Jump to content
Annons

Nå mixtips på det här? gammeldags speed metal


tvåtakt

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=9sbM83B80Sg

Jag har precis spelat in trummor, bas å gitarr på nästa album med mitt "enmannaprojekt" Rocka Rollas.

Väntar på sång bara egentligen.

Ja... Nå tips? Jag tycker det låter rätt bra.

Det enda jag absolut inte gillar är att virvelmicken tog in väldigt mycket rideanslag som liksom skär lite i öronen när dom träffar exakt samtidigt... Men det är en puttedetalj. Samma sak var det med Running Wilds Port Royal skiva där man kunde höra väldigt mycket hihat och ride mellan gaterna. Inget jag stör mej på men det märks om man verkligen lyssnar noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Herrejesus här var det drag! Är du som shreddar hårt på guran alltså! Fräscht! 🙂

Jag kan tänkta lite på det du sa med riden och virveln, skär lite...

Jag antar att YouTube drar ner kvaliten lite dock... men jag skulle nog försöka få det lite tydligare, kanske få fram rytmgitarrerna lite mer och få mer tydlighet i dom, kanske rulla av lite bas. Fräsch låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur jag ska göra gitarrn mer tydlig, tycker den låter rätt bra som den är. Kanske var lite dumt å inte visa nåt parti med vanlig kompgitarr också mene...

Basen då, menar du rulla av bas på hela inspelningen eller själva basen?

Här är ett till solo. Slutet på solot är fan bäst haha

http://www.youtube.com/watch?v=B35f5mRNNdc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen ditt sätt att spela ,tvåtakt-det här låter bra (vilket dina projekt brukar göra) -hela mixen !!!!!

Shysst ljud i guran...

mvh

🙂 !

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Kaggetrummorna är triggade 😉 problemet är att dom jag har är för det första lite väl små och dessutom har vi inga bra mickar för kagge/kaggar i vår studio. Så fick fuska lite där...

Jag har spelat in på en billig laptop med Tascam US-1641 ljudkort i Cubase. All EQ å reverb å skit är sånt som redan fanns från början (Roomworks som bara har två rattar tycker jag låter skitbra...).

Dessutom har jag Endorphine-kompressorn på nästan allt med trummorna... Vet inte hur pass onödigt det är men så här har jag gjort med virveltrumma och alla pukor:

1. Originalspåret med gate bara. Skickad till en grupp.

2. Gruppen har massa EQ, reverb och sedan Endorphine kompressorn med alla inställningar på max typ på en av sista orangea postfadern inserten och volymen skruvad till MAX för att få fram reverbet ordentligt.

3. Det skickas sen till en annn grupp jag kallar för "virvel riktig" eller "pukor riktig" som jag använder som slut volymkontroll. Lite extra topp-EQ gör jag också här.

Det funkar alltid för mej! Blir nästan triggat men ändå "äkta" ljud. 80-tal låter det iaf. Viktigt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...