Jump to content
Annons

Projektstudio 50 kvadrat - Min byggtråd och era byggråd


ChangeStd

Recommended Posts

Hej studiosnickrare!

Då har jag äntligen tagit steget från att spela in i replokaler och sommarstugor till att börja bygga min första hyffsade projektstudio. Givetvis startar vi direkt med en registrering på studioforum eftersom jag vet att ni älskar byggtrådar 🙂 Eller iaf för att ha ett forum att bolla ideer och funderingar på.

Lite grundfakta:

I min lilla stad är det fruktansvärt svårt att hitta lämpliga lokaler för studioverksamhet, dåligt med industrifastigheter och alltid något hinder ivägen. (typ hyreskostnader).

Nu har jag iaf äntligen hittat ett dugligt objekt. En centralt belägen gammal timmerlada på två våningar om cirka 25 kvadrat byggyta + lounge och förrådsutrymmen.

Min erfaranhet av studiobyggen: Räknas det att skruva upp absorbenter i taket i replokalen?

Min erfaranhet med hammare: Det gör ont att slå sig på tummen?

Budget: Hur långt är ett snöre?

Nåväl, jag har tänkt att göra det hela så seriöst som möjligt med de medel jag kan. Snylta mat hos kompisarna för att ha råd med skruv osv.. Det får hellre ta tre år och bli bra än tre månader och vara oanvändbart helt enkelt.

Steg 1 är att ordningsställa kontrollrummet. Idag ett tomt rum på nedervåningen med måtten 5,2 x 4,8 meter och med den inte helt angenäma takhöden 2,10 cirka.

En gammal betongplatta med varierad nivå ska reglas upp och förses med golvspån för att ha en grund att utgå från. Bygget började dock idag med rivning av en illa byggd innervägg. Trä direkt på betongplatta = fuktskador. Likaså illa lagd plåttaksskarv mellan huskroppar = fuktskador.

Jag uppdaterar er på bygget varteftersom och så kanske ni kunniga kan tillrättavisa mig under arbetets gång?

Dagens "vi börjar väl med att riva lite i väggarna" bilder:

001.jpg

002.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, yep! Ska göra mitt bästa för att komma ihåg att fota hela tiden.

Slåss fortfarande med hur jag ska lägga upp det hela. Främst den gamla frågan, sångbås eller inte? Det optimala vore ju att dedikera hela det undre rummet till mixrum. Nackdelarna är då dels att inspelningsrummet ligger en trappa upp. Ingen direktkontakt med sångare/gittarister. Ett himla spring. Samt det faktum att det rummet är ganska litet. Samma golvyta som mixrummet men med dubbla snedtak. Blir det dessutom så att jag ska bygga ett rum i rummet däruppe minskar ju ytan ytterligare rejält. Känns som att anpassa det för trumminspelningar är tight nog. Spånade lite på lösningar med "klipp och klistra" i sketschup nyss.. Ursäkta kvaliten, bara skissar än sålänge.

Rummet idag: 🙂

TomStudio.jpg

Ett förslag på upplägg:

ByggdStudio.jpg

Ett annat alternativ är ju ett sånghörn i mixrummet. Men det känns långt ifrån optimalt med surrande datorer, tjutande PSUer och knarrande kontorsstolar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var operation fuktskada någorlunda åtgärdad. De fuktskadade reglarna bortkapade, under med tjärpapp och nytt virke ditslängt. Kanske inte blev snyggast i världen men vatusan, en innervägg som snart försvinner.

Då tänkte jag mig att det var dags att skaffa ett golv! Den nuvarande betongplattan är sjukt ojämn och det skiljer nog uppemot decimetern mellan högsta och lägsta punkten.

Jag tänkte börja med att lägga in ett fuktskydd så att inte betongen äter upp golvet inom nått år. Icopal Fonda Speciall verkar vara en bra och prisvärd lösning på det problemet. Sedan på med så tunna reglar som möjligt för att inte förminska takhöjden mer än nödvändigt. Dessa pallas upp med lämpligt material för att utjämna golvet lutning. På med ett lager golvspån och sedan lämna det så tills det är dags för slutfinish med klickgolv.

Någon som några synpunkter på den konstruktionen? Tänker om det är något som kan ställa till det inför akustikbehandling, något jag borde göra annorlunda redan i det här skedet?

Operation "fukt":

006.jpg

005.jpg

007.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var operation fuktskada någorlunda åtgärdad. De fuktskadade reglarna bortkapade, under med tjärpapp och nytt virke ditslängt. Kanske inte blev snyggast i världen men vatusan, en innervägg som snart försvinner.

Då tänkte jag mig att det var dags att skaffa ett golv! Den nuvarande betongplattan är sjukt ojämn och det skiljer nog uppemot decimetern mellan högsta och lägsta punkten.

