Jump to content
Annons

Stort elgitarrljud


april second

Recommended Posts

Jag har problem med att få elgitarrljudet som jag vill ha det när jag spelar in. Det låter kanonbra när man spelar med gitarren i förstärkaren, men jag blir oftast missnöjd när jag väl spelar in den. Jag misstänker starkt att det har med uppmickningen att göra.

Jag har en fender twin reverb och jag brukar micka upp den med en shure beta 58 rakt vid elementet men jag tycker inte att ljudet blir så stort som jag vill ha det. Har även provat att dubba vilket hjälpte lite men ändå inte riktigt. Några bra tips? Ska jag placera ut nån ambiensmick eller? Jag kör mycket med effekter och det känns som dom blir extra tråkiga när man bara närmickar...Jag vill ha rymd och dimension i ljudet.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micka upp med flera olika micar (tex en SM57:a, en stormembranare och en bandmikrofon) Blanda signalen i mixen och du kommer få ett fett och stort ljud 😲

Anledningen att det kan låta lite platt med SM57:an är för att den inte plockar upp diskanten tillräckligt utan det blir ett mer "midigt" ljud vilket kan uppfattas som tunnt.

Så testa dig fram med olika mikrofontyper så kommer det bli bra, för din förstärkare är det ju inget fel på ... den är riktigt mysig 🙂

PS. Du krämar på rätt bra när du spelar in va? så att du inte lirar på fisvolym för då utnyttjar du inte egenskaperna hos rören i stärkaren 🙂

DS.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker du att jag ska placera mickarna? Jag har tyvärr inte tillgång till någon bandmick 😲 Har däremot några olika stormembranare som jag kan prova, men man kanske inte ska ställa dom för nära? eller?

Det bästa är om du testa dig fram men en uppställning jag brukar kunna laja med är (om man tänker på din uppsättning mikrofoner):

en stormembransmikrofon en bit ovanför konens mitt, en stormembranare en bit till höger/vänster om den första och sluta med en SM57:a mot konens kant (bildas skön distortion där av att membranet skakar och det kan låta riktigt trevligt om man mixar ihop det bra) samt en ambience-mikrofon (stormembranare i rummet)

Försök placera mikarna i samma höjd (tänk på vart membranen sitter i dom respektiver mikarna)

Ifall du gjort missen att ha kvar nätet framför konen så ta bort den ögonaböj efter som den gör att man inte kommer åt det sköna ljudet man får av närmikning.

Testa detta och se om det hjälper något 🙂

Ifall det inte framgår omedvetet så spelar du såklart in 4 kanaler samtidigt i det här fallet och försöker bilda en så jämn gainstruktur som möjligt (alltså att mätarna ger så gott som samma utslag)

Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

... men man kanske inte ska ställa dom för nära? eller?

Det behöver du inte direkt tänka på eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) på stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smärtgränsen) så ska det inte vara några problem men om du känner dig osäker så testa första gången med dämpsatsen på mikrofonen om du nu har nån...

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Ska prova det! Är det inte nån risk att man pajar stormemransmickarna om man ställer dom så nära? Eller tål dom så högt ljudtryck? Ska det vara njurar alltihop förresten? Eller ska det vara kula på ambiensen kanske? Dom mickar jag har nu är en röde NT-1000, en ADK a-51s och en ADK a-51 st (som går att ändra karaktäristik på). Funkar det med dom tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinkla micken mot stärkaren, så får du fylligt ljud sätter du micken mitt framför så missar du massa ljud eftersom SM58 är en njure och då plockar du bara upp basljudet. Men vinklar du micken mot högtalaren så tar micken upp mer jämt. Du sätter alltså SM58 vinklad mot högtalar kanten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Ska prova det! Är det inte nån risk att man pajar stormemransmickarna om man ställer dom så nära? Eller tål dom så högt ljudtryck? Ska det vara njurar alltihop förresten? Eller ska det vara kula på ambiensen kanske? Dom mickar jag har nu är en röde NT-1000, en ADK a-51s och en ADK a-51 st (som går att ändra karaktäristik på). Funkar det med dom tror du?

Dom funkar bra. Ambiencemiken mår bäst av att vara en åtta faktiskt eftersom man inte vill ha direktljudet från förstärkaren in i rumsmicen utan just rummets ljud. Så du ställer åttan off axis mot förstärkaren för att slippa det mesta av direktljudet. Ställ gärna upp reflektorer i rummet mellan miken och förstärkaren för att skärma av samt isolera rumsljudet.

