Jump to content
Annons

Vi som saknar riktiga amplifiers, vilket är det bästa alternativet?


NutCase

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

WHAT!? Kommer jag få ett autentiskt Marshallsound då om jag spelar in med en Superlead eller JCM800 i sovrummet då? Minus mickarna och rummet då förstås.

Med Torpedo får du det ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter att ha använt amplitube 3 i ett flertal produktioner så finns det en sak jag kan säga, det är att nya strängar och en välintonerad gitarr/bas är a och o! Folk verkar helt glömma bort att t.o.m en gibson för 74.000kr låter apa med flottiga gamla strängar... Så innan nån springer iväg och köper massa dyra preamps, testa ett nytt strängset för några hundralappar 😉

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske du skall berätta vad den där Torpedo-grunkan kostar!..... den ser inte så billig ut i alla fall och då känns den inte så relevant med tanka på vad TS skrev i första inlägget.

En Red Box Classic kostar 700kr hos tysken och går även att hitta beggat Den har två högtalarsimuleringar: 4x12" (ala Marshall) och 2x12 (ala Fender). Har dock aldrig använt den i studion utan bara live då den var helt ok. Finns säkert gitarrister här som kan svara på hur bra den funkar där.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

I första inlägget står det inget om att det inte får kosta.

Man får inte bra ljud gratis. Kvalité kostar oavsett vad det handlar om. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Då tycker jag att du skall läsa det en gång till!

Hahaha, klockrent 😄

I första inlägget står det inget om att det inte får kosta.

Nej, inte ordagrant. Men man kan liksom ana att det framgår, om än subtilt, lite längre ner i inlägget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ingen miljonär här så förslag om preampar i tjugotusenkronor undanbedes 🙂

Är det någon som vet vad detta är för förstärkare på bilden? Toppen är en Superlead 59, men förstärkaren då? Vilken typ av Marshall??

http://imageshack.us/photo/my-images/638/marshalli.jpg/

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Då tycker jag att du skall läsa det en gång till!

Han hade att "skramla" som alternativ om det skulle vara värt. 🙂

Det är en trist utveckling att många tror att det går med vilket billigt skräp som helst och sen löser sig allt med pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ingen miljonär här så förslag om preampar i tjugotusenkronor undanbedes 🙂

Är det någon som vet vad detta är för förstärkare på bilden? Toppen är en Superlead 59, men förstärkaren då? Vilken typ av Marshall??

http://imageshack.us/photo/my-images/638/marshalli.jpg/

Vilken förstärkare menar du? Combon bredvid, eller kanske 4x12:an toppen står på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade att "skramla" som alternativ om det skulle vara värt. 🙂

Det är en trist utveckling att många tror att det går med vilket billigt skräp som helst och sen löser sig allt med pluggar.

Vem tror det?

Inte jag, det villa jag poängtera. Men i fallet lajna gitarr -> dator vill jag tro att pluggen gör större skillnad än pre-ampsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta en lyssning här och lyssna om preampen för stor skillnad. Nu gäller det förvisso en mickad förstärkare men det borde göra preampen än viktigare.

https://www.studio.se/index.php/topic/86159-preamp-test-crane-song-spider-digi-003-octopre-le/

Lyssna gärna på mitt klipp där jag har alla preampsen omväxlande i ett klipp.Nyttig lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är iaf vad jag använder och gillar att använda:

Vad gäller mjukvara använder jag mest sansamp & eleven för distade ljud, tillsammans med impulser från recabinett. Tycker jag får ett bra resultat, bättre än när jag använde amplitube & guitar rig.

Hårdvaran jag har för tillfället är en tonelab, och den tillsammans med impulser från recabinett låter rätt bra till lite snällare dist och olika rena ljud. När jag kör direkt in utan preamp har jag en bra line-box från radial engineering, transparent och bra.

Vad gäller gratismjukvara kan jag varmt rekommendera VSTi: "simulanalog guitar suite" (ladda ner den som heter GUI så får man en snygg plugg oxå) + "studio devil".

Har starka funderingar på att skaffa en ENGL e530 preamp för att jag ibland har svårt att få till en fet arg hårdrocks-dist från eleven utan att det låter för "digitalt". Tycker den har helt rätt ljud, kostar dock en slant. När jag hört ljudklipp på den tycker jag den påminner om en mesa boogie rectifier fast med tydligare mellanregister, lite som en bra kombination av "USA" & "UK".

