Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering


Recommended Posts

Huj, så var diskussionen igång igen. Problemet med denna diskussion tycks vara att det finns två så otroligt olika ståndpunkter.

Alla vet ju att detta är en diskussion som egentligen inte finns. Vanliga inbrottstjuvar går inte ut och diskuterar sina senaste stötar offentligt.

Folk som kopierar tycks inte se sig själva som tjuvar vilket är varför de gärna kan diskutera ämnet då de enligt deras ståndpunkt inte gjort något felaktigt. På samma sätt som folk på kräftskivan glatt kan berätta hur fint det känns att köra 130 i nya bilen, eller hur din arbetskamrat kan provsmaka godiset i affären, eller hur din granne kan bränna lite sprit hemma för eget bruk.

-----------------------------

För att knyta tillbaka till mitt förra inlägg. Jag tycker att betalande användare borde ställa större krav på de produkter de köper och jag kan ofta förstå varför folk tycks dras mot piratkopior. Är det rimligt att man inte ska få sälja vissa mjukvaror p.g.a. skumma licensavtal när man tröttnat på dem eller hittat något annat? Är det rimligt att man inte skall kunna göra mp3'or till sin bärbara musikspelare från skivor man köpt? Skall man vara beroende av en internet uppkoppling för att ens mjukvarusyntar skall fungera? Är det okej att köpta spel i hemlighet installerar en programvara som konstant slösar resurser och spärrar nyttoprogram som daemon tools och alcohol 120%? Eller ska man kanske acceptera att Steinberg tar 6 månader på sig att rätta till buggar i Cubase SL2 som gör att insert effekter i stort sett är oanvändbara?

Jag kan tycka att det börjar bli dags att sätta ned foten. Ett Plus-program med en stor grön soptunna och en tvärilsken Sverker hade inte skadat i datorbranschen.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Själv slutade jag köpa musikskivor efter att de införde kopieringsskydd. Om jag inte längre kan lyssna på min musik i fullgod kvalitet på datorn så kan jag lika gärna ladda hem den.

Men nu gick jag lite OT.

Hur som helst så tar jag nattvaktarens parti. Så länge man inte tar en fysisk produkt ur en affär så är det inte stöld.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man inte tar en fysisk produkt ur en affär så är det inte stöld.

Om man snor nåns affärsidé då? T ex om Astra Zeneca snor Otto's Piller-Labbs sensationella nya medicin mot cancer och sen skyndar sig till marknaden före Otto. Är inte det stöld? Otto har ju kvar receptet han med...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man inte tar en fysisk produkt ur en affär så är det inte stöld.

Yes it is...

Fyfan vad krasst att skriva något sådant. Tror du att det är gratis att tillverka ett software??? Allting har ett värde oavsett vilken produkt det handlar om. 😛

Tillverkarna vet om att en stor % av programmen sprids på nätet, men deras grundtanke är givetvis att sälja sina program delvis för att kunna betala produktionen och även göra vinst för att kunna tillverka nya. Deras tanke är att den som köper programmet ska få använda det.

Det är ungefär samma sak som att planka på tunnelbanan, vilket leder till sämre tåg tex.

Eller du satsar x antal mycket pengar på ett musikprojekt och senare när skivan släpps så finns den överallt på nätet gratis (och det är ju lätt att förstå varför folk vill spara sina pengar) men det är fortfarande stöld det handlar om.

Personligen skiter jag i om du har en massa warez på din burk, det som stör mig är du inte har respekt för tillverkarna när du postar en sådant uttalande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl helt enkelt inte samma definition av ordet stöld.

Och din liknelse

"... om Astra Zeneca snor Otto's Piller-Labbs sensationella nya medicin mot cancer och sen skyndar sig till marknaden före Otto. Är inte det stöld? Otto har ju kvar receptet han med...?"

En bättre liknelse vore att Thor lyckas få tag på en kopia på det nya läkemedlet, som han använder, eftersom han inte vid tillfället har råd till Otto Piller-Labbs hutlöst höga priser som de tar för sin cancermedicin.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl helt enkelt inte samma definition av ordet stöld.

Och din liknelse

"... om Astra Zeneca snor Otto's Piller-Labbs sensationella nya medicin mot cancer och sen skyndar sig till marknaden före Otto. Är inte det stöld? Otto har ju kvar receptet han med...?"

