Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Tänkte spela in dialog, som för film, fast i studio. Kan någon tipsa om mikrofoner i olika prisklasser hela vägen upp till det bästa?

Har nu bara sm57-or, CM3-or och en Röde NT2-A. CM3-orna och Röden funkar helt OK, men jag funderar på att utöka arsenalen så att säga.

Tackar!

Annons
Postat

Du klarar dig långt med ATM-25 för ändamålet som dessutom är billig och med fördel används till baskagge och annat...kan nog hittas på ebay mm testa annars MD421 billigast på ebay.de...dyrare finns givetvis också typ Electro-voice RE serien och RCA bandmickar men frågan är är det värt det???

Postat

Tack!

Jag spelar in en del akustisk gitarr oxå, så kanske e SM7B-an bra.

Vet ni några exempel på RCA bandmickar?

Eller andra dyrare mickar, kul att veta!

Postat

Om det finns någon riktigt fin mick som är dyrare så kan jag tänka mig att spara lite, har sneglat på bla. NEUMANN TLM 103, är det någon här som har den kanske?

Postat

Jag tänkte max 10 loppor 🙂

ojoj, kan inte du SNÄLLA rapportera lite om din nya telefunken när du fått den?

vore superkul att höra hör den går.

Postat

Ingen fara, den låter ju superintressant. Har du några testinspelningar som man kan lyssna på?

med text.

Jag har testinspelningar på min testsite (länk dit finns i min signatur), med akustisk gitarr och med sång - men det kanske räcker för att avgöra?

Postat (redigerat)

Du klarar dig långt med ATM-25 för ändamålet som dessutom är billig och med fördel används till baskagge och annat...kan nog hittas på ebay mm testa annars MD421 billigast på ebay.de...dyrare finns givetvis också typ Electro-voice RE serien och RCA bandmickar men frågan är är det värt det???

Har någon mer provat ATM25-an för röstinspelningar? låter som en perfekt mick för mig 🙂

Redigerat av william
Postat

Lyssna på en SBS Radiostation (Mix, Rockklassiker, The Voice mfl.) De kör SM7B i alla sina studios har jag för mig (du ser dem i femman varje morgon med Josefine Crawford om inte annat). Dock så sitter det väl ungefär sjutton kompressorer, enhancers, expanders, de-essers osv. mellan mikrofonerna och dina öron...

Postat

Aha, schysst att veta! Men precis, hur mycket utrustning sitter emellan micken och mina öron...... hm.. vore kul att höra det renare...

Postat

Har någon mer provat ATM25-an för röstinspelningar? låter som en perfekt mick för mig 🙂

Jag har ingen bra röst men om jag får tid över så kan jag göra ett AB test mellan ATM25 och MD421 eller SM57 tex på gitarr så hör du vad just den gör...det är dock inget du kommer ångra för den är så pass användbar + billig och mikrofoner kan man inte ha för många utav!

Postat

SM7 har nämnts, RE20 likaså. Då kastar jag in RØDE Procaster i leken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.