Shimmen Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Min Macbook Pro som Ă€r lite mer Ă€n 1 Ă„r gammal har plötsligt börjat att bli konstig. NĂ€r jag öppnar upp mer Ă€n 1 program, eller gĂ„r in pĂ„ en krĂ€vande hemsida (med mycket flash och java osv.), d.v.s. "belastar" datorn, sĂ„ craschar hela skrivbordet. SkĂ€rmen blir blĂ„ för tvĂ„ sekunder som nĂ€r man kopplar i en extern skĂ€rm och alla program avslutas. Ăven de sakerna uppe i högra hörnet som dropbox m.m. Jag har ingen aning var det kommer ifrĂ„n och datorn Ă€r Ă€ven allmĂ€nt segare sen det började... Den "skrivbords rebooten"tar inte mer Ă€n 5 sekunder, och nĂ€r den Ă€r fĂ€rdig Ă€r det precis som nĂ€r datorn Ă€r nystartad. Vet inte riktigt vad jag ska göra đ //Simon
Shimmen Postat 21 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 21 november 2011 Köp en pc istĂ€llet đ nope âșïž
coverman Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Kanske bara testa att köra Skivverktyg (ligger i programmappen "Verktygsprogram"). Kör sedan bara en "Reparera skivbehörigheter pÄ hÄrddisken. Ibland kan det lösa skumma saker som hÀnder. Köp INTE en pc. DÄ kan det hÀnda mÄnga andra saker. Dom fÄr ju t ex virus och sÄdan skit som vi oftast slipper. Det Àr vÀrt mycket.
Fredrik71 Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Köp INTE en pc. DĂ„ kan det hĂ€nda mĂ„nga andra saker. Dom fĂ„r ju t ex virus och sĂ„dan skit som vi oftast slipper. Det Ă€r vĂ€rt mycket. Jag kör linux pĂ„ min hembyggda pc. DĂ„ gör datorn som jag vill. Utan nĂ„gra nycker. Det Ă€r vĂ€rt mest i min vĂ€rld. âșïž
lonewind Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Min har börjat hÀnga sig. Det var sedan jag installerade senaste uppdateringarna. Thunderbolt och iTunes var det för. NÀr började ditt?
Ridpojken Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Testa att skapa en ny anvÀndare pÄ datorn och se om problemet Äterfinns Àven dÀr. Annars, ominstallation/formatering av system.
engineer Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjÀlper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta.
Bodhi Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 (redigerat) Har du tillrĂ€ckligt med ledigt utrymme pĂ„ hĂ„rddisken? Ăr den för full sĂ„ kan det slöas ner rejĂ€lt av fragmenteringar och stora filer som inte defragmenteras automatiskt av OS X. LĂ€mna helst runt 30% ledigt om du vill ha prestanda. Du kan ha en skadad diskkatalog, kör skivverktyget och reparera disken. Du kan ha felaktiga permissions registrerade (OS X försöker anvĂ€nda filer som det inte har korrekt rĂ€ttigheter till), kör skivverktyget och vĂ€lj repair permissions (minns inte vad det brukar stĂ„ pĂ„ svenska). Du kan ha problem med PRAM (parameterminne). Boota om datorn och hĂ„ll ner kommando-alt-p-r tills dess att du hör den boota igen (startljudet). SlĂ€pp tangenterna och fortsĂ€tt boot. Minnet skulle kunna vara skadat. ESD-skador (statisk elektricitet) kan ta lĂ„ng tid innan de ger effekter. Redigerat 22 november 2011 av Bodhi
Bodhi Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjĂ€lper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta. Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, dĂ„ kan du fĂ„ tio resor vĂ€rre bekymmer. Lös problemen först. GĂ„r det inte och Ă€r OS-relaterat, installera om OS X đ
Shimmen Postat 22 november 2011 TrÄdstartare Postat 22 november 2011 Okej! Tack, ska testa. Men borde man sÀkerhetskopiera nÄgot innan man gör den skivverkktyg-saken? Och lonewind, ingen aning nÀr jag fick det tyvÀrr..
Bodhi Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Okej! Tack, ska testa. Men borde man sÀkerhetskopiera nÄgot innan man gör den skivverkktyg-saken? NÀdÄ, det Àr lugnt. Repair permissions/reparera skivbehörigheter bör du dessutom köra efter varje omfattande installation, t ex vid uppgraderingar av systemet eller iTunes/Quicktime uppgraderingar.
Shimmen Postat 22 november 2011 TrÄdstartare Postat 22 november 2011 Bredvid det sÄ stÄr det repair disc ocksÄ, Àr de nÄgot bra?
