Jump to content
Annons

Fender Mustang, Super Champ XD, Gitarrförstärkare.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har kollat lite på de här på nätet. I mina lurar låter de typ bättre än andra modellingstärkare jag hört, låter inte sämre än dyra rörstärkare. De har 24 stärkare i sig, men via datorn kan man få oändligt många fler ljud. Ekon chorus, mm stämdosa... Man kan spela in dem med mick, via hörlursutgången eller USB. De finns som pyttemini till 150 watt, även med topp o fyrtolvlåda

http://www.youtube.com/watch?v=E82_UZ7y7Rw&feature=player_embedded%3CBR/%3E

http://www.fender.co...everb-preset-d3

De mindre kostar bara runt en tusing i Sverige, skulle Analogfreak leta lite utrikes är de väl nästan gratis.

http://www.musikbors...ender%20Mustang

Ett mkt intressant alternativ till Vox Tonelab. Den allra minsta skulle säkert funka till mitt enmansband. Hur faen kan de föresten bygga, lagra, ditribuera o sälja de här med alla dessa funktioner så billigt? är det barnslavar nånstans som gör dem? 😮

Här kan man höra en massa sound, lyssna tex bara på de två första, två fullständigt olika helt perfekta ljud....

http://www.fender.co...everb-preset-d2

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är väl bara att hälsa dig välkommen till den underbart smidiga modellerings-världen 🙂 Modern modelleringsteknik är så billig idag att det nästan är dumt som gitarrist att inte prova någon enklare modell. Det går alltid att sälja om man inte är nöjd. Jag kan inte så mycket om just Fenders modeller, men de är säkert inte sämre än någon annans motsvarande produkter.

Antar att de är så billiga för att tekniken är billig, rörfria förstärkarkretsar är ap-billiga, de byggs i ofantliga volymer och hela tillverkningen är förlafd till länder med låga produktionskostnader. Gammal fin marknadsekonomi, helt enkelt ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Godmorgon Håkan! välkommen till framtiden! 🙂. Föresten om du lyssnar riktigt noga en gång till på alla ljudexempel så hittar du en grynighet som är rätt typisk för just modellerade/virtuella förstärkare.. Hörs extra tydligt på dom cleana sound där man använt singelcoil så att kan hör bakrundsbrus och brum från elnätet.. Jämför detta med soundet från din riktiga silverface. 🙂

Kan du leva med detta så är det en fantastiskt prisvärd och lätthanterlig lite best!.

Ang Ableton live.. Jo det är ett bra program.. Du kommer antagligen att behöva byta ut ljudkortet i din dator för att få det att funka perfekt. Dock en stor skillnad för Ableton jämfört med liknande DAWs (Cubase, Logic, Protools etc..) är att det linjära bandspelartänket (som du också hittar i din Porta) är mer eller mindre borta. Gillar du att göra musik på nivån pussla i hop små grooves och hookar du gjort till fulla låtar så kommer du att gilla Ableton.. Självklart kan du även spela in linjärt som du är van vid också.. Men då missar man stora poängen med Ableton... Jag gillar det i alla fall.! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tüsken bjuder på lite fina ljudprov de med, inklusive den obligatoriska dansbandshärmningen av blueslegenden Stevi Ray.

http://www.thomann.de/se/fender_mustang_i.htm

Undrar om det där är inspelat med mick eller via USB?

Jag kan tänka mig att jag klarar mig med ett enda av de halvrena Fenderlika ljuden plus de dosor jag alltid har på golvet. En tusenlapp, det kostar ju en medioker distdosa med en enda funxion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Godmorgon Håkan! välkommen till framtiden! 🙂. Föresten om du lyssnar riktigt noga en gång till på alla ljudexempel så hittar du en grynighet som är rätt typisk för just modellerade/virtuella förstärkare..

Där vill jag dock protestera. Jag har haft det mesta i modelleringsväg de senaste åren, både rack/golvlösningar och pluggar och tycker att det är en väl grov generalisering. Vissa bjuder absolut på digitala artefakter, men sannerligen inte alla.

Jag kan däremot tycka att en digital signalväg ibland kan erbjuda en klarhet och frånvaro av analoga brusmattor som är direkt befriande. Och det finns inget som säger att man inte kan kombinera de tu hur man vill. Men vi kan väl släppa de seglivade fördomarna riktade mot digitla gitarrförstärkare? Vissa bjuder på riktigt röv-ljud, precis som vissa analoga stärkare gör. Vissa är så bra att man tappar hakan - precis som vissa analoga stärkare är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Godmorgon Håkan! välkommen till framtiden! 🙂. Föresten om du lyssnar riktigt noga en gång till på alla ljudexempel så hittar du en grynighet som är rätt typisk för just modellerade/virtuella förstärkare.. Hörs extra tydligt på dom cleana sound där man använt singelcoil så att kan hör bakrundsbrus och brum från elnätet.. Jämför detta med soundet från din riktiga silverface. 🙂

Kan du leva med detta så är det en fantastiskt prisvärd och lätthanterlig lite best!.

