavsett hur man gör - men den är som sagt dyr...

Ja det var min första tanke när jag såg bilden, men jag tänkte att de kanske hade löst det på någe vis med hålstorlek eller på något annat fiffigt vis. Kanske inte något man bör inhandla utan ingående test. Sen är man ju så van vid att vara försiktig med stormembranare i det här avseendet, att jag undrar om man inte hade stått och tänkt på att inte blåsa i miken ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...