Jag tänkte börja med att lägga in ett fuktskydd så att inte betongen äter upp golvet inom nått år. Icopal Fonda Speciall verkar vara en bra och prisvärd lösning på det problemet. Sedan på med så tunna reglar som möjligt för att inte förminska takhöjden mer än nödvändigt. Dessa pallas upp med lämpligt material för att utjämna golvet lutning. På med ett lager golvspån och sedan lämna det så tills det är dags för slutfinish med klickgolv.

Någon som några synpunkter på den konstruktionen? Tänker om det är något som kan ställa till det inför akustikbehandling, något jag borde göra annorlunda redan i det här skedet?

Personligen tycker jag det låter lite fusk att bara täta mellan betong och rummet ovanför. Man gömmer undan problemet lite, isf åtgärda.

Jag skulle hellre köra på icopals andra lösning, dvs uppreglat och frånluftsventilation. Men det är säkert betydligt dyrare, och är det en hyreslokal kan det säkert kännas omotiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där och kul med ditt studiobygge!

Håller med oioioi om att det bästa är att inte bygga in fukten i plattan utan ventilera den istället. De olika sytemen för betonggolv är omdiskuterade och jag har testat de flesta varianter och kommit fram till att ventilerad platta är bäst i sådana här fall. Fuktskadorna du har bör du kolla upp noga och kika på hur det ser ut i intilliggande rum / baksidan. Kolla även skarven du har på prisolröret ner vid syllen så den inte läcker och se till att den inte blir inbyggd. Ser ut att vara mer än 210 takhöjd, 230?

Hälsningar/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig med feedback, det tackar man för.

Jag håller med om att det säkerligen vore bättre med ett riktigt ventilerat system, men då har vi ju såklart kostnadsfrågan. Sedan det faktum att man helst vill bygga upp golvet minimalt. Ser nu på bilderna att det skumt nog ser ganska högt ut, men så är dessvärre inte fallet. 2,10 är den maximala höjden mellan tak och betong just nu, och den kommer ju redan att krympa ytterligare.

Lokalen är från början en gammal timmerlada, antagligen med några hundra år på nacken? Där det har byggts till och skarvats hit och dit. Allt är i nuläget i relativt risigt skick, bland annat tror jag att det finns en mindra läcka från taket samt att trasiga stuprör fått vatten att rinna in mot huset och varit bidragande orsak till den uppätna sylen.

Då lokalen är dåligt underhållen överlag, och hyresvärden inte verkar ha några planer på upprustning så vill man ju inte lägga ner för mycket på den biten heller...

Övriga väggar (ytterväggarna) är inte alls fuktangripna från betongen.

Men vad tror ni som vet, vilket kan resultatet bli att bara lägga in matta och regla på?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att du inte ska känna dig lämnad i limbo och förlora entusiasmen inför ditt spännande projekt tänker jag så här:

Du har en stor poäng i att du hyr lokalen och du måste göra en avvägning för hur mycket krut du ska lägga på själva byggnaden. Därför kanske det ändå blir lite overkill med en ventilerad platta. Det viktigaste är att du uppmärksammat fuktproblemen och har dessa i åtanke när du bygger vidare - oavsett metod. Eftersom du har stora nivåskillnader i golvet och om du inte vill flytspackla golvet tycker jag att du tänkt rätt med Icopalmattan. Hade golvet varit jämnt hade jag föreslagit platonmatta med ventilerade socklar som då luftar plattan.

Precis som du själv är inne på så behöver du först och främst få till ett tätt yttertak och gå igenom syllarna (helst ska dessa inte ha högre fuktkvot än 20 % ) så att du inte får någon fukttillförsel från något håll. Kolla syllisoleringen så att det inte finns glipor eller hål i den - annars suger syllen fukten kapillärt från plattan. Om du nu gör som du tänkt ser du bara till att syllen kan andas ordentligt på baksidan och inte stänger igen den med någon plast där.

Vad det gäller din layout så tycker jag den ser trevlig ut. Reflektionerna från glaspartiet på vänstersidan kan du få bukt med att hänga ner absorbenter på skenor från taket (2 skenor omlott) som du drar fram när boxen inte används. Som du själv är inne på så är ju ett annat alternativ att skippa boxen. I det fallet skulle du kunna spela mot rummets kortvägg. Jag hade nog gjort så om jag inte boxen var viktig för mig.

Lycka till med byggeriet!

Hälsningar / Björn

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett "okej då" från Wellness 🙂 samt en del övervägande blev det att lägga Icopal-matta och börja få ordning på golvet. Gick undan idag och jag har hunnit lägga in stora delar av mattan samt reglat upp och lagt ut golvspån. Inte helt lätt att få det bra då inte en enda vägg är speciellt rak i ladan...