Bodhi Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Bredvid det sÄ stÄr det repair disc ocksÄ, Àr de nÄgot bra? Japp, kör det.
Shimmen Postat 23 november 2011 TrÄdstartare Postat 23 november 2011 Okej gött. FÄr vÀl testa och se!
Ridpojken Postat 23 november 2011 Postat 23 november 2011 Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, dĂ„ kan du fĂ„ tio resor vĂ€rre bekymmer. Lös problemen först. GĂ„r det inte och Ă€r OS-relaterat, installera om OS X đ Combo-updates brukar mĂ„nga gĂ„nger göra susen. Jag sĂ€ger kör i vind! đ
Bodhi Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjĂ€lper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta. Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, dĂ„ kan du fĂ„ tio resor vĂ€rre bekymmer. Lös problemen först. GĂ„r det inte och Ă€r OS-relaterat, installera om OS X đ Combo-updates brukar mĂ„nga gĂ„nger göra susen. Jag sĂ€ger kör i vind! đ Jag hatar verkligen att behöva vifta med egna meriter, men med största tĂ€nkbara ödmjukhet, đ :) đ„°đ efter att ha reparerat tusentals Macar som fd Apple Certified Engineer sĂ„ mĂ„ste jag bestĂ€mt avrĂ„da bĂ„de TS, dig och vem helst som kan komma att lĂ€sa trĂ„den i framtiden att absolut inte uppdatera ett skadat OS X. Om du har tur sĂ„ hĂ€nder ingenting, men har du riktig otur sĂ„ kan du inte ens fĂ„ igĂ„ng datorn efterĂ„t utan att blĂ„sa disken.
Shimmen Postat 25 november 2011 TrÄdstartare Postat 25 november 2011 Jag tror faktiskt att det fungerar nu! Tack sÄ mycket folk! Och jag ska komma ihÄg det tipset Bodhi
Implasticyde Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Jag tror faktiskt att det fungerar nu! Tack sĂ„ mycket folk! Och jag ska komma ihĂ„g det tipset Bodhi Vad gjorde du för att fĂ„ allt att fungera? Finns kanske fler som har liknande problem och skulle ha nytta av att veta hur du löste problemet(en) đ
Shimmen Postat 25 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 november 2011 Vad gjorde du för att fĂ„ allt att fungera? Finns kanske fler som har liknande problem och skulle ha nytta av att veta hur du löste problemet(en) đ Diskrepareraren, men det kan ocksĂ„ ha varit att avinstallera ett program som kan ha orsakat det.
Implasticyde Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Diskrepareraren, men det kan ocksĂ„ ha varit att avinstallera ett program som kan ha orsakat det. Tackar đ Vilket program var det du avinstallerade?
Shimmen Postat 25 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 november 2011 Tackar đ Vilket program var det du avinstallerade? Ett skolprogram som heter first class, sĂ„ inget speciellt egentligen
engineer Postat 28 november 2011 Postat 28 november 2011 Jag hatar verkligen att behöva vifta med egna meriter, men med största tĂ€nkbara ödmjukhet, đ :) đ„°đ efter att ha reparerat tusentals Macar som fd Apple Certified Engineer sĂ„ mĂ„ste jag bestĂ€mt avrĂ„da bĂ„de TS, dig och vem helst som kan komma att lĂ€sa trĂ„den i framtiden att absolut inte uppdatera ett skadat OS X. Om du har tur sĂ„ hĂ€nder ingenting, men har du riktig otur sĂ„ kan du inte ens fĂ„ igĂ„ng datorn efterĂ„t utan att blĂ„sa disken. Det hindrade ju inte dig. Kan sĂ€ga av egen erfarenhet (eftersom jag tyvĂ€rr inte jobbar med musik utan Ă€r tvungen att jobba som IT-tekniker) att kombo-uppdateraren löser mĂ„nga problem. Sen Ă€r det sĂ„klart inte det första man gör. Det första Ă€r ju att reparera skiva och rĂ€ttigheter. SĂ„, till alla som lĂ€ser den hĂ€r trĂ„den i efterhand. Det Ă€r ingen fara att köra kombouppdateraren. Funkar skitbra pĂ„ de hundratals Macar jag pillat pĂ„ under min tid. Men se för helvete till att ha backup! Och det Ă€r oavsett om du har problem eller inte. Time Machine funkar skit bra, anvĂ€nd det.
