j0han Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Hej! Jag har nyligen inskaffat en http://www.thomann.de/se/prod_bdb_AR_188550.html?image=1 Och jag kör med ett UB1204FX-PRO mixerbord. Jag har kopplat in det så här. SM7B -> Balanced Out (VTB1) -> Balanced In -> Output (VLA II) -> Input (VLA II) -> Mixer -> Ljudkort Men jag märker knappt någon skillnad med ljudet, bör jag göra det? Eller ska jag koppla in från kompressorn på något annat sätt? Isåfall hur, eller vad föreslår ni? Det är för nätradio-shamanhang.
Demonproducenten Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 SM7B -> Balanced Out (VTB1) -> Balanced In -> Output (VLA II) -> Input (VLA II) -> Mixer -> Ljudkort om vi utgår från att du återger din koppling korrekt har du alltså satt mciken i utgången på preampen å fortsatt i samma stil ända fram till mixern (där man förstås undrar hur du satt den där) källor ska kopplas IN I INgångar och UT FRÅN UTgångar till nästa INgångar man går in innan man går ut å man går in genom ingången - inte tvärtom
Claes Holmerup Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 (redigerat) Du har kanske skrivit fel, men bara för att förtydliga, så kopplar man från en utgång till en ingång - aldrig tvärtom... Micken måste alltså kopplas in i mikrofoningången på VTB1, Utgången från VTB1 kopplas till kompressorns ingång, kompressorns utgång kopplas till mixerns lineingång (eller kanske ännu hellre direkt till en lineingång på ljudkortet...). Ett annat alternativ att koppla, är att du använder Inserten på preampen och kopplar kompressorn där. Då behöver du förstås en insertkabel, där du kopplar utgången (Tip på TRS-kontakten) till kompressorns ingång och från kompressorns utgång till returen på VTB1 (Ring på TRS-kontakten). EDIT: DP hann visst före... 😉 Redigerat 29 augusti 2011 av Claes
stratsvante Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Vad har du mixern för? Känns som om det bara skulle lägga till lite brus, men inte rätt sorts brus direkt.
Demonproducenten Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Vad har du mixern för? Känns som om det bara skulle lägga till lite brus, men inte rätt sorts brus direkt.
j0han Postat 30 augusti 2011 Trådstartare Postat 30 augusti 2011 jag skrev fel såklart 😛 Så här ser det ju ut såklart! SM7B -> Mic In (VTB1) -> Balanced Out -> Input (VLA II) -> Output (VLA II) -> Mic 1 (UB1204FX-PRO). Sen har jag till Mikrofonutgången på ljudkortet till Tape Input (tror jag) och vanlig utgång från ljudkortet till Tape output (Tape In/Output på Mixern dvs) Rätt?
Demonproducenten Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Sen har jag till Mikrofonutgången på ljudkortet till Tape Input (tror jag) och vanlig utgång från ljudkortet till Tape output (Tape In/Output på Mixern dvs) Rätt? försöker förstå vad du skriver här....
Claes Holmerup Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 jag skrev fel såklart 😛 Så här ser det ju ut såklart! SM7B -> Mic In (VTB1) -> Balanced Out -> Input (VLA II) -> Output (VLA II) -> Mic 1 (UB1204FX-PRO). Sista steget borde vara en lineingång på mixern (eller lineingång på ljudkortet, eftersom en mixer är överflödig i många fall...) och inte en mikrofoningång, eftersom kompressorn skickar ut linesignal. Skickas linesignalen in i en mikrofoningång, så blir det alldeles för stark signal och man får dra ner gain väldigt lågt... Sen har jag till Mikrofonutgången på ljudkortet till Tape Input (tror jag) och vanlig utgång från ljudkortet till Tape output (Tape In/Output på Mixern dvs) Rätt? Försök hitta rätt i terminologin, så blir det väldigt mycket lättare att förstå... 😉 Mikrofonutgången sitter på mikrofonen och kan bara kopplas till en mikrofoningång på mixer eller micpreamp. En utgång från ljudkortet kan inte kopplas till en annan utgång, för då händer det liksom ingenting... Du kopplar alltid från en utgång till en ingång - aldrig på något annat sätt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.