Jump to content
Annons

RME AIO


Soxic

Recommended Posts

Tänkte införskaffa ett nytt ljudkort, närmare bestämt RME AIO PCIe.

Jag tänkte koppla min micpreamp, en Golden Age Pre73 (tror den har oblanserad utgång, dock ej säker) som jag tänkte koppla till ljudkortets ingång och sedan koppla från ljudkortets utgång till högtalare.

Jag kommer spela in det mesta genom preampen, bas, gitarr och sång och inte använda breakout cables vad jag vet.

Vad bör jag tänkte på ang balanserat vs obalanserat? Vet inte så mycket om detta. Måste sladden från preampen vara balanserad? Måste jag köpa balanserade breakout cables till RME-kortet? Vart hittar jag de kablar jag behöver?

Klurigt detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Tänkte införskaffa ett nytt ljudkort, närmare bestämt RME AIO PCIe.

Jag tänkte koppla min micpreamp, en Golden Age Pre73 (tror den har oblanserad utgång, dock ej säker) som jag tänkte koppla till ljudkortets ingång och sedan koppla från ljudkortets utgång till högtalare.

Jag kommer spela in det mesta genom preampen, bas, gitarr och sång och inte använda breakout cables vad jag vet.

Vad bör jag tänkte på ang balanserat vs obalanserat? Vet inte så mycket om detta. Måste sladden från preampen vara balanserad? Måste jag köpa balanserade breakout cables till RME-kortet? Vart hittar jag de kablar jag behöver?

Klurigt detta.

Det finns analog breakoutkabel för HDSP-korten. Har själv det och det är den här du ska ha.

1600-BO9632XLR_detail3.jpg

RME BO9632XLRMKH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Fick jag inte två olika svar dock? Kan inte påstå att jag känner mig klockare. Vad gör breakoutkabeln på bilden? Är det för inputs? Hur är det med outputs?

Jag kan koppla obalanserat till balanserat utan problem med gäller samma regel tvärtom? Hur ser jag att en kabel är obalanserad?

Sorry för noobfrågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Den innehåller både in- och utgångar (balanserade på XLR-kontakter) inkl hörlursutgång och midi in/ut. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar Analogfreak. Hur kopplar jag min Golden Age Pre73 micpreamp till de där kablarna? Ser ingen RCA-kontakt? Eller är det bara tele till tele? Balanserad kabel?

Är det exakt den breakout:en jag ska ha till mitt RME RIO PCIe??

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Fick jag inte två olika svar dock?

vi svarade på olika frågor...

men jag var lite snabb och förutsatte telekontakter

googlade din preamp och den har ju balanserad xlr ut så det är ju bara att koppla till den breakoutkabeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så facit då...

En balanserad XLR-sladd ut från min preamp till XLR-in på det breakoutkablaget som Analogfreak hänvisar till? Är en XLR-sladd stereo eller måste jag ha en ut från preamp och två in på ljudkortet??

Hur kopplar jag sen från ljudkortet UT till mina PC-högtalare som är 3.5 m.m insert jack? XLR till 3.5 mm-sladd finns det sådana? Är de också balanserade vs obalanserade? Är det en sån?? http://www.thomann.de/se/cae_adapterkabel_xlrminiklinke.htm

Är denna balanserad?

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm

eller måste jag ha en sån här...

http://www.thomann.de/se/pro_snake_splitkabel_stereomono_xlr.htm

Uuhhh skitförvirrad. Någon som kan länka till thomann exakt vilka kablar jag behöver för att få ihop allt?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det här är en insertkabel som man använder i ett insertjack för att från en kanalstrip skicka en signal till exempelvis en kompressor för att sedan efter behandling ta tillbaka signalen i kanalstripen.

Det är inte en sån du ska ha utan en helt vanlig mickabel som du länkade till först.

Edit: Ser nu att det inte var en insertkabel du länkade till utan en kabel som är till för stereomikrofoner med 5-polig XLR till två 3-poliga XLR. Den har du ingen användning av i ditt fall.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda en XLR kabel som Analogfreak länkade till i post 11 mellan din Golden age Preamp och ljudkortet. En XLR sladd är mono, och du behöver inget annat eftersom Preampen är mono.

Problemet blir större med högtalarna. Du bör skaffa ett par riktiga aktiva (med inbyggd förstärkare) monitorer som har XLR ingångar. Att spela in musik med PC-högtalare som referens känns sådär. Du har ett schysst ljudkort och Preamp men faller på högtalarna skulle jag vilja säga. Teoretiskt skulle det nog fungera med den typ av XLR till mini-tele sladden du länkar till om du skaffar en med hona. Kabeln du länkar till med XLR hane är avsedd för att skicka från tele till XLR och inte tvärtom som du vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda en XLR kabel som Analogfreak länkade till i post 11 mellan din Golden age Preamp och ljudkortet. En XLR sladd är mono, och du behöver inget annat eftersom Preampen är mono.

Ok, då är det klartgjort då, tack 🙂

Problemet blir större med högtalarna. Du bör skaffa ett par riktiga aktiva (med inbyggd förstärkare) monitorer som har XLR ingångar. Att spela in musik med PC-högtalare som referens känns sådär. Du har ett schysst ljudkort och Preamp men faller på högtalarna skulle jag vilja säga. Teoretiskt skulle det nog fungera med den typ av XLR till mini-tele sladden du länkar till om du skaffar en med hona. Kabeln du länkar till med XLR hane är avsedd för att skicka från tele till XLR och inte tvärtom som du vill göra.

