Jump to content
Annons

Du har den kraftigaste DSP-hårdvaran i din dator!


hwasser

Recommended Posts

Jag har funderat mycket kring OpenCL och sen tittat lite på dom DSP-lösningar som finns. Tanken slog mig att priset var oförskämt på UAD-korten för vad kostnaden är för dom. DSP kraften ligger i ett chip som dom kallar "SHARC" - eller: "ADSP-21369" . Det ligger på 400 mhz CPU och 2 mb SRAM - jämför med ett grafikkort i samma prisklass som UAD-Solo (ca 4000-5000 kr så jag tar ett Geforce GTX 5800 för 4300 kr) - CPU(gpu) 782 mhz och 1536 mb GDDR5 (4008 mhz) och det är betydligt större och har garanterat ett extremt mycket större transistortal (för detta pris får du alltså ett avancerat monsterklass grafikkort!).

Då ett grafikkort är ungefär lika snabbt som åtminstånde ett par hundra UAD-kort så tänkte jag att någon plugg borde använda OpenCL (dvs CPU-räkning med en GPU, vilket är extremt effektivt) och jag hittade EN:

http://gpuimpulsereverb.de - ett impulsreverb, när en riktigt lång impuls läggs på så används nästan 0% CPU

En tysk musiker/grafiker/programmerare som har kodat, ska köpa det när jag har pengar (på fredag), 49$ är väldigt billigt.

För att klargöra för er som är intresserade så fungerar OpenCL till alla någorlunda moderna AMD (tidigare ATI) och Nvidia-kort.

(!! på download så finns en demo och innan du laddar ner demon så laddar man ner ett litet program som på en halv sekund listar ut om ditt grafikkort är kompatibelt eller inte! En vst i 32bit och en i 64bit finns i demo-rar-filen)

Nyaste drivrutinerna rekommenderas till ditt grafikkort då äldre drivrutiner saknar stöd för OpenCL

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har man ett UAD-kort till i vanliga fall? Ursäkta korkad fråga men jag har aldrig hört om detta förut... 🙂

Man installerar det och sen avlastar kortet processorn så att man kan använda fler pluggar i sina projekt.

På sikt kommer man även vara med i Lyxfällan eftersom pluggarna är dyra och sägs vara så förbannat bra... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Kände inte ens till OpenCL, trodde först du hade stavat OpenGL fel 😄

För de som sitter med kraftfulla grafikkort är ju detta en nästan oanvänd resurs när man kör musikprogram. Host- och plugin-GUI tar ju ganska lite resurser i anspråk.

När det gäller UAD-korten så är det ju pluggarna man betalar för, ja alltså mer än själva DSP-kraften. Annars vore det hutlösa priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har man ett UAD-kort till i vanliga fall? Ursäkta korkad fråga men jag har aldrig hört om detta förut... 🙂

Det är en svindyr iLOK!

Nej men UAD är ett digital signal processing kort. Som kom till först för att avlasta datorns egna processor. Och då det begav sig för 10 årsen så var det en bra grej.

Idag behöves det egentligen inga DSP-kort då datorerna i sig knäcker dessa DSP-kort rejält i kraft.

MEN för att slippa pirater så fungerar korten bra till att låsa dina pluggar till kortet.

Idag så märker man av att dom håller på att försvinna. Eller inte.

Universal Audio har gett sig fan på att ha kvar pluggarna på DSP-korten. Medans TC Electronics och SSL har valt att gräva ner skiten!

Sen så kom Pro Tools med sitt nya HDX som fungerar på samma sätt MEN avlastar datorn mer än andra DSP's då det även tar hand om in & ut trafiken med vansinnigt nära total noll latency. (ohörbart)

Skillnaden mellan DSP och datorns processor är att datorn processar i realtid, allt eftersom pluggarna kommer in i låten.

Med ett DSP så lägger det sig där konstant oavsett om låten rullar eller inte.

Klipper in från ett annat forum där det testats med pluggen Brainworx EQ i stereo:

Pro Tools HD2= 30st plugins.

UAD-2 QUAD= 80st plugins.

NATIVE (Datorns egna processor, 6 core 3,33 GHz) 1050st plugins med default flat EQ . Och 443st med "heavy duty settings".

Så.. well...?!!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Grafikkorten är extremt kraftfulla idag i sådan omfattning att processorer inte gör så stor skillnad prestandamässigt längre i 3d-datorspel. GPCPU har visat sig vara EXTREMT effektivt och används i såkallade "superdatorer". (GPCPU = General-Purpose computation on Graphics Processing Units)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grafikkorten är extremt kraftfulla idag i sådan omfattning att processorer inte gör så stor skillnad prestandamässigt längre i 3d-datorspel. GPCPU har visat sig vara EXTREMT effektivt och används i såkallade "superdatorer". (GPCPU = General-Purpose computation on Graphics Processing Units)

https://www.studio.se/index.php/topic/67969-benchmark-opencl/page__fromsearch__1

Lite kul ändå! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Grafikkorten är extremt kraftfulla idag i sådan omfattning att processorer inte gör så stor skillnad prestandamässigt längre i 3d-datorspel. GPCPU har visat sig vara EXTREMT effektivt och används i såkallade "superdatorer". (GPCPU = General-Purpose computation on Graphics Processing Units)

En liten rättelse i all ödmjukhet 🙂 Fysiken i 3D-baserade spel bygger på ren CPU-prestanda, såsom sakers vikt, gravitation, ragdolls etc, och kan vara ganska krävande i många spel. Nvidia har dock stöd för en del av detta med PhysX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en grej som liknar weusecoins, eller aa är typ samma sak, fast att man hjälper medicin och vetenskap med uträkningar via GPU-kraften. Det kallas folding, sweclockers har ett eget folding lag vet jag (vissa tävlar i att folda mest).

Ska köra weusecoin och testa hur mycket man kan tjäna. Har ett ganska kraftfullt grafikkort samt 100 mb fiberbredband! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...