Så kör a51 st som rumsmic och dom andra som närmikar så ska du nog kunna få ett bra resultat. Rumsljudet beror ju självklart på hur bra rummet låter i sig. Hur stort rum har du att spela in i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska stort rum, det är en replokal. Allt som allt är nog rummet på cirka 30-40 m2. Rummet har dämpplattor på väggarna och inga parrallella väggar heller. Jag uppfattar gitarrljudet som ganska olika beroende på vart i rummet jag står. Ska man ha det som referens när man ambiencemickar kanske? Att ställa den där man tycker det låter bäst menar jag. Mycket med det här 😲

Förstärkaren står för övrigt i ett hörn, direkt på golvet utan hjul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska stort rum, det är en replokal. Allt som allt är nog rummet på cirka 30-40 m2. Rummet har dämpplattor på väggarna och inga parrallella väggar heller. Jag uppfattar gitarrljudet som ganska olika beroende på vart i rummet jag står. Ska man ha det som referens när man ambiencemickar kanske? Att ställa den där man tycker det låter bäst menar jag. Mycket med det här 😲

Förstärkaren står för övrigt i ett hörn, direkt på golvet utan hjul.

I hörnet ska den inte stå eftersom det skapas basresonanser i hörn och du kan uppfatta basen starkare än vad den egentligen är och ställa in fel på förstärkaren.

Ställ förstärkaren på en stol med något mjukt och absorberande under så du slipper få ut massa ljud i golvet genom vibrationer och slippa golvets reflektioner.

Eftersom du har ett så bra och stort rum så ställ förstärkaren nästan i mitten av rummet (inte exakt i mitten då det kan uppstå ljudvågor som går runt i rummet då)

ambience mikrofonen ställer du även mitt i rummet (horisontellt sett) men ungefär 3-4 meter ifrån förstärkaren eller mer om det går (dock ej nära en vägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet förresten inte om man kan ta bort tyget framför elementen eller om det är fastsatt "permanent". Nån som kan Fender Twin? Det är en 70-talare...

På den twin reverben jag mikade upp förut fanns det inget nät så jag antog att det gick att ta bort men nu blev jag ju osäker ... ring och kolla med nån musikaffär eller dylikt innan du börjar slita 😲

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Lyckliga du som har en Twin - en fantastisk förstärkare.

Slit för all del inte bort tyget.

Om du kollar på baksidan, så ser du hur elementen sitter - lite assymetriskt.

Twin har egentligen bara en nackdel (förutom att den väger 32 kilo) och det är att den mår bäst av att spelas på högre volymer och den är så jäkla stark att man kroknar.

Jag lyckades i alla fall aldrig på till det med Mastervolymknappen för att få hängpå ett bra sätt, så det är öronproppar som gäller.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du inte direkt tänka på eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) på stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smärtgränsen) så ska det inte vara några problem men om du känner dig osäker så testa första gången med dämpsatsen på mikrofonen om du nu har nån...

Så du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL på 135 dB?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du inte direkt tänka på eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) på stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smärtgränsen) så ska det inte vara några problem men om du känner dig osäker så testa första gången med dämpsatsen på mikrofonen om du nu har nån...

Så du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL på 135 dB?? 🙂

Absolut inte men eftersom jag skrev runt 135 dB så borde ju hans klara av det, sen nämnde ju han vilka mikrofoner han hade så det va ju lugnt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du inte direkt tänka på eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) på stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smärtgränsen) så ska det inte vara några problem men om du känner dig osäker så testa första gången med dämpsatsen på mikrofonen om du nu har nån...

Så du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL på 135 dB?? 😉

Absolut inte men eftersom jag skrev runt 135 dB så borde ju hans klara av det, sen nämnde ju han vilka mikrofoner han hade så det va ju lugnt 🙂

Jag vet...bara skämta aprilo med dig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du inte direkt tänka på eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) på stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smärtgränsen) så ska det inte vara några problem men om du känner dig osäker så testa första gången med dämpsatsen på mikrofonen om du nu har nån...

