Jump to content
Annons

Mix saknar energi


liedmann

Recommended Posts

Är i stort sett nöjd med min mix men känner att det fattas ngt och det som fattas är energi. Den mesta inspelning har skett med samplingar och det är mest plugins som använts för eq, komp., etc om än bra sådana (waves ssl, api, sonnox mfl). Kan det vara bristen på analog utrustning som gör att jag upplever avsaknad av energi (transienter) och kan jag då lita på att det löser sig vid mastring i en bra studio som t.ex Cutting Room? Om inte, vad kan jag testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ladda upp ett ljudexempel. Det är mycket som kan skapa energi och rörelse i en mix. Men kika lite extra på bas och baskagge, bottenpaketet, så att du har en stadig grund att stå på. Tanken "det löser sig i mastringen" är farlig och fel väg att gå.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Svårt att säga om man inte hört mixen. Hade jag varit du så skulle jag test mastrat mixen själv i reaper. Ladda hem, installera, släng in mixen och några random reaper pluggar så som kompressor, peaklimiter osv och testa att "limma" ihop allt och eqa lite. Behöver inte vara så avancerat utan bara för att se om det är limmet och lite master eq som saknas. Det kanske bara är det som saknas, och det lär du ju märka isf 🙂.

Du skulle ju också kunna testa att göra någon form av mastering direkt på masterkanalen i programmet som du mixar låten i. bara för att se om det är lite kompressor "limm" på mastern som fattas, men hade jag varit du hade jag undvikit det och istället bouncat en wav och slängt in den i ett annat program som reaper bara för att komma från mixningssituationen lite mer 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Blev lite nyfiken, vad är reaper? En mastringsplugg? Jag mastrar i dagsläget på just masterkanalen med lite alla möjliga grejer men det känns som att det inte är "rätt" grej att göra...?

Reaper är ett program som lämpar sig för bla mastering. Det är gratis ett tag också.

Tanken med att göra så var att du får ut mixen så du bara fokuserar på masteringen.

Cuttingroom är väl riktigt duktiga på sin sak men testa gärna själv bara för att se om det är i mixen det saknas eller om det kan vara masteringen.

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är i stort sett nöjd med min mix men känner att det fattas ngt och det som fattas är energi.

Klarhet i bas, lägre mellanregister, över mellanregistret och diskant. Och inte allt för mycket bas som man lät vill tro. Jämför med favoritlåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Svårt att säga om man inte hört mixen. Hade jag varit du så skulle jag test mastrat mixen själv i reaper. Ladda hem, installera, släng in mixen och några random reaper pluggar så som kompressor, peaklimiter osv och testa att "limma" ihop allt och eqa lite. Behöver inte vara så avancerat utan bara för att se om det är limmet och lite master eq som saknas. Det kanske bara är det som saknas, och det lär du ju märka isf 🙂.

Du skulle ju också kunna testa att göra någon form av mastering direkt på masterkanalen i programmet som du mixar låten i. bara för att se om det är lite kompressor "limm" på mastern som fattas, men hade jag varit du hade jag undvikit det och istället bouncat en wav och slängt in den i ett annat program som reaper bara för att komma från mixningssituationen lite mer 😉.

-1. Ta och lär dig grunderna i mixning innan du kommer med dåliga råd. Säg mig, om man inte kan mixa tillräckligt bra, hur tror du att man kan lösa problemet med mastring? Myten att man löser med mastring verkar vara näst intill omöjlig att ta kål på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Reaper är ett helt DAW. Vilket du förmodligen redan har använt ett utav.

Förstår inte riktigt varför det skulle lämpa sig bättre för mastring än det du redan kör?!?!?! blink.gif

Men det kanske någon bättre kan upplysa mig om?

/Hasse

Man måste inte köra reaper, man kan köra vilket program som helst. Jag gör så att jag gör en liten mini mastering av mina mixar i reaper när jag är klar och därför tipsade jag om just det programmet 😉. När jag lärde mig mastra så använde vi det programmet och därför har det nog blivit så att jag fortsatt köra det. Där finns några gratis bra masteringslämpade pluggar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

-1. Ta och lär dig grunderna i mixning innan du kommer med dåliga råd. Säg mig, om man inte kan mixa tillräckligt bra, hur tror du att man kan lösa problemet med mastring? Myten att man löser med mastring verkar vara näst intill omöjlig att ta kål på.

Du har helt rätt man ska inte fixa mixen i masteringen och inte tänka så. I det här fallet var det funderingar på om varför mixen saknar energi och om det skulle gå att fixa i masteringen. Och då tycker jag att det kan vara lönt att själv testa hur resultatet skulle kunna vara efter mastering och se om det kanske är det som saknas i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarhet i bas, lägre mellanregister, över mellanregistret och diskant. Och inte allt för mycket bas som man lät vill tro. Jämför med favoritlåtar.

....och gnissel från en hårt distad gitarr !!!!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...