Innan jag fortsätter vidare och skruvar dit golvet måste jag dock bestämma mig för hur jag ska göra med båset.

Såhär tänker jag:

Då mycket av tiden i studion oftast bara består av mig och en person till som lägger sång, prat, gitarr osv känns det vettigt att kunna göra detta på nedervåningen i direkt anslutning till kontrollrummet. Att sitta timme efter timme på varsin våning och kommunicera via talkbacken känns lite väl trist.

Så, det får bli någon form av bås helt enkelt.

Då är frågan hur jag ska bygga det? På ritningen tidigare tänkte jag ju lägga in det på vänsterkanten och försöka forma väggen så att själva kontrollrummet kan få en symetrisk form.

Min tanke med båstet är att kunna lägga sång, gitarr, prator m.m. i en dämpad miljö med inte allt för stora läckage från omgivningen.

Det finns två alternativ:

Bara bygga upp väggar mellan golv och tak, täta så mycket som möjligt och kanske bygga på med X-antal lager gips i ytterkant, och ex. glasull som absorbent på insidan. Detta är ju den enklaste varianten, men frågan är hur mycket jag kan få ner de yttre ljuden på detta sätt? Kommer ju garanterat att få göra det mesta med lurar, eller iaf monitorerna på väldigt låg volym om jag ska undiva läckage. Dock så kan jag ju bygga båset rymligt och trevligt och kanske kunna få till en någorlunda skön akustik i det.

Alternativ 2 är att försöka göra någon semiflytande variant, där jag tar bort golvspån och reglar där båset ska stå, lägger in en markskiva och reglar upp båsets innerväggar på denna och sedan lägger till ytterligare än vägg på sidan med det fasta golvet. Detta skulle ju då även kräva att jag bygger något form av tak på innerdelen och takhöjden sjunker drastiskt.

Dock så antar jag att man skulle kunna få en rejäl skillnad i ljudnivå på detta sätt. Kanske kan vara bra om man vill ställa in och kräma gitarrstärk sent på nätterna?

Hmmm, dessa val. Någon som gjort något liknande? Någon som kan ge sin synpunkt på alternativen?

Sålänge, dagens arbete:

Foto37.jpg

Foto038.jpg

Foto036.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar, här går det undan - kul!

Eftersom det är tight om utrymme och kraven på ljudisolering inte är så höga kan du bygga båset med enkelvägg av 45 x 70 reglar med isolering emellan. Skruva upp dubbel gips på utsidan och på insidan kan du köra med fjädrande plåtreglar (resilientchannel) som du sedan skruvar 2 gips på med dämplim emellan. Plåtreglarna frikopplar väggarna mer än vad man kan tro och tar bara 13 mm utrymme. Du kan också köra dessa i taket . Om du vill kan du frikoppla golvet som du tänkt, antingen med markskiva eller gummiklossar. Med en tung dörr och noggrann tätning med fog runt om så hela rummet blir tätt kommer det säkert funka finfint till det du har tänkt att använda boxen till. Ett tips om du inte har lagt golvet ännu är att skuvlimma skivorna. Annars är risken stor att du får golvknarr efter ett tag. Kolla också om du behöver shimsa upp golvreglarna så att det blir någorlunda rakt så det sedan går att lägga golv ovanpå utan att flytspackla. Bra att du kom ihåg att vika upp mattan mot väggarna!

Ska bli spännande att följa ditt bygge. Med din fart har du väl studion klar i september🙂

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

hade varit bättre att flyta spånskivan på komprimerad stenull("håda" stenulls skivor ca50mm), inga reglar.

fast det kräver ju att man flytspacklar golvet.

hur du än bygger så lär du få in isolering under golvet så det inte blir "resonanslåda" av golvet.

ett annat alternativ kan kanske vara att fylla med (torr!)sand mellan rglarna, vet inte hur bra det skulle bli men man brukar ju dempa resonanser med sand exempelvis i högtlarstativ. tror det kallas "partikel dempning".

någon som har någon åsikt om detta?

till taket blir det nog bäst att bygga "inside-out" konstruktion, kolla här:

http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Acoustics3.htm

fördelen är åxå att du inte behöver extra isolering för akustiken. då kan man skruva spaltpanel(eller perforerad skiva) på 2/3 och enbart klä med tyg i fämre tredjedelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flytspackla golvet var på tapeten, men med den enorma nivåskillnad och relativt stora golvytan kändes det som ett lite för stort projekt. Det diffar nog på över 5 centimer här och var och golvet är 25 kvadrat.

Att fylla upp med isolering mellan reglarna låter vettigt. Behövs det tyngre material för att undvika resonanser, eller kan det fungera att bara pressa ner all denna gullfiberisolering jag fått över från att jag rev en vägg på övervåningen i förmiddags över frustrationen att studioforumet var nere 😉 (verkar vara mycket problem just nu?)