Så du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL på 135 dB?? 😉

Absolut inte men eftersom jag skrev runt 135 dB så borde ju hans klara av det, sen nämnde ju han vilka mikrofoner han hade så det va ju lugnt 🙂

Jag vet...bara skämta aprilo med dig! 😉

Förstod det 🙂

har du själv några tips att dela med dig av? Alltid kul att höra andras varianter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min personliga åsikt vad det gäller att micka upp en gitarr förstärkare och få det

där feta rena dist ljudet är att helt enkelt ha en förstärkare utan att lägga på extra onödigt mycket distortion via en master pot. Nästan helt rent högt ljud fast med en bra gitarr med en bra Humbucker picup tex en seymour Dunkan Hotrail som stallmick och ingen hals mick alls.

Jag använder uteslutande gamla shure mickar, en som riktas snett emot mitten på elementet och en som tar upp ljudet ifrån ett par 3 meters meters håll. sedan blandar jag (mixar jag dessa ljud bilder) och får ett mycket bra grund ljud.

Fukta sedan upp detta med lite reverb (om det behövs). Nu använder jag personligen oftast gamla 70-tal´s Marshall rörhäckar till detta. Men jag har provat med min (lilla) fender sidekick på 10w och det fungerar mycket bra det med.

Det är stor skillnad på distortion och distortion tycker jag i alla fall.

Jag tycker att själva "hänget" sitter i hur rent ljudet är dvs hur mycket man hör av strängarna. inte hur mycket distortion man har.

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stor skillnad på distortion och distortion tycker jag i alla fall.

Jag tycker att själva "hänget" sitter i hur rent ljudet är dvs hur mycket man hör av strängarna. inte hur mycket distortion man har.

A.D

Du har en väldigt bra poäng där!

I detta fall eftersom han har en Fender Twin Reverb som endast har en ren kanal och en med reverbmöjlighet så gör det ju stor skillnad.

En polare gjorde ne inspelning nyss till ett punk/rock-band och spelade in från den rena kanalen men med sånt jävla ös så att det distade om elementen. Det blev riktigt schysst måste jag säga.

Det du skriver om strängljudet kan jag inte mer en att hålla med om. Bra formulerat! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

En sak till som du kan testa, eftersom du har öppen baksida på din stärkare så kan du sätta en mick där också, så brukar jag mica upp en sådan förstärkare en mick framför rakt in mot konen och en mick bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till som du kan testa, eftersom du har öppen baksida på din stärkare så kan du sätta en mick där också, så brukar jag mica upp en sådan förstärkare en mick framför rakt in mot konen och en mick bakom.

Intressant! Ska jag också prova! Vad ska man ha för mick på baksidan då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker absolut att du ska placera rumsmiken där du tycker att den låter som bäst. Men om lokalen är alltför uppdämpad har du ett kul tips här: Sätt miken helt invid någon reflekterande yta, alltså någon millimeter ifrån ett fönster, en bit naken vägg eller en plåtbit. Nä, jag är inte galen, det blir faktiskt ganska ballt. Här finns det tokmycket utrymme för experimenterande, prova till exempel att mika rakt ned i golvet några meter framför förstärkaren. SM57 brukar funka fint till detta eftersom dess membran kommer så nära den reflekterande ytan, men vilken som helst mik med njurkarakteristik funkar.

Detta kombineras med en närmik. Flytta runt på denna, några centimeter gör verkligen stor skillnad. Längs ut mot konen har du mer botten, i konens mitt har du mer topp.

En annan sak är även att man ibland har lite för mycket dist när man spelar in. Det kan ibland vara vettigt att backa lite. En alltför distad gitarr förlorar så mycket detaljer och strängseparation vilket gör att den just kan upplevas som "liten". Lyssna till exempel på AC/DC. Lyssna noga. Hur mycket dist har de EGENTLIGEN på sina gitarrer?

Lycka till, och posta gärna ljudklipp!

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
En sak till som du kan testa, eftersom du har öppen baksida på din stärkare så kan du sätta en mick där också, så brukar jag mica upp en sådan förstärkare en mick framför rakt in mot konen och en mick bakom.

Intressant! Ska jag också prova! Vad ska man ha för mick på baksidan då?

Jag har använt en SennhieserMD 421

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

micka den ena högtalaren rakt in mot konen, den andra vinklad ut lite vid sidan av.

testa en sm57 + en md421 om du kan få tag i. annars två sm57.

kolla fasfelen.

testa också att med det ena örat lyssna rakt in mot förstärkaren där du tänkt micka. DET är ljudet du kommer fånga, inte det som du hör när du står 2m ifrån o lirar.

Håll för andra örat, o akta det första. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...