En bättre liknelse vore att Thor lyckas få tag på en kopia på det nya läkemedlet, som han använder, eftersom han inte vid tillfället har råd till Otto Piller-Labbs hutlöst höga priser som de tar för sin cancermedicin.

Ojoj, sorry, nu är vi inne på nåt helt annat och Olsberg lyfter väl oss OT snart.

Men;

1. Menar du (Robin Hood) att det är ok att stjäla, särskilt från dom rika, om man är fattig?

2. Och vem snor han läkemedlet från? Nån måste ju ha tillverkat den billiga kopian? Om nu Ottos är så jäkla dyra, varför inte tjacka den billiga skiten på Galne Gunnars istället då trots risken med biverkningar?

Men du menar att Thor inte betalar ens för den svinbilliga kopian?

Kunde inte låta bli att tjafsa lite här, men jag tycker dina argument är fel....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.. var börjar man..

Skulle vilja slå ett slag för den civila olydnaden. Vi är nog alla överens om att vi vill verka i ett positivt klimat. Samhälleligt, näringslivsmässigt osv. Ett demokratiskt samhälle. I vårt demokratiska samhälle finns det lagar, med lagtext som ständigt förändras, därför att demokratin hela tiden behöver återvinnas och vinnas åter igen.

Så långt fullständiga självklarheter.

Då påstår jag att olydnadsaktivitet är det mest framgångsrika sättet att förändra oegentligheter i den gällande demokratin, såsom snedskrivna lagar, eller företag som beter sig illa mot sina anställda (eller kunder?). I vissa fall tycker jag med självklarhet att det är moraliskt försvarsbart att överträda lagen.

En poäng är dock, viktigt i sammanhanget, att dessa lagöverträdelser, i alla fall om de ska få min respekt, ska ske öppet i alla instanser. Man ska när man bryter lagen vara beredd att ta konsekvenserna.

En del har missuppfattat det här, och tror att det är en olydnadsaktivitet att köra 130 på motorvägen, eller dricka hembränt. Eller köra piratkopierade program.

Det skulle kunna vara det, om man när man passerar en poliskontroll trycker ytterligare på gasen i st f att tvärnita, eller att man skickar ett brev till Steinberg varje gång man kör igång sitt warez-Cubase. Innehållet i det brevet skulle kunna vara:

"Tjena Steinberg. Eftersson din köpe-applikation är tokbuggad och åt helvete för dyr så kör jag en crackad version i stället".

Skriv under med namn och adress.

Eller starta en namninsamling med warezanvändare, och distribuera den vidare till piratyrån (heter den så?) och datajättarna. Stå för lagbrottet. Det är tufft. Se det som ett förslag. Det kanske ger resultat.

***

Link to comment
Dela på andra sajter

ballapadam (oregistrerad)

Duktig Vallhagen!

att säga att det inte är att stjäla om du kopierar någons arbete är inget annat än idioti. att säga att det är moraliskt är inte heller något annat än idioti.

men jag köper inte mina program. däremot så kan jag öppet erkänna att jag stjäl dem för att mitt ego är på tok för stort, och trots att jag skulle kunna köpa program om jag bara prioriterade det så låter jag bli, efterssom jag hellre köper en ny gitarr.

men att säga att det är moraliskt riktigt att stjäla av företag som sliter för att få fram bra produkter är inget annat än idioti.

Redigerat av ballapadam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl helt enkelt inte samma definition av ordet stöld.

Och din liknelse

"... om Astra Zeneca snor Otto's Piller-Labbs sensationella nya medicin mot cancer och sen skyndar sig till marknaden före Otto. Är inte det stöld? Otto har ju kvar receptet han med...?"

En bättre liknelse vore att Thor lyckas få tag på en kopia på det nya läkemedlet, som han använder, eftersom han inte vid tillfället har råd till Otto Piller-Labbs hutlöst höga priser som de tar för sin cancermedicin.

Ojoj, sorry, nu är vi inne på nåt helt annat och Olsberg lyfter väl oss OT snart.

Men;

1. Menar du (Robin Hood) att det är ok att stjäla, särskilt från dom rika, om man är fattig?

2. Och vem snor han läkemedlet från? Nån måste ju ha tillverkat den billiga kopian? Om nu Ottos är så jäkla dyra, varför inte tjacka den billiga skiten på Galne Gunnars istället då trots risken med biverkningar?

Men du menar att Thor inte betalar ens för den svinbilliga kopian?

Kunde inte låta bli att tjafsa lite här, men jag tycker dina argument är fel....