Tanken är att detta rum på övervåningen ska bli inspelningsrum. Dock har jag idag stött och blött tanken på att förlägga kontrollrummet där istället.... Men, just nu har jag återigen frångått den tanken och kör på ursprungsplanen.

Så, vad det gäller sångbåset:

Om jag frikopplar golvet på den delen av rummet och ställer det på gummiklossar. Bygger innerväggar och tak fästa på fjädrande plåtreglar fästa i befintliga väggar samt en ny yttervägg mot kontrollrummet så borde jag iaf uppnå en hyffsad dämpning mellan rummen, eller hur? Eller borde jag frikoppla golvet och regla upp innerväggar på det nya golvet istället? Som du förslog björn, men mett helt fristående rum istället för fjäderreglarna? Två lager dörr och dubbla fönster? Om jag bygger en ordentlig yttervägg ut mot rummet och sedan nöjer mig med två lager gips samt mineralull som innervägg?

Tror det är dags att röra mig hemåt och spendera resten av dagen på internet och fundera, här kommer jag ingen vart...

Återigen, tack för era svar! Skönt att ha folk att bolla med när man bygger helt själv. Ni är guld värda!

Foto040.jpg

Foto041.jpg

Redigerat av ChangeStd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, innan du fortsätter bygga rekomenderar jag att du först tänker igenom upplägget och är färdig med skisserna. På så vis sparar du massor av pengar - och framförallt TID. Allt går så mycket enklare om du redan på förhand har en färdig bild över bygget och kan se slutresultatet framför dig.

Det är ett fint rum du har där uppe med betydligt generösare takhöjd jämfört med bottenplanet. Här kommer du ha bättre förutsättningar för att göra en bra akustikbehandling. Gör prioriteringen efter vad som känns viktigast för dig - kontrollrum eller liverum? Bygger du kontrollrum med bås där nere så är fjäderreglarna utrymmeseffektiva. Addrumdrums tips är också ett alternativ för att spara utrymme. Har själv aldrig byggt eller testat den varianten men den verkar vara smart för att spara utrymme. Det ser ut att vara 45x95 golvreglar du använt och har du inte byggt detta klart kan du lägga 45 mm isolering i facken (ej hårt packat). Sand bör du inte använda i detta utrymme då det binder fukt.

Att bygga sångbåset helt flytande kommer nog att sno alldeles för mycket utrymme och framförallt kommer du få en takhöjd på 1,80 före akustikbehandling. Med adrumdrums/Johnsayer-varianten kommer du bort från det extra som akustikbehandlingen bygger.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Björn! Drog iväg lite snabbt i tankarna där... 🙂 Så lite eftertänksamhet har dagen gått åt till. (kanske lite väl mycket "live" bloggande i den här tråden, hehe)

Men ursprungsiden är ju den jag ser framför mig, så det blir nog dit jag arbetar mig. Ska skissa upp den lite bättre under helgen. Måste försöka få fason på mina SKetchUp kunskaper bara.

Rummet på ovanvåningen har jag ju hela tiden tänkt som liverum på grund av den bättre takhöjden. Dels med tanke på att jag vill åt ett bra akustiskt liverum, dels med åtanken att det nog kommer att behöva isoleras en del där med tanke på boende i området runtomkring, och då äts ju ytan snabbt upp.

Det enda jag egentligen gjort hittils är ju att lägga in mattan vilket är ett måste hursom. Reglar och golvspån är bara utlagda för att få mig en bild av takhöjd, samt hur mycket jag kan luta golvet och ändå leva med det. Plattan är så ojämn att jag tänkte försöka mig på en viss lutning för att inte bygga upp 2 decimeter i ena änden 🙂

Fick nyss mail från herr Odemalm som jag hört av mig till tidigare. Lutar nog åt att ta över honom för att få lite hjälp med akustikbehandling när jag är 100 på upplägget.

Ska sätta in mig mer i förslaget med reglar och skissa upp så jag får ett riktigt begrepp om hur det skulle kunna gå till.. Finns det någon beskrivning av liknande lösning någonstan?

Om någon skulle vara intresserad, här är en länk till ett av banden som huvudsakligen kommer att befolka min lilla studio när den väl står färdig

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats är duktig och ett besök av honom kommer ge dig många smarta lösningar. Det är ett ordentligt fall du har på golvet. Jag hade absolut offrat takhöjden för att få ett någorlunda plant golv (så du slipper behöva hålla fast dig i mixern för att inte rulla bakåt..🙂). En variant du skulle kunna göra är att dela upp golvet i två nivåer / etage. Då blir de lägre etaget ytan från mixplats och bakåt - den yta man vistas på. Låna eller hyr en rotationslaser så går det snabbt att mäta ut hur du ska shimsa golvet.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...