Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

banner_top_of_the.gifbanner_pops.gif

Scooter's guide to songwriting

We asked Jay, HP and Rick where they got some of they're mind boggling techno lyrics from. So, if you've always wanted to know what 'chillybow!' means, read on...

TOTP:What and who does: 'Chicks-terminator' mean and refer to?

Rick: That's him [points to HP]

HP: Yeah, it's kind of a joke. A friend of mine once called me the Chicks-checker when we went on holiday to Majorca.

All: [Lots of deep laughs]

HP: Ya, last year I became the Chicks-terminator! We thought it was really funny so we put it into our lyrics!

Jay: You'll have to wait and see what he's called next year.

TOTP: Can you explain this line: "We're not the monkeys, but we've got the key"?

HP: Ah, ya! [He seems positive on this meaning]. This means that, er, we are not the monkeys, but we have the key! [laughs]

TOTP: What does it mean when you shout out to the people in the crowd: 'Chillybow!'?

HP: Oh... This means... nothing! [laughs]

Rick:We don't know, but loads of English MC's shout it out. We thought we'd use it.

TOTP: What does: "What is essential? It's invisible to the eye" refer to?

HP: This is a sentence taken from a French writer called Antoine de Saint-Exupéry. I thought it fitted in quite nicely to 'Weekend!'

TOTP: Where does: "Respect to the man in the ice cream van" come from?

HP: This is a shout out to the KLF. They once had a lyric: "They're justified and they're ancient and they drive an icecream van." We're just saying hello to them!

------------------------------------------------------------------------------------

Jag avslutar med att citera texten till Scooters Well Done Peter:

ABFAHRT!!!

Yeaaaah!

LOUDER!!!

... Yess!

Abfahrt!!!

Abfahrt!

😆😆😆

Redigerat av Linus
Annons
Postat

Fan va skönt, Scooter Ă€r verkligen musikaliska entreprenörer av klass. Deras texter Ă€r underbart djupa och vĂ€lformulerade. Eller nĂ„t 😆

Katla (oregistrerad)
Postat

Sann poesi. Jag kĂ€nner verkligen hur jag vĂ€xer som individ efter att ha fĂ„tt avnjuta en Scooter-platta. 😕

PunkMackan (oregistrerad)
Postat

Tack Scooter!

Jag som kört fast och trodde att en text

skulle sÀga nÄnting.. Nu vet jag bÀttre. Ja se Tyskar...

De Àr bara att ta tvÄ tuffa engelska ord och sÀtta ihop dem..

Va lĂ€tt det kan va 😄

Postat (redigerat)

"Jag vill ha dig igen till rytm-attacken - kommer ner pÄ dansgolvet som en galning.

Jag vill ha dig igen till rytm-attacken - kommer ner pÄ dansgolvet som en galning.

Jag vill ha dig igen till rytm-attacken - kommer ner pÄ dansgolvet som en galning.

Jag vill ha dig igen, sÄ diska upp disken - förresten,

HUR MYCKET KOSTAR FISKEN? YEAH!!"

fri översÀttning

Scooter - How Much Is The Fish

Redigerat av vectro
Postat

Ahhhhhh... sÄ poetiskt.. kanske dags att starta ett svenskt scooter... kan kalla det "ockelbo 300" ;-)

Postat (redigerat)

TillÄt mig fortsÀtta....

Scooter - "Kashmir":

"Nittofyra - vi krossar golvet,

Nittofem - vi har drivet,

Nittosex - vi har kickarna,

Nittiosju - vi kÀnner oss som himlen,

NittioÄtta - skaka hund, orm,

Nittionio - du ser tecknet,

VI GILLAR DEN SNABBA FILEN!"

Hur kan man motstÄ dem?

Redigerat av milton
Postat
TillÄt mig fortsÀtta....

Scooter - "Kashmir":

Nittofyra - vi krossar golvet,

Nittofem - vi har drivet,

Nittosex - vi har kickarna,

Nittiosju - vi kÀnner oss som himlen,

NittioÄtta - skaka hund, orm,

Nittionio - du ser tecknet,

VI GILLAR DEN SNABBA FILEN!

Hur kan man motstÄ dem?

Hahahaha!!! 😉🙂😆

Postat

de Ă€r ju helt Ă€rliga iaf, inte Ă€r det sĂ„ngen som stĂ„r i fokus.. utan musiken! 😄 .. det gillar jag.. och erkĂ€nn - Det finns inget bĂ€ttre Ă€n en massa trettonĂ„ringar pĂ„ mellanstadiedisco som unisont skriker "MOVE YOUR ASS"... 🙁

//smulan

Postat

LOL!