1. Nej, jag sa aldrig att det var okej! Jag sa bara att det inte var stöld. Jag tycker att man ska betala för de programmen man använder. Jag hakar bara upp mig på att folk säger att det är stöld 😛

2. Det är helt enkelt ett gäng som lyckats komma över receptet på Ottos medicin och sedan lyckats framställa gratis kopior utav det. Thor vill inte veta av några biverkningar.

Så alltså: Jag rättfärdigar inte piratkopiering, jag tycker att det är fel. Men det är inte stöld (enligt min definition).

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

ballapadam (oregistrerad)

1. Nej, jag sa aldrig att det var okej! Jag sa bara att det inte var stöld. Jag tycker att man ska betala för de programmen man använder. Jag hakar bara upp mig på att folk säger att det är stöld 😛

2. Det är helt enkelt ett gäng som lyckats komma över receptet på Ottos medicin och sedan lyckats framställa gratis kopior utav det. Thor vill inte veta av några biverkningar.

Så alltså: Jag rättfärdigar inte piratkopiering, jag tycker att det är fel. Men det är inte stöld (enligt min definition).

Stöld är väll ändå ett av få ord som är ganska lätt-defenierat? Att ta något av någon utan att ge personen eller företaget den ersättning som krävs av ägaren.

Du skriver en bok, och försöker sälja den. Men någon kopierar alla sidor och delar ut dem på stan. Är det inte stöld, så vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stöld är väll ändå ett av få ord som är ganska lätt-defenierat? Att ta något av någon utan att ge personen eller företaget den ersättning som krävs av ägaren.

Du skriver en bok, och försöker sälja den. Men någon kopierar alla sidor och delar ut dem på stan. Är det inte stöld, så vad är det?

Du tar inget, du kopierar bara produkten. Alltså förlorar ägaren aldrig produkten.

Nej, det är inte stöld, det är brott mot upphovsrättslagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ballapadam (oregistrerad)
Du tar inget, du kopierar bara produkten. Alltså förlorar ägaren aldrig produkten.

Nej, det är inte stöld, det är brott mot upphovsrättslagen.

Men istället för att en person stjäl produkten ur butiken (där visserligen butiken drabbas och inte tillverkaren), så låter människor bli att köpa produkten. Utebliven inkomst, tillverkaren förlorar pengar på kopieringen.

Jag är ingen Lantz med orden, men du kan inte vara särskilt intelligent om du kallar det för något annat än stöld när någon tar en sak från tillverkaren utan dess tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

ballapadam (oregistrerad)

Oavsett vad du väljer att kalla det så är det ett lagbrott, omoraliskt, och stoppas det inte så bryter det ned kapitalismen (hoppas, hoppas, hoppas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men istället för att en person stjäl produkten ur butiken (där visserligen butiken drabbas och inte tillverkaren), så låter människor bli att köpa produkten. Utebliven inkomst, tillverkaren förlorar pengar på kopieringen.

Jag är ingen Lantz med orden, men du kan inte vara särskilt intelligent om du kallar det för något annat än stöld när någon tar en sak från tillverkaren utan dess tillstånd.

Jag får väl kalla det för brott mot upphovsrättlagen om jag vill (vilket väl är mer korrekt än ordet stöld, om vi skall gå efter Sveriges lagbok).

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Ni är ju helt oseriösa. Allt ni verkar göra är försvara ert eget piratanvändare. Små rebeller är ni. Det sagt 20 år att priserna är dyra, att programmen är buggiga. Det är alltid samma gamla slitna ursäkter för att ni inte vill är för snåla att betala program eller för fattig. Det dummaste jag läste i tråden att jag skall köra crackat för programmet är buggigt. Skitsmart...

Nej fan jag tror klarar mig utanför det oseriösa forumets medlemmar och ni kommer inte sakna mig heller så det går jämnt ut. Jag får söka till mig seriösare forumen, dessutom är värsta nybörjare forumet.. Att det inte skall finns några seriösa svenska forum är trist där nivån är högre.

BYE

Redigerat av Erik Hofstein
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej fan jag tror klarar mig utanför det oseriösa forumets medlemmar och ni kommer inte sakna mig heller så det går jämnt ut. Jag får söka till mig seriösare forumen, dessutom är värsta nybörjare forumet.. Att det inte skall finns några seriösa svenska forum är trist där nivån är högre.

BYE

Jösses vicken surputte!