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan början av 2000 har jag inte använd annat än simulatorer/emulatorer, de senast fem åren uteslutande mjukvara.

Jag har använt mig av Amplitube på några projekt, för både bas och gitarr, och tycker att man kan ratta till schyssta resultat. Men favoriten har ändå varit SimulAnalogs Guitar Suite – vet ingen annan plugg som kan "härma" en Marshall så mycket med så få parametrar; och så är den ju gratis, vilket inte är fy skam.

För den som give a shit: I min signatur finns länkar till några projekt som jag har medverkat på och där SimulAnalogs prylar gör ett förbannat bra jobb.

Men även SimulAnalog börjar bli "gammalt" och buggigt. Den, enligt min mening, absolut bästa "förstärkaren" idag är VANDAL. Rekommenderas så in i helvete!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ALLTID kvalitén på signalen in sätter gränsen.

Jag förutsätter ju att man vet vad man håller på med.

Fast...

Det är snart 2012. En in-signal kan postredigeras från okvalitativ till kvalitativ på tre röda med hjälp av de digitala verktyg som finns att tillgå idag. Ditt snack hör mest hemma i dels 1990-talet, dels HiFi-klubben – där är "in-signalen" och tjockleken på högtalarsladdar alltid ett måste om man ska vara hipp.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hifiklubben eller Gearslutz... samma sak nästan.

+1. Ja vem minns inte han som ansåg att mjuvarureverb inte kunde ett lika bra jobb som hårdvarureverb och framför allt lexiconreverb. För det hade han läst på gearslutz. ☺️

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag vidhåller att gitarren och micpreampen är det vktigaste. Nu får Valle gärna komma med motsatsen och därmed få sista ordet i den här diskussionen. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1318757734[/url]' post='1295700']

Jag vidhåller att gitarren och micpreampen är det vktigaste. Nu får Valle gärna komma med motsatsen och därmed få sista ordet i den här diskussionen. 🙂

Sorry AF alla som uttrycker sig på det viset får automatiskt bevisbördan. 😉

Upp till bevis AF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vidhåller att gitarren och micpreampen är det vktigaste.

Det där har jag inget att säga om. Det jag mötte var din kommentar om att "Det ALLTID [är] kvalitén på signalen in sätter gränsen" och att annan uppfattning är "Fel!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det där har jag inget att säga om. Det jag mötte var din kommentar om att "Det ALLTID [är] kvalitén på signalen in sätter gränsen" och att annan uppfattning är "Fel!".

Det var korrekt uppfattat för det var precis det jag menade. Har man lägre kvalité på gitarr och/eller mickförstärkare så går det inte att återskapa den dynamik och det "bett" man går miste om. Däremot kan man få fram diverse "platta" sound med enklare saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga som så att jag testat det mesta inom guitarrig, amplitube osv på all olika tänkbara sätt.

Gibson Les paul classic -> A-designs P1 eller Avedis MA5 -> Lynx Aurora -> PT även

Gibson LP -> digi 003 -> pt Tycker guitarrig och amplitube låter tråkigt för det.

Däremot fick jag mycket bättre resultat med Lepou Hybrit (gratis) -> kefir (gratis) sen med gratis impulser.

Så jag anser att preampen gör mindre skillnad, de flesta di idag är fullt kapabla till att leverera en helt

godkänd signal för detta ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag kan säga som så att jag testat det mesta inom guitarrig, amplitube osv på all olika tänkbara sätt.

Gibson Les paul classic -> A-designs P1 eller Avedis MA5 -> Lynx Aurora -> PT även

Gibson LP -> digi 003 -> pt Tycker guitarrig och amplitube låter tråkigt för det.

Däremot fick jag mycket bättre resultat med Lepou Hybrit (gratis) -> kefir (gratis) sen med gratis impulser.

Så jag anser att preampen gör mindre skillnad, de flesta di idag är fullt kapabla till att leverera en helt

godkänd signal för detta ändamål.

Nu har jag aldrig hört de preampar du nämner men jag tycker att det går att få till riktigt snygga sound i både Guitarrig och Amplitube. Jag har en Fender tele och mina preampar är Yamaha DM1000, AMS Neve 1073 och TK-Audio DP-1. Den jag använder mest för elgitarr är DP-1 då den ger mest bett i soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...