Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min Macbook Pro som Àr lite mer Àn 1 Är gammal har plötsligt börjat att bli konstig.

NĂ€r jag öppnar upp mer Ă€n 1 program, eller gĂ„r in pĂ„ en krĂ€vande hemsida (med mycket flash och java osv.), d.v.s. "belastar" datorn, sĂ„ craschar hela skrivbordet. SkĂ€rmen blir blĂ„ för tvĂ„ sekunder som nĂ€r man kopplar i en extern skĂ€rm och alla program avslutas. Även de sakerna uppe i högra hörnet som dropbox m.m. Jag har ingen aning var det kommer ifrĂ„n och datorn Ă€r Ă€ven allmĂ€nt segare sen det började... Den "skrivbords rebooten"tar inte mer Ă€n 5 sekunder, och nĂ€r den Ă€r fĂ€rdig Ă€r det precis som nĂ€r datorn Ă€r nystartad.

Vet inte riktigt vad jag ska göra 🙁

//Simon

Annons
Postat

Kanske bara testa att köra Skivverktyg (ligger i programmappen "Verktygsprogram"). Kör sedan bara en "Reparera skivbehörigheter pÄ hÄrddisken. Ibland kan det lösa skumma saker som hÀnder.

Köp INTE en pc. DÄ kan det hÀnda mÄnga andra saker. Dom fÄr ju t ex virus och sÄdan skit som vi oftast slipper. Det Àr vÀrt mycket.

Postat

Köp INTE en pc. DÄ kan det hÀnda mÄnga andra saker. Dom fÄr ju t ex virus och sÄdan skit som vi oftast slipper. Det Àr vÀrt mycket.

Jag kör linux pĂ„ min hembyggda pc. DĂ„ gör datorn som jag vill. Utan nĂ„gra nycker. Det Ă€r vĂ€rt mest i min vĂ€rld. â˜ș

Postat

Min har börjat hÀnga sig. Det var sedan jag installerade senaste uppdateringarna. Thunderbolt och iTunes var det för. NÀr började ditt?

Postat

Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjÀlper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta.

Postat (redigerat)

Har du tillrĂ€ckligt med ledigt utrymme pĂ„ hĂ„rddisken? Är den för full sĂ„ kan det slöas ner rejĂ€lt av fragmenteringar och stora filer som inte defragmenteras automatiskt av OS X. LĂ€mna helst runt 30% ledigt om du vill ha prestanda.

Du kan ha en skadad diskkatalog, kör skivverktyget och reparera disken.

Du kan ha felaktiga permissions registrerade (OS X försöker anvÀnda filer som det inte har korrekt rÀttigheter till), kör skivverktyget och vÀlj repair permissions (minns inte vad det brukar stÄ pÄ svenska).

Du kan ha problem med PRAM (parameterminne). Boota om datorn och hÄll ner kommando-alt-p-r tills dess att du hör den boota igen (startljudet). SlÀpp tangenterna och fortsÀtt boot.

Minnet skulle kunna vara skadat. ESD-skador (statisk elektricitet) kan ta lÄng tid innan de ger effekter.

Redigerat av Bodhi
Postat

Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjÀlper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta.

Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, dĂ„ kan du fĂ„ tio resor vĂ€rre bekymmer. Lös problemen först. GĂ„r det inte och Ă€r OS-relaterat, installera om OS X 🙂

Postat

Okej! Tack, ska testa. Men borde man sÀkerhetskopiera nÄgot innan man gör den skivverkktyg-saken?

Och lonewind, ingen aning nÀr jag fick det tyvÀrr..

Postat

Okej! Tack, ska testa. Men borde man sÀkerhetskopiera nÄgot innan man gör den skivverkktyg-saken?

NÀdÄ, det Àr lugnt. Repair permissions/reparera skivbehörigheter bör du dessutom köra efter varje omfattande installation, t ex vid uppgraderingar av systemet eller iTunes/Quicktime uppgraderingar.