Vi kan iallafall stava rätt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nämnde i en annan tråd nyss, tror jag inte det skiljer sig mycket mellan olika forum.

EDIT: Bra eller dåligt låter jag någon annan avgöra.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är ju helt oseriösa. Allt ni verkar göra är försvara ert eget piratanvändare. Små rebeller är ni. Det sagt 20 år att priserna är dyra, att programmen är buggiga. Det är alltid samma gamla slitna ursäkter för att ni inte vill är för snåla att betala program eller för fattig. Det dummaste jag läste i tråden att jag skall köra crackat för programmet är buggigt. Skitsmart...

Nej fan jag tror klarar mig utanför det oseriösa forumets medlemmar och ni kommer inte sakna mig heller så det går jämnt ut. Jag får söka till mig seriösare forumen, dessutom är värsta nybörjare forumet.. Att det inte skall finns några seriösa svenska forum är trist där nivån är högre.

BYE

När det gäller piratkopior så handlar det allra mest om att dom som uppger sig vara "seriösa" oftast också använder piratkopierat men inte erkänner det eftersom det är enkelt att ljuga på nätet och leka att man är jättetrik och köper alla nyaste pluggar/program osv. Ge mig en massa pengar så lovar jag att jag köper ALLA mina softwares också, men nu är det så att jag inte skulle ha råd att hålla på med det jag älskar om piratkopierade program/pluggar inte skulle finnas!

Jag tycker inte att det är fel att använda piratkopierade program och det står jag för! så fort jag har råd kommer jag köpa alla mina saker eftersom orginalen alltid funkar bättre och är buggfria (nåja, nästan alltid)

dubbelmoralen är jättestor i det här ämnet jag vet, men vad ska man göra? tekniken är som den är och let's face it: så fort nåt är gratis är det klart man utnyttjar det om man inte har råd att köpa orginalet. Eller?

ungefär som om det är nån stor skillnad på att tanka Mp3:er? och det gör ju verkligen inga människor alls 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!

Nu är vi här igen mellan rätt och fel, moraliskt och etiskt korrekt och inte etc...

Jag tror man måste "överdriva" lite för att alla skall förstå.

Låt mig ta några enkla exempel där likhetstecknet står för lika med,

Förstå då rätt och gör dig inte dum med mening och misstolka genom

att ex tro att en piratprogram är exakt lika med förfalskade pengar och det i sin

tur är exakt lika med ett dödligt vapen utan det gäller att tänka i liknelser.

Ja, du som förstår detta och tar det som en självklarhet behöver givetvis

inte ta åt dig på något sätt. Ja, nu har jag lindat in förordet tillräckligt.

Nu till liknelserna enligt nedan:

1) Att ha en piratprogram och inte använda den = att ha en bunta med förfalskade

500 kronors sedlar och inte bruka dem = att ha ett dödligt vapen och ej använda den

2) Att använda piratprogrammet d.v.s. skapa musik för sig själv och ingen har

kännedom om det = att ha förfalskade sedlar och fortfarande inte bruka dem mer än

att titta på dem och hålla dem för sig själv = att träna med det dödliga vapnet och

kanske skjuta lite prick på en måltavla för ingens kännedom

3) Att sprida sin musik med förhoppning om att antingen tjäna pengar eller ära

eller berömmelse eller bara sprida gratis för alla som vill lyssna på detta =

att antingen köpa massa varor med dessa förfalskade sedlar eller dela med sig till

höger och vänster och låta andra få sina drömmar uppfyllda, du har ju hur många

falska sedlar som helst, det är bara att trycka nya och nya och nya eftersom du

har sedelprägeln för att trycka dessa utan problem, det är bara att köpa mer

bomulspapper med dessa falska sedlar och kopiera och kopiera = ja, vad skall

man med ett vapen till? Antingen så skaffar man sådant som man inte kan få tag

på lagligt sätt genom att råna en musikbutik på en Cubase SX 3 och alla deras

pluggar och musikprylar man har drömt om eller så har man den för att man känner

sig liten och otrygg.

Dem springande punkterna är KÄNNEDOM och VALMÖJLIGHETEN!

Om ingen visste att det gick att få tag på pirat, ja det talar för sig själv.

A/ Om du nu vet att det går att få tag på ett piratprogram av grannen och grannen

tycker att det är ok om du också vill ha en sådant program gratis eller mot en

äkta 500-sedel. Ja, nu har du en valmöjlighet till att "bara testa", eller troligen

testa länge och sedan kanske tröttna och allt är glömt eller du blir kung på

detta musikprogram och någon gång skall köpa en licens på detta.

