Jump to content
Annons

MacBook Pro - skrivbordet craschar


Shimmen

Recommended Posts

Min Macbook Pro som är lite mer än 1 år gammal har plötsligt börjat att bli konstig.

När jag öppnar upp mer än 1 program, eller går in på en krävande hemsida (med mycket flash och java osv.), d.v.s. "belastar" datorn, så craschar hela skrivbordet. Skärmen blir blå för två sekunder som när man kopplar i en extern skärm och alla program avslutas. Även de sakerna uppe i högra hörnet som dropbox m.m. Jag har ingen aning var det kommer ifrån och datorn är även allmänt segare sen det började... Den "skrivbords rebooten"tar inte mer än 5 sekunder, och när den är färdig är det precis som när datorn är nystartad.

Vet inte riktigt vad jag ska göra 🙁

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske bara testa att köra Skivverktyg (ligger i programmappen "Verktygsprogram"). Kör sedan bara en "Reparera skivbehörigheter på hårddisken. Ibland kan det lösa skumma saker som händer.

Köp INTE en pc. Då kan det hända många andra saker. Dom får ju t ex virus och sådan skit som vi oftast slipper. Det är värt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp INTE en pc. Då kan det hända många andra saker. Dom får ju t ex virus och sådan skit som vi oftast slipper. Det är värt mycket.

Jag kör linux på min hembyggda pc. Då gör datorn som jag vill. Utan några nycker. Det är värt mest i min värld. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tillräckligt med ledigt utrymme på hårddisken? Är den för full så kan det slöas ner rejält av fragmenteringar och stora filer som inte defragmenteras automatiskt av OS X. Lämna helst runt 30% ledigt om du vill ha prestanda.

Du kan ha en skadad diskkatalog, kör skivverktyget och reparera disken.

Du kan ha felaktiga permissions registrerade (OS X försöker använda filer som det inte har korrekt rättigheter till), kör skivverktyget och välj repair permissions (minns inte vad det brukar stå på svenska).

Du kan ha problem med PRAM (parameterminne). Boota om datorn och håll ner kommando-alt-p-r tills dess att du hör den boota igen (startljudet). Släpp tangenterna och fortsätt boot.

Minnet skulle kunna vara skadat. ESD-skador (statisk elektricitet) kan ta lång tid innan de ger effekter.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjälper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta.

Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, då kan du få tio resor värre bekymmer. Lös problemen först. Går det inte och är OS-relaterat, installera om OS X 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tack, ska testa. Men borde man säkerhetskopiera något innan man gör den skivverkktyg-saken?

Nädå, det är lugnt. Repair permissions/reparera skivbehörigheter bör du dessutom köra efter varje omfattande installation, t ex vid uppgraderingar av systemet eller iTunes/Quicktime uppgraderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du formaterar eller installerar om, reparera disken med Skivverktyget. OM inte det hjälper laddar du ner kombouppdateraren för den version du har av OS X. Den brukar fixa det mesta.

Uppdatera absolut inte ett OS X som har problem, då kan du få tio resor värre bekymmer. Lös problemen först. Går det inte och är OS-relaterat, installera om OS X 🙂

Combo-updates brukar många gånger göra susen. Jag säger kör i vind! 😛

Jag hatar verkligen att behöva vifta med egna meriter, men med största tänkbara ödmjukhet, 🙂 :) 🥰😄 efter att ha reparerat tusentals Macar som fd Apple Certified Engineer så måste jag bestämt avråda både TS, dig och vem helst som kan komma att läsa tråden i framtiden att absolut inte uppdatera ett skadat OS X. Om du har tur så händer ingenting, men har du riktig otur så kan du inte ens få igång datorn efteråt utan att blåsa disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att det fungerar nu! Tack så mycket folk!

Och jag ska komma ihåg det tipset Bodhi

Vad gjorde du för att få allt att fungera? Finns kanske fler som har liknande problem och skulle ha nytta av att veta hur du löste problemet(en) 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gjorde du för att få allt att fungera? Finns kanske fler som har liknande problem och skulle ha nytta av att veta hur du löste problemet(en) 🙂

Diskrepareraren, men det kan också ha varit att avinstallera ett program som kan ha orsakat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar verkligen att behöva vifta med egna meriter, men med största tänkbara ödmjukhet, 🙂 :) 🥰😄 efter att ha reparerat tusentals Macar som fd Apple Certified Engineer så måste jag bestämt avråda både TS, dig och vem helst som kan komma att läsa tråden i framtiden att absolut inte uppdatera ett skadat OS X. Om du har tur så händer ingenting, men har du riktig otur så kan du inte ens få igång datorn efteråt utan att blåsa disken.