Postat

Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, dĂ„ kan du fĂ„ tio resor vĂ€rre bekymmer. Lös problemen först. GĂ„r det inte och Ă€r OS-relaterat, installera om OS X 🙂

Combo-updates brukar mĂ„nga gĂ„nger göra susen. Jag sĂ€ger kör i vind! 😛

Postat

Combo-updates brukar mĂ„nga gĂ„nger göra susen. Jag sĂ€ger kör i vind! 😛

Jag hatar verkligen att behöva vifta med egna meriter, men med största tĂ€nkbara ödmjukhet, 🙂 :) đŸ„°đŸ˜„ efter att ha reparerat tusentals Macar som fd Apple Certified Engineer sĂ„ mĂ„ste jag bestĂ€mt avrĂ„da bĂ„de TS, dig och vem helst som kan komma att lĂ€sa trĂ„den i framtiden att absolut inte uppdatera ett skadat OS X. Om du har tur sĂ„ hĂ€nder ingenting, men har du riktig otur sĂ„ kan du inte ens fĂ„ igĂ„ng datorn efterĂ„t utan att blĂ„sa disken.

Postat

Jag tror faktiskt att det fungerar nu! Tack sÄ mycket folk!

Och jag ska komma ihÄg det tipset Bodhi

Postat

Jag tror faktiskt att det fungerar nu! Tack sÄ mycket folk!

Och jag ska komma ihÄg det tipset Bodhi

Vad gjorde du för att fĂ„ allt att fungera? Finns kanske fler som har liknande problem och skulle ha nytta av att veta hur du löste problemet(en) 🙂
Postat

Vad gjorde du för att fĂ„ allt att fungera? Finns kanske fler som har liknande problem och skulle ha nytta av att veta hur du löste problemet(en) 🙂

Diskrepareraren, men det kan ocksÄ ha varit att avinstallera ett program som kan ha orsakat det.

Postat

Diskrepareraren, men det kan ocksÄ ha varit att avinstallera ett program som kan ha orsakat det.

Tackar 🙂 Vilket program var det du avinstallerade?
Postat

Tackar 🙂 Vilket program var det du avinstallerade?

Ett skolprogram som heter first class, sÄ inget speciellt egentligen

Postat

Jag hatar verkligen att behöva vifta med egna meriter, men med största tĂ€nkbara ödmjukhet, 🙂 :) đŸ„°đŸ˜„ efter att ha reparerat tusentals Macar som fd Apple Certified Engineer sĂ„ mĂ„ste jag bestĂ€mt avrĂ„da bĂ„de TS, dig och vem helst som kan komma att lĂ€sa trĂ„den i framtiden att absolut inte uppdatera ett skadat OS X. Om du har tur sĂ„ hĂ€nder ingenting, men har du riktig otur sĂ„ kan du inte ens fĂ„ igĂ„ng datorn efterĂ„t utan att blĂ„sa disken.

Det hindrade ju inte dig.

Kan sÀga av egen erfarenhet (eftersom jag tyvÀrr inte jobbar med musik utan Àr tvungen att jobba som IT-tekniker) att kombo-uppdateraren löser mÄnga problem. Sen Àr det sÄklart inte det första man gör. Det första Àr ju att reparera skiva och rÀttigheter.

SÄ, till alla som lÀser den hÀr trÄden i efterhand. Det Àr ingen fara att köra kombouppdateraren. Funkar skitbra pÄ de hundratals Macar jag pillat pÄ under min tid. Men se för helvete till att ha backup!

Och det Àr oavsett om du har problem eller inte. Time Machine funkar skit bra, anvÀnd det.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Ibland strular Àven en Mac sÄ backa hela tiden upp eller clona i alla fall din disk innan det hÀnder sÄ du har nÄt att gÄ tillbaka till. NÀr och om det vÀl hÀnt sÄ kan du göra allt det dÀr som reparera permissions och skivan och i bÀsta fall sÄ rullar det pÄ igen.