B/ Eller frestas du ändock inte, utan anser att man skall göra rätt för sig och köper

en Cubase SE för ca 1500 SEK. Blir du duktigare så uppgraderar du kanske till

en SL eller SX, senare?

Ja, vilken typ är du? De flesta nybörjare är troligen kategori A-människor enligt

exemplet ovan. Det är valmöjligheten till detta som gör att många väljer att först

prova piratprogram. Det är också det som lockar många att över huvudtaget att

köpa en dator och en del andra hårdvaror för att kunna använda "gratisprogram"

av vänner och bekanta. Om man vill stoppa spridandet av piratprogram så måste

det finnan en konsekvens man kan stå för. Tyvärr så fungerar många av oss så

att vårt samvete är rymligt mycket p.g.a. det kostar en del att ha det bättre och

vi tror nästan alltid att det bästa är det vi måste ha från början, ja när

valmöjligheten till detta finns - ett gratisprogram som annars kostar 7-8000 SEK.

Så, hur förebygga att A-människan väljer att köpa en enklare Cubase SE och

vipps förvandlas till en B-människa?

Hur göra dessa enklare program mer attraktiva?

Några förslag på detta: Varför inte göra mycket reklam på dessa enkla program?

Varför inte skriva mer och oftare om dessa enkla program, ja, ge dem mycket mer

uppmärksamhet än dessa flaggskepp såsom Cubase SX. Ahh, här kommer ett

annan springande punkt. Steinberg vill tjäna en massa pengar och vill skapa hos

oss ett ha-begär efter det bästa. Hmmm, det blir svårt att övertyga oss vanliga

dödliga att vilja ha en enklare program när flaggskeppet om och om igen passerar

våra medvetanden i massmedia.

Ja, detta är en svår nöt att knäcka!!!

Man skulle kunna skriva en hel C-uppsats om detta, utan att verkligen komma

till dess grund om att vi ändå är olika. A eller B, det väljer vi själva efter plånbok,

samvete och kännedom eller anonymitet.

😆

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Stöld är alltid fel! Det är därför det kallas stöld. Det är de värderingar vårt samhälle bygger på. Det är lika fel som att planka på tunnelbanan, köra för fort, palla äpplen eller sno godis från små barn.

Allt ovan är fel, men det finns möjligtvis gradskillnader i felets omfattning och dess konsekvenser.

När individen börjar utnyttja dessa gradskillnader för att rättfärdiga sitt eget beteende kallas det nyttomoralism. Det innebär att var och en anser att man kan sätta sin egen gräns för vad som är OK och vad som inte är det.

Det är därför gäng kan dra omkring på gatorna och spöa upp folk och tycka det är kul, men bli förbannade om de själva får på käften. Eller att du själv kör 130 på en sjuttioväg och tycker det är OK, men blir förbannad när någon sopa kör om dig på motorvägen när du ligger i 110.

Och det är väl där de allra flesta normalt funtade personer befinner sig - någonstans mitt på denna skala där det ovanför INTE är OK men det nedanför är OK.

Jaha - varför skrev jag det här? Ingen aning... Tillbaka till aqvariet...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

2) Att använda piratprogrammet d.v.s. skapa musik för sig själv och ingen har

kännedom om det = att ha förfalskade sedlar och fortfarande inte bruka dem mer än

att titta på dem och hålla dem för sig själv = att träna med det dödliga vapnet och

kanske skjuta lite prick på en måltavla för ingens kännedom

OK,

Skulle vilja korrigera genom att skriva såhär istället för att dra en skarpare

gränns...

2) Att använda piratprogrammet d.v.s. skapa musik för sig själv och ingen har

kännedom om det = att ha förfalskade sedlar och lura någon butik för att kunna

köpa en licens av en nerladdningsbar Live 4 eller stulen VISA-kort och på den

vägen kunna ladda ner en Live 4, den bestulne VISA-kortsägaren får ändå pengarna

tillbaka från banken. Alla vi som använder bankens tjänster får något förhöjd avgift

till nästa år som argument till prishöjningen (fast denna sista rad håller inte. Bankerna

tjänar ändå otroliga summor på oss vanliga människor genom att ha avgifter på sådant

som förut var gratis och definitivt billigare än idag. Direktörerna tjänar ännu mer osv.)