Ang Ableton live.. Jo det är ett bra program.. Du kommer antagligen att behöva byta ut ljudkortet i din dator för att få det att funka perfekt. Dock en stor skillnad för Ableton jämfört med liknande DAWs (Cubase, Logic, Protools etc..) är att det linjära bandspelartänket (som du också hittar i din Porta) är mer eller mindre borta. Gillar du att göra musik på nivån pussla i hop små grooves och hookar du gjort till fulla låtar så kommer du att gilla Ableton.. Självklart kan du även spela in linjärt som du är van vid också.. Men då missar man stora poängen med Ableton... Jag gillar det i alla fall.! 🙂

Jag skulle ha den till enmansbandet så jag slipper ta med den ganska tunga Hot Rodden. Och slippa nöta på rören. Jag skulle hitta ett ljud jag gillar mest, sen köra på det utan att behöva gå in och byta på förstärkaren. 7,7 kilo tror jag jag läste nånstans för Mustang 1. Mustang 2 är ointressant för mig, då börjar den bli lika stor som Hot Rodden. Är ljuden lite gryniga kan det ändå duga på krogen och på PRO-möten. Med lite vana kan jag säkert skippa pedalerna oxå, när jag spelar för äldre folk är det bara stämdosan jag använder, och en sån finns ju inbyggd.

Ang en DAW vilken som helst så kanske det går att komma in i det om man inte känner nån press att man måste. Problemet med det där sitter nog till stor del i PCn i sig självt inte programmet, för mig, och för alla jag känner jävlas de ju precis jämt, om det så bara är Facebook eller Blocket det gäller. Att lägga ner en massa kraft och svordomar på det när man ska försöka skapa musik känns inte rätt alls i min värld. Att lägga pengar på en stationär PC plus ljudkort känns inte heller vettigt. Hellre köper jag en till TLM 102. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Där vill jag dock protestera. Jag har haft det mesta i modelleringsväg de senaste åren, både rack/golvlösningar och pluggar och tycker att det är en väl grov generalisering. Vissa bjuder absolut på digitala artefakter, men sannerligen inte alla.

Jag kan däremot tycka att en digital signalväg ibland kan erbjuda en klarhet och frånvaro av analoga brusmattor som är direkt befriande. Och det finns inget som säger att man inte kan kombinera de tu hur man vill. Men vi kan väl släppa de seglivade fördomarna riktade mot digitla gitarrförstärkare? Vissa bjuder på riktigt röv-ljud, precis som vissa analoga stärkare gör. Vissa är så bra att man tappar hakan - precis som vissa analoga stärkare är.

Googlar man fram lite rewievs så säger ju många att de inte går att jämföra med den rörhäck de också har.... Men skulle man få jämföra ett gitarrpålägg de gjort i hemmastudion med först rörhäcken i värdelös akustik inspelad med en 700-koronors kinamick, och sen samma gitarr via Mustangens USB så skulle troligen Mustangen vinna...

Jag har sen många år alltid tyckt att ljudet från stärkaren egentligen är ointressant, det viktiga är hur det låter ut genom PAt, eller i inspelningsmixen. På Fenders demo låter det ju svinbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att bli mer än nöjd om du mickar ut den via PAt. Mickar du med en riktig mic (gärna dynamisk, TLM102 avslöjar för mycket) så kommer mycket av grynigheten som bara du och jag och andra ljudnerdar eventuellt hör också att maskeras bra.. Kvar blir bara go RocknRoll! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att bli mer än nöjd om du mickar ut den via PAt. Mickar du med en riktig mic (gärna dynamisk, TLM102 avslöjar för mycket) så kommer mycket av grynigheten som bara du och jag och andra ljudnerdar eventuellt hör också att maskeras bra.. Kvar blir bara go RocknRoll! 🙂

Jag har en E906, perfekt att hänga i sladden mot tyget... TLM102 är inte alls så bra att närmicka gitarrstärkare med har jag konstaterat. Inget man tar med sig till fyllona på krogen heller.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender Mustang 1 som är skämtsamt billig om man jämnför med div mjukvarupluggar etc.

