Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag har gjort ett litet test mellan 2 preamps, den ena är en gammal D&R halvracks stereopre från Holland som anses vara en av de mest transparenta i sin klass, dessutom omöjlig att få tag på pga sin popularitet, den andra är en FET-Tube hybrid som heter Triton D20 och är bygg/baserad på den anrika Siemens V72 preampen.

Mikrofonerna jag använt och splittat via Y-kabel är en Sennheiser MD421 med läge M dvs ingen bas roll-off och en AKG C-414 B-uls med läge njure och inga cutoff där heller.

För att kunna höra ev. nyanskillnader i dessa preamps så behöver ni lyssna i bra hörlurar eller i bra monitorer, datorhögtalare är (normalt sett) inte tillräckligt bra för denna test alltså, bara som ett tips!

Säg gärna hur ni uppfattar skillnaderna om ni hör några, filerna ligger på soundcloud och är döpta på så vis att ni skall förstå vilken mik och vilken pre som använts i varje exempel:

Test

Redigerat av Florian le Sage
Annons
Postat

Oooh, sådant här är alltid kul 🥰

Återkommer....

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

javisst CHAE sånt här är kul, ta den tid ni behöver...musikstyckena är improviserade för stunden och delvis baserade på ett par kända "låtar" fr förr...för att förtydliga så gjordes denna test i syfte att utröna om D20 tillförde lite mer färg etc gentemot en "clean" pre som D&R's Mic-Amp, jag letar nämligen efter några mer färgande pre's i kontrast mod de redan transparenta som jag har, rejält färgande skall sägas... 😉

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Lyssnade på pianoklippen. Jag hör digitaldist i de kraftfulla ackorden I början av ljudfilerna.

Bortsett från det gillade jag D&R bäst i det starka partiet i början och D20 i det lugnare.

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  On 2011-11-06 at 19:22 sa Florian le Sage:

ja det stämmer jag var inte så noggrann med volymen här och ville se hur lite maxnivå ställde till det, tyvärr klippte det i Cubase och jag lät det vara så...

Om du däremot hade varit noggrann och gjort rätt från början så kanske testet skulle bli relevant.

Redigerat av Kulturell Figur
Postat

Testet är för bövelen lika relevant trots att det klipper lite på nån peak, det handlar om huruvida ni kan höra vad som skiljer mellan dessa 2 preamps och inget annat, häng inte upp dig på nåt som inte är relevant! 🙂

Postat

Jag bekänner att jag inte får fram nån favorit... Det första pianot är väl ett elpiano? Det har du väl inte mickat rakt av? På en akustisk gitarr kanske jag hade hört skillnad...

Lika orgeln, är det en äkta kyrkorgel? Har inga begrepp om hur en sån borde låta, de låter nog väldigt olika också.

Postat

Jag förstår dig Herr Nilsson, skillnaden är hårfin och elpianot + kyrkorgeln är spelade på min KORG SP-250 genom dess egna högtalare och mickade på 1.5 m avstånd...

Postat

Man kan väl uttala sig om vad man vill ;-) Det är i alla fall uppmickat och kört genom 2 olika pre's för att utröna vad D20 ev. skulle tillföra med sin tube-fet hybrid gentemot en clean/straight pre...

Postat

Kan du inte sjunga lite i stället genom de olika preamparna?

De rörsimuleringar jag testat har låtit bäst avstängda. Men min TC Finalier har nån sorts effekt som kallas "analog distorsionsgenerator", den använder jag jämt, den ger värme och tydligare ljud. Svårt att förklara. men det låter bättre med den på ungefär till hälften. Man kan gasa från 1 till 10. Det är mest på masterspåret jag använder den, men även nyss när jag bouncade OH genom den, det trollade fram lite ridecymbal som inte fanns där från början.

Postat

Kunde inte höra någon stor skillnad mer än att D&R lät "kanske" lite (varmare,mjukare) på piano låten.

Svårt att avgöra,eftersom det var så liten skillnad ,om det nu var någon skillnad alls .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.