Jump to content
Annons

Små monitorer?


Avium

Recommended Posts

Tjena, jag har pressis byggt klart en hemmastudio här hemma och ska investera i högtalare. Jag var inne på lite störe monitorer, men har kommit på att det blir ohygligt opraktiskt. En bidragande orsak är att jag har en mindre lokal som jag och vänner sitter med på helgerna. Och som jag har förstått det så blir det lätt knas med ljudet med stora monitorer då? Båda lokalerna har lite basic akustik fix i form av bassfällor mm.

Var inne på 4sounds idag och lyssnade på ett par Genelec 8020 och ett par Rokit Vxt4:or. Jag gillade båda monitorerna och båda hade för och nackdelar. Jag tyckte egentligen Genelecsen lätt bättre. Men det kändes väldigt bassfattigt, nästan som ett Low cut. Det som var bra med monitorerna var att de båda hamnade inom budget (6000Kr)

Vad har ni för erfarenheter kring dessa monitorer? är det något att ha? eller ska man skita i det och köpa stora ändå?

Och till sist är skillnaden mellan Genelec´s 8020 och 8030 stor? Är det värt att lägga till för att köpa dem? H

Tyvär stod inte 8030 framme så jag fick aldrig lyssna på dem.

Jag vet att det finns många kompetenta människor inom detta område här på studio så jag vore otroligt tacksam för svar.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beskriv ditt rum lite mer ingående, om du inte kommer kunna ha fullrangehögtalare dvs stora monitorer så finns ju många alternativ att tillgå och det är bara din smak som avgör, personligen kör jag med Avantone mixcubes när jag switchar till små monitorer, tror dom är betydligt billigare än Genelec osv...verkar bara finnas ett par 3 standardmärken i Sverige eftersom allt är så likriktat i och med det lilla utbud som kedjorna 4sound etc erbjuder!

Avantone's småburkar lämpar sig utmärkt för mixning men har givetvis inte den djupa definierade basen, den skulle du kunna komma åt med lurar istället typ Ultrasone 2500pro där har du ett par kanonlurar som man faktiskt kan ratta bas med t.o.m.!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt rum här hemma är stort, Ca 25 kvadrat. Högtalarna ska stå på stativ vilka jag än väljer. Ljudet har bra ganska ok akustik. tyg på vägarna tjock matta på golvet, soffa och bassfällor i hörnen. Det jag undrar är hur mycket sämre ett par mindre genelecs är till skillnad ifrån annat i sin prisklass. Betalar man för att de är små? Jag lyssnade på 8020 igår och tyckte att de stod sig väldigt bra emot högtalare i samma prisklass?

Har läst runt och hört att det är väldigt stor skillnad på 8020 och 8030 då man tydligen har mycket bass i 8030 vilket jag saknade på 8020.

Det är inte lätt när det är svårt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är det bra att ha en sub-bas till för att få de där allra lägsta frekvenserna, nästan oavsett vilken storlek monitorerna har (om det inte är riktiga feta fullrange). Så ifall det blir de små ändå så kanske du har råd att investera i en sån också?

Då kan det iofs behövas mer akustikbehandling men det är det nog värt.

Lycka till i varje fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En lite enklare hembio-sub tror jag kan komplettera små Genelec vädigt bra. Jag har en som heter Prodipe 10 ihop med ett par Event monitorer, det är kanon tycker jag.

Kan man bara på ett enkelt sätt växla mellan sin egen mix och en favorit-cd med erkänt bra ljud som man gillar själv kan man komma långt även med en enklare sub. Värsting studiosub kostar sjukt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen koll på vad Genelec's småburkar kostar men som sagt, spela dina referens cd's som Nilsson redan har sagt genom de högtalare du testar, man måste liksom ha en referens i redanbra invanda högtalare hemma också så man vet hur dom bör låta (ref. cd's alltså).

Det kan vara en lång jakt innan man hittar rätt men jag kan passa på att tipsa dig om B&W's s.k. bokhyllehögtalare DM602 osv, dom spelar riktigt riktigt bra och är minst dubbla storleken mot genelec men samtidigt inte golvmodell/fullrange (som jag faktiskt tycker du borde satsa på i alla fall med ett rum på 25 kvm) och förekommer beg. på blocket för runt 3 tusen...möjligen har jag ett par till salu ;-) Är ditt rum 5x5 m alltså kubiskt (svårt rum) eller mer rektangulärt (bra rum)???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...