= att hota med vapen, men inte visa det för butiksinnehavaren och göra ett rån av

musikbutiken på en Cubase SX 3 (förmildrande omständighet enligt försvarsadvokaten)

Ja, fortfarande konstigt!

Det är svårt att överdriva och samtidigt vara seriös... Det gick inte så bra med

denna pedagogik i detta specifika fall, tyvärr...

😆

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

2) Att använda piratprogrammet d.v.s. skapa musik för sig själv och ingen har kännedom om det = att ha förfalskade sedlar och fortfarande inte bruka dem mer än att titta på dem och hålla dem för sig själv = att träna med det dödliga vapnet och kanske skjuta lite prick på en måltavla för ingens kännedom

Det finns många programvaror som är "fria för privat bruk", men de flesta tillverkare bryr sig inte om ifall du tjänar pengar på din musik eller inte. Dessutom finns det en mängd program inriktade just på den som skapar musik för sig själv, så jag tycker inte ditt argument stämmer alls. Har man inte köpt ett program på grund av att det är för dyrt eller att man inte känner att amn kan gå med på licensavtalet, då är det väl bara att använda något annat. Känner man att något annat inte är tillräckligt bra så är det ju märkligt att man kan motivera att programmet inte är värt sitt pris.

Däremot tycker jag du har rätt i att det skrivs på tok för mycket om dyra program. Mer trackers i studio ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

stöld är stöld sen kan man tycka vad man vill om det hela.

bara för att det är kod (0100110011) innebär det inte att man kan argumentera om var gränsen går utan återigen stöld är stöld liksom mord är mord eller våldtäckt är våldtäckt etc att det sen förekommer olika straffsatser som vissa tycker är felaktigt utfärdade är ingen ursäkt för detta utan om man ska diskutera enskilda fall som tidigare i denna tråd varför en piratkopierare ev har fått ett högre straff än en våldtäcksman kan man inte använda som argument då man inte har bakgrundsfakta i målet/fallet, det baseras på paragrafer, vittnesmål och andra faktorer som ska tas i beaktande och hur många av er har arbetat med juridik som åklagare/advokat eller jurymedlem i nåt mål?

Om någon av er som piratkopierar skulle bli tagen av polis med bevis om att ni stulit programvara som enligt lag är en produkt som man betalar för, hur ska ni förklara det för domaren så att utfallet blir till er fördel, då de följer det lagsystem som vi alla faller under?

eller om ni tillverkar en produkt som någon annan tar från er hur resonerar ni då om ni upptäcker att någon stjäl och olovandes använder er produkt för sitt eget nöjes/vinst skull?

stöld är stöld och där slutar diskussionen, annars slutar vårt lagsystem att fungera och då är det ok om jag slår ihjäl någon för att vinna något ur det eller ta vad jag vill ha utan att betala för det, vilket väljer vi egentligen? det ena ursäktar inte det andra.

Stöld är stöld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är ju helt oseriösa. Allt ni verkar göra är försvara ert eget piratanvändare. Små rebeller är ni. Det sagt 20 år att priserna är dyra, att programmen är buggiga. Det är alltid samma gamla slitna ursäkter för att ni inte vill är för snåla att betala program eller för fattig. Det dummaste jag läste i tråden att jag skall köra crackat för programmet är buggigt. Skitsmart...

Nej fan jag tror klarar mig utanför det oseriösa forumets medlemmar och ni kommer inte sakna mig heller så det går jämnt ut. Jag får söka till mig seriösare forumen, dessutom är värsta nybörjare forumet.. Att det inte skall finns några seriösa svenska forum är trist där nivån är högre.

BYE

Vad tomt det ska bli här utan den här killen 😆 ! Är det nån som ringer och förvarnar dom seriösa svenska forumen med hög nivå att han kommer nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är ju helt oseriösa. Allt ni verkar göra är försvara ert eget piratanvändare. Små rebeller är ni. Det sagt 20 år att priserna är dyra, att programmen är buggiga. Det är alltid samma gamla slitna ursäkter för att ni inte vill är för snåla att betala program eller för fattig. Det dummaste jag läste i tråden att jag skall köra crackat för programmet är buggigt. Skitsmart...

Nej fan jag tror klarar mig utanför det oseriösa forumets medlemmar och ni kommer inte sakna mig heller så det går jämnt ut. Jag får söka till mig seriösare forumen, dessutom är värsta nybörjare forumet.. Att det inte skall finns några seriösa svenska forum är trist där nivån är högre.