Det enda jag inte gillar är att man inte får ut alla ljuden i stereo som man tex kan få i

multipluggar som V-amp mfl. Det är ju så när man ska spela in att man behöver gitarren i stereo

inte i mono alla gånger.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickar du med en riktig mic (gärna dynamisk, TLM102 avslöjar för mycket) så kommer mycket av grynigheten som bara du och jag och andra ljudnerdar eventuellt hör också att maskeras bra..

Haha, eller hur... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Jag köpte en Mustang 1 för ett halvår sedan, himla bra alltså, den har varit med på flera spelningar, jag använder mest twin reverb emeuleringen det låter mycket bra tycker jag. Det bästa av allt är att den inte väger nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har en E906, perfekt att hänga i sladden mot tyget... TLM102 är inte alls så bra att närmicka gitarrstärkare med har jag konstaterat. Inget man tar med sig till fyllona på krogen heller.

😆 Nä verkligen inte. Vet ju hur de beter sig och då har du snart en obrukbar en. Har tidigare lyssnat på mustangen och tycker den låter riktigt bra. Trodde man inte dig Nilsson att du kan tänka dig använda något som det här och ev DAW. Men när fan blir gammal.... ☺️ . Peavy Vypyr låter bra också. Men line6 spider är inte så kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sen köpte jag faktiskt en annan liten Fendercombo med emulerade ljud, den kostade oxå ca en tusing, tänkte den skulle duga åt enmansbandet. Men jag fick aldrig nåt bra ljud ur den varken ur line eller med mick. Sålde den för 500 åt nån tror jag. De nyaste burkarna är nog mkt bättre. Kanske...

Lyssnar man noga på en bra rörstärkare kan man absolut hitta sånt man retar sig i ljudet på den med. Det är först ihop med resten av instrumenten man kan göra sig en uppfattning. Bottenfläsket man kan få ur en eller två fyrtolvor har man inte stor nytta av om man inte envisas att spela live omickat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Mustang 1 för ett halvår sedan, himla bra alltså, den har varit med på flera spelningar, jag använder mest twin reverb emeuleringen det låter mycket bra tycker jag. Det bästa av allt är att den inte väger nånting.

Vilken sorts band har du spelat live då med? Har du mickat eller använt det lilla hörlursuttaget? Inbillar mig att det borde låta bättre med mick än line?

Link to comment
Dela på andra sajter

I am serious.. 🙂

Jag måste säga att det var ett av de smartare inläggen jag sett på länge. Du inte bara argumenterade för din tes, utan du sände också en rejäl känga till mig och mina ur musikalisk och analytsik synvinkel bristfälliga öron. Vad är det som säger att du och några få andra är "större" ljudnördar än någon annan här?

Min poäng var att modellering fortfarande dras med ett oförtjänt dåligt rykte. Vissa modeller dras med alla möjliga artefakter, vissa är värdelösa - absolut. Men flera av de senaste produkterna på området är så otroligt bra att det blir en ganska knepig diskussion att tala om hur de allihop dras med likartade störningar och brus.

Placebo funkar ju som bekant åt två håll, och jag kan förstå att det är svårt för många att acceptera att en rackmonterad låda kan låta lika bra som en "klassisk rör-häck" från 1968 eller vad man nu vill. Mot samma bakgrund kan jag också förstå att man hör saker som "givetvis måste finnas i modellerare - de är ju digitala!".

För mig som gitarrist är dagens utbud rena julbordet, och jag bryr mig inte om vad det är som låter - Marshalltop, Axe-Fx, brödrost eller sälgpipa. GIllar jag ljudet och känslan finns där så är jag nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Vilken sorts band har du spelat live då med? Har du mickat eller använt det lilla hörlursuttaget? Inbillar mig att det borde låta bättre med mick än line?

Det är mest gammeldans och visor typ så det är inte nån heavy metall direkt 😉 har haft den på scen och även ute utan att micka upp den, funkar fint för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, Mustang serien är riktigt bra och prisvärd. 🙂

Tänk på att det är många som ångrar att de inte köpte Mustang III från början när de jämfört med de mindre I och II.

På forumet TheGearPage mm så röstar många för III istället för II även som hemmaförstärkare och jag håller med. III har en bättre högtalare, låter fylligare, har större rent headroom och klarar även större ställen om man vill. Dessutom är III mer lättarbetad och har många fler funktionella fördelar med mer minne, fler dsp effekter jämfört med de mindre modellerna.

Ta hem alla tre från butiken och jämför vetja.

Angående vikten så väger Mustang III bara 16 kg och är 5 kg lättare än din Hot Rod Deluxe på 21 kg.