Jag har tänkt att skaffa monitorer en längre tid, men pengar växer inte på träd och jag måste i första hand prioritera sådant som är direkt avgörande för att kunna spela in, dvs dator, ljudkort, etc. Tycker det funkar helt ok att mixa i PC-högtalare även om det av de flesta inte anses som optimalt direkt. Men det är en annan diskussion 🙂

Du säger "teoretiskt sett"...vad menas? Att det kanske funkar, kanske inte? En XLR-kontakt är alltså mono? Behöver jag inte två XLR-ut från ljudkortet L & R och sen till en minijack plug som jag kopplar till högtalarna (de är ej av typen RCA utan en singel minijack (grön kontakt som på PC).

Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen behöver du ingen extra kabel utan kan koppla breakoutkabeln direkt till preampen

men om du vill förlänga så är ju en vanlig mickkabel rätt

och som även redan sagts så är det skillnad på hane och hona på xlr

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1068215&artno=242373

Jag behöver väl ändå en extra kabel? Breakoutkabeln man köper är ju jättekort och kan inte ens nå till preampen om man skulle ställa den på datorn väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du får nog be någon kunnig löda den kabel som du behöver till att koppla in ditt ljudkort på dina högtalare. Har inte hittat nåt färdigt som passar någonstans. Alternativet är att du kopplar nåt emellan högtalarna och ditt ljudkort. Typ en mixer eller volymkontroll av nåt slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tack för svar...

Nu börjar jag kika på Delta 1010LT igen. Väljer jag den framför RME-kortet så får jag råd med Yamaha HS50 monitorer också. RME-kortet är eventuellt overkill för mig ändå.

Är det någon som kör med Delta 1010LT i Windows 7 miljö (64 Bit) och Sandybridge 1155 mobo och kan bekräfta att det funkar?? :/

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1010LT har drivers för 64 bit W7.Eftersom 1010LT har samma drivers som 2496 och jag kör präxis w7 64 bit och det rockar så torde det vara nema problemas,

Tycker du gör ett bra val att lägga stålar på högtalare istället för ett dyrt ljudkort.

Behöver du alla ingångar som Deltan har?

Räcker det inte med ett 2496, dvs stereo in för dig? Då sparar du ännu mer stålar till annan rolig utrustning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du får bättre monitorer om du köper Behringer B1031. Tycker du ska satsa på RME eftersom du får ett stabilt kort där du har expansionsmöjligheter för framtida behov.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

1010LT har drivers för 64 bit W7.Eftersom 1010LT har samma drivers som 2496 och jag kör präxis w7 64 bit och det rockar så torde det vara nema problemas,

Tycker du gör ett bra val att lägga stålar på högtalare istället för ett dyrt ljudkort.

Behöver du alla ingångar som Deltan har?

Räcker det inte med ett 2496, dvs stereo in för dig? Då sparar du ännu mer stålar till annan rolig utrustning.

Tack som fan drloop. Jo, jag kände nog att det var lite overkill med RME-kortet trots allt. Det är ett jättebra kort och allt, men jag måste nog sätta nån gräns. Har barn som behöver kläder och mat också he, he.

DELTA AUDIOPHILE 2496 är det i princip samma kort som 1010LT fast med mindre ingångar? Det var ju en jäkla prisskillnad. Som du säger, det räcker med stereo in för mig 🙂

Då kopplar jag alltså preampen med en TRS-ut-RCA-stereo-in i ljudkortet och sen från ljudkortet RCA-ut-minijack-in på PC-högtalarna (tills jag skaffar monitorer)??

Jävlar, du kanske hjälpte mig spara ännu en tusenlapp drloop 🙂)))

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan hitta ett beg 2496 för 300-500 spänn.

Preampen trs ut till en av rca ingångarna.

Sedan RCA ut till minijack och dina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hitta ett beg 2496 för 300-500 spänn.

Preampen trs ut till en av rca ingångarna.

Sedan RCA ut till minijack och dina monitorer.

Så jag behöver bara koppla preamp trs till 1 av rca ingångarna eftersom det är monoinspelning med preampen? 🙂

Snällt som fan drloop att du tog dig tid att svara. Ni andra också. Det här forumet rockar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
On 2011-10-09 at 14:25 sa Soxic:

Tack som fan drloop. Jo, jag kände nog att det var lite overkill med RME-kortet trots allt. Det är ett jättebra kort och allt, men jag måste nog sätta nån gräns. Har barn som behöver kläder och mat också he, he.

DELTA AUDIOPHILE 2496 är det i princip samma kort som 1010LT fast med mindre ingångar? Det var ju en jäkla prisskillnad. Som du säger, det räcker med stereo in för mig 🙂

Då kopplar jag alltså preampen med en TRS-ut-RCA-stereo-in i ljudkortet och sen från ljudkortet RCA-ut-minijack-in på PC-högtalarna (tills jag skaffar monitorer)??

Jävlar, du kanske hjälpte mig spara ännu en tusenlapp drloop 🙂)))

Allt för att få dig att köpa nya högtalare.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Dom här monitorerna har jag själv skaffat efter att ha jämfört med många betydligt dyrare.

Dessa är underskattad bara för att det står Behringer på dom. Jag ställer höga krav på studioutrustning och valde dom här. 🙂

http://www.musicradar.com/gear/all/recording/monitors/truth-b1031a-497864/review

http://www.gearjunkies.com/product_info.php?products_id=16346

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jösses, 2 500 för ett par aktiva 8" högtalare, måste vara något slags rekord.Man blir ju nyfiken på hur dom låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jösses, 2 500 för ett par aktiva 8" högtalare, måste vara något slags rekord.Man blir ju nyfiken på hur dom låter.

haha ja det är sjukt billigt.

Men det sjukaste är hur j-a bra dom låter.

Om du får möjlighet att testa dom så gör det. Du blir nog lika förvånad som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...