BYE

Vad tomt det ska bli här utan den här killen 😆 ! Är det nån som ringer och förvarnar dom seriösa svenska forumen med hög nivå att han kommer nu? 😮

Oerhört mystisk person detdär. En skämtare kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren: "Det är allas ansvar att agera och ta ställning" (resonemang kring lagar)

Ja, det har Du helt rätt i! På vilket sätt har Du agerat och tagit ställning genom att "eventuellt" ha använt warez? Det folk brukar mena med ovanstående snack om att "agera och ta ställning" är att man tydligt redovisar vad det är man har problem med och varför. Man agerar sen enligt de sedvanliga demokratiska medel som står en till buds. Man väcker opinion, bildar nätverk etc. Det finns en uppsjö möjliga vägar för den som verkligen är seriös med sina åsikter. Sen kan det hända att en majoritet inte tycker som man själv. Då får man acceptera majoritetsbeslutet om man fortfarande vill kalla sig demokrat.

Nattvaktaren: "Varför tycker du att du har rätt att moralisera över mitt eventuella warez-användande? Jag gnäller inte på dig och ditt liv."

För det första så upplever jag nog att Du moraliserat rätt friskt över andra i många av Dina inlägg. Det är bara det att Du propagerar för en något "vidlyftigare" syn på var moralen bör ligga. I Ditt tidigare inlägg tyckte jag nog att Du gnydde en hel del över mitt liv som "majje" och det var en del annat. Jag erkänner att mitt första inlägg var av den raljanta sort som Du själv brukar nyttja Dig av både här och där på detta forum. Det borde Du förstått såsom varandes en liten och kärleksfullt menad ironi. Det hade ju jag inte ens i min vildaste fantasi trott skulle såra Dig så som det tydligen gjort. Jag ber om ursäkt för detta. Jag trodde i min enfald att "man tål det man ger", men det var tydligen fel. Om man inte får redogöra för sin ståndpunkt i en fråga eller klargöra t ex vad lagar och regler säger så blir det ju rätt meningslöst att ge uttryck för sina åsikter i ett forum som detta. Sen har jag, i mitt liv, träffat en och annan som inte vill föra dialog utan nöjer sig med sin egen monolog. När sedan den inte håller, börjar de med taskspelerier. genom att köra "buspojken som inget biter på" isolerar de sig från allt och alla. Du är månne inte på väg åt detta håll? Det är skillnad på lag och moral och än en gång går Du vilse i Dina resonemang kring detta. Finns det en lag som förbjuder någonting är den, i sig, odiskutabel. Bryter man mot den utdöms en påföljd om man blir påkommen. Sen kan det hända att jag tycker det är en orättfärdig lag som borde avskaffas. Då borde jag ju jobba för att så blir fallet. Om jag använder Warez kommer lagstiftning och regelverk att bli en sak som skulle kunna äventyra en massa bra och kul som hittills har varit möjligt för oss alla att gör på nätet. Det är bara att följa debatten nationellt och internationellt så behöver man inte tveka. Genom att använda Warez så skyndar man på en process som man säger sig vilja motverka.

Nattvaktaren: "Se till att Stim förhandlar sig till högre ersättning av reklamradion till exempel. 20 -40 öre i minuten är rena hånet då public service betalar 70 kr!"

Lagen om anmälning av TV-innehav var tydligen ingen höjdare, enligt Dig. Du skulle ju slänga igen dörren på pejlaren. Vad tror Du händer sedan? Förstår pejlaren att Du anser lagen vara orättfärdig och avskriver därför ärendet? Jag vill helst inte förklara det uppenbara så vi kan väl avsluta den diskussionen. Återigen gör Du Dig skyldig till tydliga tankefel. Om vi avskaffar avgiften till Public Service så är det t ex reklamradion kvar. De sänder ett ganska smalt spektrum av de program man kan tänkas göra. De sänder ett ganska smalt spektrum av all den musik som görs. De vågar chansa mindre och mindre. Det blir viktigare och viktigare att alla låtar är hitar eller gamla godingar som många tycker om. Spelas det nya låtar så är det för att man är nästan helt säker på att folk kommer att ta till sig dem med en gång. Skulle man bränna på med "fel" låt, förlorar man lyssnare med en gång, lyssnare som det visat sig svårt att få tillbaka. De flesta av våra kommersiella radiostationer går mycket dåligt trots det låga avtalet de har med STIM.