BurninSven (oregistrerad) Postat 29 november 2011 Postat 29 november 2011 Ibland strular Àven en Mac sÄ backa hela tiden upp eller clona i alla fall din disk innan det hÀnder sÄ du har nÄt att gÄ tillbaka till. NÀr och om det vÀl hÀnt sÄ kan du göra allt det dÀr som reparera permissions och skivan och i bÀsta fall sÄ rullar det pÄ igen.
Bodhi Postat 29 november 2011 Postat 29 november 2011 Det hindrade ju inte dig. Kan sĂ€ga av egen erfarenhet (eftersom jag tyvĂ€rr inte jobbar med musik utan Ă€r tvungen att jobba som IT-tekniker) att kombo-uppdateraren löser mĂ„nga problem. Sen Ă€r det sĂ„klart inte det första man gör. Det första Ă€r ju att reparera skiva och rĂ€ttigheter. SĂ„, till alla som lĂ€ser den hĂ€r trĂ„den i efterhand. Det Ă€r ingen fara att köra kombouppdateraren. Funkar skitbra pĂ„ de hundratals Macar jag pillat pĂ„ under min tid. Men se för helvete till att ha backup! Och det Ă€r oavsett om du har problem eller inte. Time Machine funkar skit bra, anvĂ€nd det. Du var mig en envis en... đ Om nĂ„gon har hĂ€llt socker i tanken pĂ„ en bil, sĂ„ löser det inte problemet att fylla pĂ„ lite mer bensin. Att inte köra en uppdatering pĂ„ ett skadat OS X Ă€r nĂ„got av det mest grundlĂ€ggande man fĂ„r lĂ€ra sig som Appletekniker. Det Ă€r felsökning och reparation ABC. En uppdatering löser i första hand funktionella problem, inte direkta skador. Det innebĂ€r att om en version av OS X har problem orsakade av buggar verifierade av Apple sĂ„ kan en uppdatering lösa dessa problem. Om problemet dĂ€remot Ă€r orsakat av anvĂ€ndaren eller av tredjepartsprogram sĂ„ sĂ€ger den enklaste av logik att en uppdatering inte kan veta vad som har gĂ„tt fel och dĂ€rmed inte heller reparera detta - och framförallt om man har otur istĂ€llet skapa Ă€nnu vĂ€rre problem. Det Ă€r dĂ€rför det heter OS X Update och inte OS X Fix Whatever The **** Might Have Happened đ
Ridpojken Postat 29 november 2011 Postat 29 november 2011 Du var mig en envis en... đ Om nĂ„gon har hĂ€llt socker i tanken pĂ„ en bil, sĂ„ löser det inte problemet att fylla pĂ„ lite mer bensin. Att inte köra en uppdatering pĂ„ ett skadat OS X Ă€r nĂ„got av det mest grundlĂ€ggande man fĂ„r lĂ€ra sig som Appletekniker. Det Ă€r felsökning och reparation ABC. En uppdatering löser i första hand funktionella problem, inte direkta skador. Det innebĂ€r att om en version av OS X har problem orsakade av buggar verifierade av Apple sĂ„ kan en uppdatering lösa dessa problem. Om problemet dĂ€remot Ă€r orsakat av anvĂ€ndaren eller av tredjepartsprogram sĂ„ sĂ€ger den enklaste av logik att en uppdatering inte kan veta vad som har gĂ„tt fel och dĂ€rmed inte heller reparera detta - och framförallt om man har otur istĂ€llet skapa Ă€nnu vĂ€rre problem. Det Ă€r dĂ€rför det heter OS X Update och inte OS X Fix Whatever The **** Might Have Happened đ Fast, det finns massor med certifierade Mac-tekniker som kör combo-updates och löser problem. Inga konstigheter alls. Kan till viss del hĂ„lla med ditt resonemang, men jag har personligen anvĂ€nt det massor med gĂ„nger utan nĂ„gra som helst problem, bĂ„de sjĂ€lv och rent professionellt. Kör i vind!
Bodhi Postat 30 november 2011 Postat 30 november 2011 Fast, det finns massor med certifierade Mac-tekniker som kör combo-updates och löser problem. Inga konstigheter alls. Kan till viss del hĂ„lla med ditt resonemang, men jag har personligen anvĂ€nt det massor med gĂ„nger utan nĂ„gra som helst problem, bĂ„de sjĂ€lv och rent professionellt. Kör i vind! Det Ă€r möjligt, men dĂ„ slumrade de nog till under den delen av utbildningen och har skippat att lĂ€sa Apples interna servicedokument. Never mind, jag ger upp nu đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.