Postat
Det hindrade ju inte dig. Kan sÀga av egen erfarenhet (eftersom jag tyvÀrr inte jobbar med musik utan Àr tvungen att jobba som IT-tekniker) att kombo-uppdateraren löser mÄnga problem. Sen Àr det sÄklart inte det första man gör. Det första Àr ju att reparera skiva och rÀttigheter. SÄ, till alla som lÀser den hÀr trÄden i efterhand. Det Àr ingen fara att köra kombouppdateraren. Funkar skitbra pÄ de hundratals Macar jag pillat pÄ under min tid. Men se för helvete till att ha backup! Och det Àr oavsett om du har problem eller inte. Time Machine funkar skit bra, anvÀnd det.

Du var mig en envis en... 😉 Om nĂ„gon har hĂ€llt socker i tanken pĂ„ en bil, sĂ„ löser det inte problemet att fylla pĂ„ lite mer bensin. Att inte köra en uppdatering pĂ„ ett skadat OS X Ă€r nĂ„got av det mest grundlĂ€ggande man fĂ„r lĂ€ra sig som Appletekniker. Det Ă€r felsökning och reparation ABC.

En uppdatering löser i första hand funktionella problem, inte direkta skador. Det innebÀr att om en version av OS X har problem orsakade av buggar verifierade av Apple sÄ kan en uppdatering lösa dessa problem. Om problemet dÀremot Àr orsakat av anvÀndaren eller av tredjepartsprogram sÄ sÀger den enklaste av logik att en uppdatering inte kan veta vad som har gÄtt fel och dÀrmed inte heller reparera detta - och framförallt om man har otur istÀllet skapa Ànnu vÀrre problem.

Det Ă€r dĂ€rför det heter OS X Update och inte OS X Fix Whatever The **** Might Have Happened 😉

Postat

Du var mig en envis en... 😉 Om nĂ„gon har hĂ€llt socker i tanken pĂ„ en bil, sĂ„ löser det inte problemet att fylla pĂ„ lite mer bensin. Att inte köra en uppdatering pĂ„ ett skadat OS X Ă€r nĂ„got av det mest grundlĂ€ggande man fĂ„r lĂ€ra sig som Appletekniker. Det Ă€r felsökning och reparation ABC.

En uppdatering löser i första hand funktionella problem, inte direkta skador. Det innebÀr att om en version av OS X har problem orsakade av buggar verifierade av Apple sÄ kan en uppdatering lösa dessa problem. Om problemet dÀremot Àr orsakat av anvÀndaren eller av tredjepartsprogram sÄ sÀger den enklaste av logik att en uppdatering inte kan veta vad som har gÄtt fel och dÀrmed inte heller reparera detta - och framförallt om man har otur istÀllet skapa Ànnu vÀrre problem.

Det Ă€r dĂ€rför det heter OS X Update och inte OS X Fix Whatever The **** Might Have Happened 😉

Fast, det finns massor med certifierade Mac-tekniker som kör combo-updates och löser problem. Inga konstigheter alls. Kan till viss del hÄlla med ditt resonemang, men jag har personligen anvÀnt det massor med gÄnger utan nÄgra som helst problem, bÄde sjÀlv och rent professionellt. Kör i vind!

Postat

Fast, det finns massor med certifierade Mac-tekniker som kör combo-updates och löser problem. Inga konstigheter alls. Kan till viss del hÄlla med ditt resonemang, men jag har personligen anvÀnt det massor med gÄnger utan nÄgra som helst problem, bÄde sjÀlv och rent professionellt. Kör i vind!

Det Àr möjligt, men dÄ slumrade de nog till under den delen av utbildningen och har skippat att lÀsa Apples interna servicedokument.

Never mind, jag ger upp nu 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.