Det hindrade ju inte dig.

Kan säga av egen erfarenhet (eftersom jag tyvärr inte jobbar med musik utan är tvungen att jobba som IT-tekniker) att kombo-uppdateraren löser många problem. Sen är det såklart inte det första man gör. Det första är ju att reparera skiva och rättigheter.

Så, till alla som läser den här tråden i efterhand. Det är ingen fara att köra kombouppdateraren. Funkar skitbra på de hundratals Macar jag pillat på under min tid. Men se för helvete till att ha backup!

Och det är oavsett om du har problem eller inte. Time Machine funkar skit bra, använd det.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ibland strular även en Mac så backa hela tiden upp eller clona i alla fall din disk innan det händer så du har nåt att gå tillbaka till. När och om det väl hänt så kan du göra allt det där som reparera permissions och skivan och i bästa fall så rullar det på igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hindrade ju inte dig. Kan säga av egen erfarenhet (eftersom jag tyvärr inte jobbar med musik utan är tvungen att jobba som IT-tekniker) att kombo-uppdateraren löser många problem. Sen är det såklart inte det första man gör. Det första är ju att reparera skiva och rättigheter. Så, till alla som läser den här tråden i efterhand. Det är ingen fara att köra kombouppdateraren. Funkar skitbra på de hundratals Macar jag pillat på under min tid. Men se för helvete till att ha backup! Och det är oavsett om du har problem eller inte. Time Machine funkar skit bra, använd det.

Du var mig en envis en... 😉 Om någon har hällt socker i tanken på en bil, så löser det inte problemet att fylla på lite mer bensin. Att inte köra en uppdatering på ett skadat OS X är något av det mest grundläggande man får lära sig som Appletekniker. Det är felsökning och reparation ABC.

En uppdatering löser i första hand funktionella problem, inte direkta skador. Det innebär att om en version av OS X har problem orsakade av buggar verifierade av Apple så kan en uppdatering lösa dessa problem. Om problemet däremot är orsakat av användaren eller av tredjepartsprogram så säger den enklaste av logik att en uppdatering inte kan veta vad som har gått fel och därmed inte heller reparera detta - och framförallt om man har otur istället skapa ännu värre problem.

Det är därför det heter OS X Update och inte OS X Fix Whatever The **** Might Have Happened 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var mig en envis en... 😉 Om någon har hällt socker i tanken på en bil, så löser det inte problemet att fylla på lite mer bensin. Att inte köra en uppdatering på ett skadat OS X är något av det mest grundläggande man får lära sig som Appletekniker. Det är felsökning och reparation ABC.

En uppdatering löser i första hand funktionella problem, inte direkta skador. Det innebär att om en version av OS X har problem orsakade av buggar verifierade av Apple så kan en uppdatering lösa dessa problem. Om problemet däremot är orsakat av användaren eller av tredjepartsprogram så säger den enklaste av logik att en uppdatering inte kan veta vad som har gått fel och därmed inte heller reparera detta - och framförallt om man har otur istället skapa ännu värre problem.

Det är därför det heter OS X Update och inte OS X Fix Whatever The **** Might Have Happened 😉

Fast, det finns massor med certifierade Mac-tekniker som kör combo-updates och löser problem. Inga konstigheter alls. Kan till viss del hålla med ditt resonemang, men jag har personligen använt det massor med gånger utan några som helst problem, både själv och rent professionellt. Kör i vind!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, det finns massor med certifierade Mac-tekniker som kör combo-updates och löser problem. Inga konstigheter alls. Kan till viss del hålla med ditt resonemang, men jag har personligen använt det massor med gånger utan några som helst problem, både själv och rent professionellt. Kör i vind!

Det är möjligt, men då slumrade de nog till under den delen av utbildningen och har skippat att läsa Apples interna servicedokument.

Never mind, jag ger upp nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...