Jump to content
Annons

Röstförvrängnings-program


Arkanos

Recommended Posts

Tja, ny här på forumet, har kollat runt lite men inte hittat nått svar på min fråga som är följande:

Vad kallas en mjukvaru-röstförvrängare som man kan använda utan att rigga i Cubase eller dylikt (dvs. ingen VST-effekt eller dylikt)? Jag vill alltså att den modulerar rösten direkt när jag snackar, i t.ex. ett headset.

Vad kallas ett sånt program och vet ni några bra sådana?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inne på samma grej lite... Vill få tag på den effekt som används i serien Battlestar Galactic när piloterna pratar med varandar via hjälmmikrofon. Blir någon konstig digital fördröjningseffekt som låter stencoolt. Någon som vet vad detta heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på samma grej lite... Vill få tag på den effekt som används i serien Battlestar Galactic när piloterna pratar med varandar via hjälmmikrofon. Blir någon konstig digital fördröjningseffekt som låter stencoolt. Någon som vet vad detta heter?

Ingen aning men det verkar coolt 😉 Testa att koppla in en elgitarr-effekt, man brukar kunna skruva till rätt roliga ljud med sånna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske något sånt här? Ialla fall om man vill säga ; "Join me Luke"

http://www.hasbro.com/pl/page.viewproduct/...ars/default.cfm

Hehe... Dart Vader har en röst som alla känner igen. Cool pryl men det var inte den effekten jag tänkte på 🙁 Visste du föresten att dom har gjort en undersökning och tagit fram att Dart Vader, SouthPark Cartman och Golum är dom 3 mest kännda rösterna på film (eller mest unika rösterna iaf) ?

Lyssna på det här kllippet istället så förstår ni bättre vad jag menar:

Ljudklipp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning men det verkar coolt 🙁 Testa att koppla in en elgitarr-effekt, man brukar kunna skruva till rätt roliga ljud med sånna.

Mmm.. Det kanske skulle gå. Då får man ju iaf hyfsad distortion på rösten och skulle kunna få ljudet att bli lite avklippt sådär gött på random. Men sen behöver nog ljudet dämpas oxå, typ med nån effekt som är motsatsen till ett reverb, och frekvensvågorna måste nog töjas ut och vibreras på nått sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske något sånt här? Ialla fall om man vill säga ; "Join me Luke"

http://www.hasbro.com/pl/page.viewproduct/...ars/default.cfm

Hehe... Dart Vader har en röst som alla känner igen. Cool pryl men det var inte den effekten jag tänkte på 🙂 Visste du föresten att dom har gjort en undersökning och tagit fram att Dart Vader, SouthPark Cartman och Golum är dom 3 mest kännda rösterna på film (eller mest unika rösterna iaf) ?

Lyssna på det här kllippet istället så förstår ni bättre vad jag menar:

Ljudklipp

Va i he*vete????? Ingen "Homer"?????? 😠😱

Vilken röst kan vara mer egen, och ha mer karaktär än Homers???? hmm....

Detta gör att jag misstror undersökningen!? 😳😱

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Dart Vader har en röst som alla känner igen. Cool pryl men det var inte den effekten jag tänkte på 😛 Visste du föresten att dom har gjort en undersökning och tagit fram att Dart Vader, SouthPark Cartman och Golum är dom 3 mest kännda rösterna på film (eller mest unika rösterna iaf) ?

Va i he*vete????? Ingen "Homer"?????? 😠😱

Vilken röst kan vara mer egen, och ha mer karaktär än Homers???? hmm....

Detta gör att jag misstror undersökningen!? 😳😱

Kan det bero på att undersökningen gällde filmer, och mig veterligen finns det (tyvärr) ingen Simpsons-film...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske något sånt här? Ialla fall om man vill säga ; "Join me Luke"

http://www.hasbro.com/pl/page.viewproduct/...ars/default.cfm

Hehe... Dart Vader har en röst som alla känner igen. Cool pryl men det var inte den effekten jag tänkte på 🙂 Visste du föresten att dom har gjort en undersökning och tagit fram att Dart Vader, SouthPark Cartman och Golum är dom 3 mest kännda rösterna på film (eller mest unika rösterna iaf) ?

Lyssna på det här kllippet istället så förstår ni bättre vad jag menar:

Ljudklipp

Va i he*vete????? Ingen "Homer"?????? 😠😱

Vilken röst kan vara mer egen, och ha mer karaktär än Homers???? hmm....

Detta gör att jag misstror undersökningen!? 😳😱

😛

Håller med! Vem som helst kan väl härma darth vaders flämtade medan homer har den absolut mest originella röst man kan tänka sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som ett corus ungefär. En gitarrpedal borde fixa det.

Kan vara eller en flanger, vilket iofs är en variant av chorus kan man nog säga 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hörde däremot en gratisplugg igår som har 3 parametrar att ställa. Den ena ställer in en sorts radio-EQ, olika grovt, en ställer in en störning i ljudfilen och en switch där man väljer ett pip eller brus.

Det var en sorts commandradio-simulator med något ryskt namn. Den var inte rysk, men det stod något med rysk text över hela pluggens bakgrund. Och den var ju som sagt gratis, men den lät för jäkla kul! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde däremot en gratisplugg igår som har 3 parametrar att ställa. Den ena ställer in en sorts radio-EQ, olika grovt, en ställer in en störning i ljudfilen och en switch där man väljer ett pip eller brus.

Det var en sorts commandradio-simulator med något ryskt namn. Den var inte rysk, men det stod något med rysk text över hela pluggens bakgrund. Och den var ju som sagt gratis, men den lät för jäkla kul! 😎

En länk kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hörde däremot en gratisplugg igår som har 3 parametrar att ställa. Den ena ställer in en sorts radio-EQ, olika grovt, en ställer in en störning i ljudfilen och en switch där man väljer ett pip eller brus.

Det var en sorts commandradio-simulator med något ryskt namn. Den var inte rysk, men det stod något med rysk text över hela pluggens bakgrund. Och den var ju som sagt gratis, men den lät för jäkla kul! 😉

Låter som Grungelizer, som ingick i åtminstone tidigare versioner av Wavelab. Trevlig effekt, om än inte överdrivet högfrekvent använd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...