Här kan du se en bra jämförelse mellan mustangmodellerna hos Fender.

http://www.fender.com/products/mustang/comparison.php

Som du ser så är det många fördelar med III, för lite extrapengar.

Tänk på att 100w transistor inte går att jämföra med 100 rörwatt.

Bland det bästa med modellingförstärkare är just att de låter bra oavsett volymen du väljer. Till skillnad från rörförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, Mustang serien är riktigt bra och prisvärd. 🙂

Tänk på att det är många som ångrar att de inte köpte Mustang III från början när de jämfört med de mindre I och II.

På forumet TheGearPage mm så röstar många för III istället för II även som hemmaförstärkare och jag håller med. III har en bättre högtalare, låter fylligare, har större rent headroom och klarar även större ställen om man vill. Dessutom är III mer lättarbetad och har många fler funktionella fördelar med mer minne, fler dsp effekter jämfört med de mindre modellerna.

Ta hem alla tre från butiken och jämför vetja.

Angående vikten så väger Mustang III bara 16 kg och är 5 kg lättare än din Hot Rod Deluxe på 21 kg.

Här kan du se en bra jämförelse mellan mustangmodellerna hos Fender.

http://www.fender.co.../comparison.php

Som du ser så är det många fördelar med III, för lite extrapengar.

Tänk på att 100w transistor inte går att jämföra med 100 rörwatt.

Bland det bästa med modellingförstärkare är just att de låter bra oavsett volymen du väljer. Till skillnad från rörförstärkare.

Var in i en butik idag i Hudik och testade de två mindre, 1 och 2. Det lät riktigt bra, men inte så bra att jag tyckte det var värt 1140 kr. Bredvid dessa Mustanger fanns även en 15 watts superchamp, med både rör och modelling. Den var både liten och lät riktigt j-a bra. Men så kostade den dryga tre tusen oxå, 3500 eller vad det var.

http://www.fender.com/en-SE/products/search.php/?partno=2331100000

Ett par timmar senare repade jag med bandet, spelade som vanligt på Hot Rodden, inget jag spelat på förut idag kommer i närheten av den.

De flesta som spelar elgitarr har gitarrens volym på fullt jämt och ändrar ljudet med att byta kanal på stärkaren eller trycka på nån distbox, jag gör tvärtom, jag vill sköta hur rent eller skitigt ljudet är med gitarrens volymkontroll och har den för det mesta nästan på noll när jag spelar med rent ljud. Och då tycker jag inte modellingljuden funkar bra alls.

De färdiga härmningarna av Fenders egna twin o bassman tex gillar jag inte alls, de har åt h-e för lite gain, det är samma med orginalen, tycker de låter fan om man inte spelar max. Nån modelling av Hot Roddens skitiga kanaler fanns inte, och det är det ljudet jag gillar. Den hade ett ljud, British 60, och/eller 70 jag tyckte lät väldigt bra som real Marshall. Men Hotroddens ljud hittade jag aldrig tyvärr.

Men hade jag inte haft så taskigt ställt hade jag köpt en Mustang 1 ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, spelade du endast med de färdiga fabriksljuden som fanns i förstärkaren?

För att få bra ljud ur modelers så är det ett MÅSTE att man skruvar till ljudet själv. De färdiga ljuden i alla sådana produkter som finns på marknaden låter skit, så har det alltid varit.

Det finns otaliga inlägg på forum hur viktigt det är med egna ljud och att fabriksljuden skrämmer bort många. (Ett under att företagen fortsätter skapa urusla presets år efter år).

Tänk på att det kan krävas en hel del rattande om man inte är van vid modelingförstärkare. Det gäller att hitta in djupare i menyerna där man finsinställer ljudet. Låna hem en över en helg istället för att prova lite i butiken. Då tror jag du garanterat får bättre resultat. Mustang III har en tydligare större display vilket underlättar mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, spelade du endast med de färdiga fabriksljuden som fanns i förstärkaren?

För att få bra ljud ur modelers så är det ett MÅSTE att man skruvar till ljudet själv. De färdiga ljuden i alla sådana produkter som finns på marknaden låter skit, så har det alltid varit.

Det finns otaliga inlägg på forum hur viktigt det är med egna ljud och att fabriksljuden skrämmer bort många. (Ett under att företagen fortsätter skapa urusla presets år efter år).

Tänk på att det kan krävas en hel del rattande om man inte är van vid modelingförstärkare. Det gäller att hitta in djupare i menyerna där man finsinställer ljudet. Låna hem en över en helg istället för att prova lite i butiken. Då tror jag du garanterat får bättre resultat. Mustang III har en tydligare större display vilket underlättar mkt.