Svenska Ă€r ett sĂ„ vackert sprĂ„k nĂ€r det anvĂ€nds i sina rĂ€tta sammang 🙁

Postat

Bevisar bara att man kan sjunga vad som helst pĂ„ ett dansgolv. Skulle dock bli riktigt intressant först nĂ€r de skulle köra med "dolda budskap" 😛 BebissprĂ„k Ă€r annars inget för mig 🙁 Ă€ven om jag gillar Scooter.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

http://www.instrumentality.com/themanual.html

för den som vill veta hur det verkligen gÄr till att skriva en hit, bli kÀnd, o tjÀna massor av pengar.

MÄnga har sÀkert lÀst den förut, men jag ser samma frÄgor poppa upp med jÀmna mellanrum: vad betyder texten, vilken ackordsföljd ska jag ha i bryggan, Àr detta en potentiell hit?

Svaren finns. 🙁

• 2 veckor senare...
Postat

Sitter bara Ă„ garvar Ă„t Scooter otroliga kreativitet! Handen upp för alla som tror de proddar allt pĂ„ fyllan? *upp* 🙂

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

Bumpar den hĂ€r för er som missat trĂ„den... 🙂

PetePizza (oregistrerad)
Postat
😆😄😉😳🙂😎😄😎😄😉
Postat

hahah tyskar...

Tjaa... Kraftwerk har vÀl inte sÄvÀrst avancerade texter heller... liksom...

Tjernobyl

Harrisburg

Sellafield

Hiroshima

Stoppa radioaktiviteten

Är/Finns i luften för mig och dig

Stoppa radioaktiviteten

UpptÀckt av Madam Curie

Kedjereaktion och Mutation

Nedsmittad/Kontaminerad befolkning

(friöversÀttning frÄn "Radioactivity")

Roligt, Roligt, Roligt pÄ Autobahn

ev.

Kul, Kul, Kul pÄ Autobahn

("Autobahn")

• 3 veckor senare...
Postat

Scooter?! julli-rofl1.gif HAHAHA!!!!!

Vilket skÀmt!!!

julli-syg.gif

Postat

Scooter Ă€r riktigt roliga 😆 ..

Har faktiskt ett album med dem, nĂ„gonstans.. Köpt för ganska mĂ„nga Ă„r sen 😉

/Daniel

Postat

ev.

("Autobahn")

Faktum Àr att det Àr:

"Wir fahren fahren fahren auf der autobahn" vilket betyder "vi Ă„ker pĂ„ autobahn" 😆

Men Kraftwerk Àr knappast ett band man ska bedöma efter deras texter Ä andra sidan =)

/Daniel

Postat

ev.

Heh, nÀ. Autobahn Àr pÄ tyska, de sjunger:

Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn

Vilket betyder Vi kör kör kör pÄ Autobahn. NÄgot mer logiskt.

Postat
Ahhhhhh... sÄ poetiskt.. kanske dags att starta ett svenskt scooter... kan kalla det "ockelbo 300" ;-)

Det fanns faktiskt ett Svenskt Scooter i slutet av 90-talet.. Kommer inte ihĂ„g vad de heter nu just nu dock... 😆

/Daniel

Postat

Det fanns faktiskt ett Svenskt Scooter i slutet av 90-talet.. Kommer inte ihĂ„g vad de heter nu just nu dock... 😆

/Daniel

Undrar om de inte hette "Oktan" ..

Postat

/Daniel

Undrar om de inte hette "Oktan" ..

Jo precis. Deras singel hette 2000 grader, och handlade om att det var jÀvligt varmt och av sÄdan hetta börjar man svettas.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Javisst! Killarna i Scooter tycker ocksÄ att det Àr skitkul...

...hela vÀgen till banken, citerandes sina textrader & sÀgandes "tÀnk att dom jÀvlarna gick pÄ det! Det mÄste ha varit vÀrldens mest lÀttförtjÀnta miljoner, kompis"

Det finns en anledning till att Hacke & Idol-Eddia var störst pÄ nÀtet 2004.

& det har INTE med pretentiöst textförfattande att göra.

Get the picture?

Postat

Jomenvisst har du rĂ€tt i det, Danny. Schnappi, GĂŒnther och Crazy Frog Ă€r andra exempel pĂ„ det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.