Genom att betala Din licens är Du faktiskt med och ser till att nya röster hörs, ny musik får chansen, nya åsikter får höras. Sen är jag gärna med och har åsikter om detta. SR och SVT är definitivt inte organisationer som jag okritiskt hyllar. Vad kan Du och jag göra för att stötta STIM?

"Dina moraliska principer betyder inte ett skit om Du inte följer dom själv"

Om alla ska "hålla rent framför egen dörr först" så kanske det är så att vi alla skulle få hålla tyst. Du är dock välkommen att maila mig. Jag kommer då att ge Dig adressen till både mitt hem och mitt arbete. Jag utmanar Dig att komma när som helst. Du kommer inte att hitta någon Warez hos mig. Du får tillgång till alla mina datorer. Nej, jag är inte KDS:are och jag är inte vit som snö men jag skulle aldrig medvetet använda mig av en sak som jag olagligen tankat ner från nätet. Finns det ett grymt program som jag får tanka ner gratis så tackar jag och tar emot med öppna armar! Jag är ingen renlevnadsmänniska som aldrig begått felaktigheter. Jag är nog som folk är mest men anledningen till att man inte betraktar det som "tjuveri" att ladda ner något från nätet är att det hittills har varit så lätt, "alla gör det" och att ingenting har hänt. Man vill genom att föra debatt få det att framstå som att det är något annat än vad det är. Man anför argument som "frihet", "protest mot de rådande systemen", "nätet är fritt" etc. Du har ju gått på den grejen med hull och hår, hade det inte varit för Ditt uppretade tonläge och Dina tankefel så hade jag fortfarande trott att Du bara ironiserade som vanligt.

"Slå mynt av berömmelsen din fritt spelade musik ger Dig"

Många av våra största kompositörer är just det: Kompositörer. De är inga mediemänniskor. De har inget intresse av att göra turnéer, DJ-jobb osv. Varför är att vara kompositör, artist, musiker som inte skulle vara värt lika mycket respekt som andra jobb/yrken/kall? Varför skall de tvingas göra en massa saker för att de vill ha pröjs för ett jobb de redan gjort. "Nu har Du målat den här väggen för mig, jag tänker inte betala för det. Dock får Du gärna bjuda in folk och ta betalt av dem för att titta på väggen". Häpp!

Moraliska principer är jättebra att ha ÄVEN om man inte kan uppnå dem alla jämt och ständigt. Om man gör en lurig grej, får moraliska betänkligheter över det, så är ju det ett sundhetstecken.

"Lagar som förtrycker behöver man inte bry sig om"

Vad är Din definition av en lag som förtrycker? Din "rätt" att tanka hem något som är konstruerat, registrerat och patenterat av någon annan? "Jag vill köra i 150 km/timmen på motorväg så jag känner mig jävligt förtryckt!" Häpp!

"Steinberg förlorar inte på kopian, butiken förlorar på snatteriet"

Du ser ju själv hur dumt resonemanget är när Du läser det. Det handlar om någon har konstruerat, skapat någonting som är dennes. Denne har rätten att bestämma hur eventuell spridning ska ske. Hur skulle det någonsin kunna vara på något annat sätt?

Om man skiter i att betala TV-licens men ändå tittar, om man använder Q-base men inte betalar för det och ställer frågor på forum, om man överhuvudtaget nyttjar något man borde betala för men inte gör det, vad kallas en sådan person för och varför, tror Du?

Jag har förstått att några tycker att vi borde maila varandra istället för att föra diskussionen här. Det tror inte jag. Med tanke på alla reaktioner både här på forumet och i min mail så är det här en viktigt diskussion som många lite yngre följer med stort intresse. Jag tror det är viktigt för dem att få ta del av alla sidors argument och bilda sig en egen uppfattning.

Att tanka hem WareZ är inte att ta ställning, det är att skita i saker och ting och bara se till sitt eget. Samma person kommer att gapa och skrika efter lag och ordning den dag de drabbar honom själv. Det har vi sett otaliga exempel på genom historien. Nattvaktaren, du har en unik ställning på detta forum och jag har inget emot Dig, tvärtom. Det är kul, intressant och ibland tankeväckande att försöka se saken från Din synvinkel. I denna diskussion "vinner" Du dock inte. Det framgår med all önskvärd tydlighet att Dina argument inte håller. Du fixar inte diskussionen med Din vanliga, raljanta ton utan måste ta till grövre metoder, synd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...