Jump to content
Annons

Farsan ska till Beijing, köpa med nått hem?


Martin

Recommended Posts

Annons

Jag såg aldrig några musikbutiker i Kina överhuvud taget. I ngn stad var det någon som googlade på sin telefon där det dök upp 3 butiker i staden. Men dom låg inte på gångavstånd.

Din pappa kommer förmodligen inte hitta nåt. Peking är ENORMT! Det finns ju inga naturliga hinder för att staden ska sluta växa som tex Stockholm har (vatten). Tydligen är det så att staden växer så mycket att det råder vattenbrist då man pumpar upp så mycket grundvatten i förhållande till hur lite det regnar. Jag upplevde att husen står rätt glest.

Jag upplevde inte heller elektronik som enormt prisvärt. Om det vore nåt jag ändå skulle köpa så kanske några hundralappars besparing är kul. Men jag antar att det är Levi's-kopior på klädmarknader som turister finner mest prisvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beijing är stooort, har inte själv varit där men känner flera som har...tricket är att man måste ha kontakter, du handlar inte mikrofoner och pre's billigt i butiker på så vis utan måste gå till fabrikerna för det är där man kan göra sjukt bra affärer OM man känner någon där vill säga, är man businessorienterad och vet hur det går till så kan detta vara riktigt kul men som turist blir det inga såna barn gjorda är jag rädd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt större hotell finns det nog mest märkesbutiker och "wannabe"-märkesbutiker (kopior).

Jag bodde på Sheraton, Great Wall Hotel Beijing. Förutom exklusiva märkes-shopping-malls så fanns en OK inomhusklädmarknad för den som vill ha kopior. Men prutning i en halv evighet kanske det inte är värt för varje vara. Och ca 120kr för ett par fake-501:or är nog inte ett fynd. Dom börjar rätt högt.

Runt hörnet från hotellet, på baksidan typ, en liten tvärgata. 200 meter in på den låg en videobutik som såg helt legitim ut. DVD-erna kostade mellan 10 och 15 kr, vilket inte är lika legitimt.

Jag har för mig att om man reser mellan Kina och Hong Kong (i alla fall på marken) så kan man få problem av Hong Kong-tullen om man har fake-DVD:er. För 10 år sedan hörde jag nåt om 1000kr per beslagtagen film.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ut och slakta harar till vinterfödan???

Jag trodde även jag (?) att det första inläget bara var ett skämt. Jag skulle nog inte skaffa en kniv till min unge om han frågade. Det är väl förbud mot att gå omkring med kniv om man inte är yrkesman?

Link to comment
Dela på andra sajter

frågade en jobbar kompis som var i kina nyligen, och elektronik hade han ingen koll på men han såg väldigt fina kinesiska instrument som skulle vara värda att ha bara som prydnad och de var ganska billiga. sen finns det kinesiska gibson kopior, han nämde en gibson 335 som kostade ca 1600:-, det står alltså gibson och made in usa fast de är tillverkade i kina, de sa det i butiken han var inne i så de försökte inte lura i honom att det var original gibson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kinesiska hantverkare/instrumentmakare gör väldigt fina jazzbrukar i fint trä...De verkar vara mycket duktiga..Tittade på en sådan och hade kontakt med någon kinseisk firma för ett halvår sedan då jag började titta på jazzburkar.Jag köpte en i Sverige dock-kostade lika mycket efter tull och moms...Men skulle jag till Kina eller kände någon skulle jag antagligen snegla litet x-tra på deras jazzburkar..

mvh

🙂 säg åt honom att tjacka både en jazzburk och en vass kniv....

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...