Jump to content
Annons

Hur får man till detta sångljud?


LarsoyH

Recommended Posts

Menar sångljudet under tidsspannen 0:00-0:45 samt 1:37-1:54 samt 3:20-3:23 samt 3.26-3:31 samt 3:35-

Har testat det mesta som jag kommit över i gratis väg men får inte till den där effekten. Söker tips på hårdvara eller mjukvara som skapar ett liknande ljud. Helst gratis eller relativt billigt.

Det ända jag vet om inspelningen i fråga är att Daniel Bergstrand producerat/mixat den http://www.dugoutproductions.com/equipment.htm Men han skriver inget om vilken utrustning han har i studion på sin hemsida 😠

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som om det är någon pitch-shift antingen på en send eller på en kopia på sångspåret som de sedan har hi-passat och blendat in.

Glömde att nämna, men jag syftar endast på ljudet som är centrerat i mitten. Inte det som hörs lite svagt, utpannat på varje sida.

Ska testa det du nämnde dock, tips på nån bra pitchshiftplugg då förövrigt? Cubase inbyggda är inget att hänga i julgranen av vad jag har hört av den hittills.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det låter som Logic's pitch plug. Inte den vanliga med auto correct, utan den pluggen som har knappen robotize, där du låser pluggen vid 1 ton. Då får man den där typen av "effekt".

Testa....

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det handlar mycket om sångarens teknik/sätt att sjunga också... Möjligen, som tidigare nämnts, ligger där en pitch shift inblandad (en oktav ner?) med eventuellt lite bitchrusher och svag dist.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen, har tyvärr inte logic och mac så Sonefors förslag blir ju lite svårt. Men angående pitchshift, bitcrusher och chorus/flanger så ska jag testa så fort jag kan. Har alltid trott att det var nån speciell kompressor/dist som använts och letat som en tok 😛 Har ni förövrigt några tips på bra pitchshift, bitcrusher och chorus/flanger pluggar så att man får lite mer att välja på (Gärna gratis). Vet av egen erfarenhet att cubase medföljande inte brukar vara någe att hurra för. Pedalen var lite i dyraste laget innan jag får svart på vitt att det är den som saknas. Ska leta begagnat dock.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...