Nä jag testade bara det som fanns klart. Man kan ju koppla in dem i datorn och få färdiga ljud från andra som använder samma grejer, eller själv ställa om ljuden. Verkar både fascinerande och jobbigt tycker jag. Ska det kännas som nån vits för mig ska det vara både väldigt litet och billigt. Att ljudet är väldigt svagt spelar ingen roll alls när jag spelar onemanband. Funkar hörlursutgången som bra utgång blir den ju helt tyst, det spelar ingen roll bara det låter i lurarna och PAt...

Link to comment
Dela på andra sajter

C Zero (oregistrerad)

Som Magpie skriver så är fabriksljuden skit i de flesta modelleringsförstärkare.

Det är ett absolut måste att skruva till egna ljud!

Har kört med "Line6 PodXT" några år...grymt nöjd med den, men det var samma där... grundljuden var riiktigt usla, tog en stund att hitta rätt.

Kopplad till datorn och in på djupet i inställningarna, först där inser man vad det verkligen går att skruva till.

Köpte till ngt ljudpaket som dessutom höjde den ytterligare.

Nu har ju Pod'en rätt många år på nacken, så dagens modeller/fabrikat presterar givetvis betydligt mkt bättre.

Alternativet med en riktig förstärkare finns heller ej för egen del, då grannarna nog snabbt skulle få spel 🙂

Enkelheten med att spela in gitarrer "tyst" i datorn (Cubase) dessutom är guld värt!

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag funderar på är hur ljudet låter som tex. när jag spelar löst på strängarna så distar rörstärkaren mindre och tar jag i hårt så blir det mer dist. låter inte modeleringar lika oavsett hur jag spelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

C Zero (oregistrerad)

Sixties, just det (känsligheten) är väl enklast att prova i butik skulle jag tro. (funkar ju med fabriksljuden likväl som egenskruvade)

Har lite svårt att själv jämföra då det är läänge sedan jag använde en "riktig" stärkare 🙂

Fördelarna (för mig iaf) med modellering är många jämfört med att mica upp en riktig stärkare för att, som jag, spela/spela in hemma i lägenheten.

Väldigt smidigt direkt till PCn, riktig stärkare går helt enkelt bort där..av flera orsaker, utrymmet, ljudnivån framförallt.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör "riktig" stärkare, en blackstar 5 w, som jag linar direkt till pc´n. den ger bra dist även på låg volym och ska låta från fender till marshall.

hade först tänkt köpa en Egnater som har både fender rör och marshall rör men det blev en blackstar som var lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten Vox DA-5 som övningsstärkare sen några år. Varje gång jag lirar på den med min SG blir jag förundrad över hur bra den låter på vissa lägen. Särskilt "blues"-stärkare 2 är min favorit. Vet inte exakt vad den försöker efterlikna, men det låter ganska Fender. Crunch- och High-gain-stärkarna är inget vidare tycker jag (kanske bara beror på mitt spel och mina preferenser, vad vet jag), men de första 5 gör jobbet för mig (två clean och tre blues). Jag har haft den på några gig också med gott betyg. Går även på batteri om du vill gatumusicera lite (har jag gjort en del när jag varit pank :rolleyes: ). Ett till plus är att den har en väldigt trevlig tremolo med taptempo, samt helt ok reverb (de andra effekterna är ganska oanvändbara annat än i specialfall). Nackdel är att den inte har nån stämaparat.

Kolla in den vetja! :-)

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har kollat lite mer på Superchampen. Att hitta bättre för de pengarna går nog inte

http://www.thomann.d...er_champ_xd.htm

massor av suveräna ljud från rent till metal, det är modelling plus rör

http://www.youtube.com/watch?v=vmnjnU55JL4

Värt att tänka på är att den har eko, reverb tremolo mm. Hade jag köpt en sån här hade jag sparat typ fem tusen på stompboxar.

Ang 15 watt... Killen som demar den säger att det är en bra övnings och inspelningsstärkare.... Men låter den bra hemma låter den bra på en jättescen också, man mickar ju ut den i alla fall, och kan ta upp lite extra gitarrljud från monitorerna om man vill. Neil Young som spelar högt och vråligt så in he, han har en 10 watts gammal mini fender combo på scenen. Så det där med att man måste ha lite större grejer på scen stämmer inte. det går att koppla en extra högtalare till den här också... Dessutom är det rörwatt...

En till bra demo, vilket svin att spela gitarr

http://www.youtube.com/watch?v=h764vM-2G5w&feature=related

2400 kr hos Thomann, det är ju fan ingenting. Lätt att bära med sig....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...