Jump to content
Annons

Vilken monitor har du ?


TripMan

Recommended Posts

Har fortfarande kvar mina gamla JBL4430 som huvudmonitorer, matade av en ful rackarns Son of Gaz Ampzilla från 1980 (bytte kondingar för 3 år sen).. Kolla mid och punch i ett par NS10M som är förbaskat avslöjande.. På äldre dar har jag tappat lite diskant, mest i mina öron så jag slipper ha pappersnäsduk framför diskanten på NS10orna 😄.. Sen summerar jag allt i ett par Ultrasone Pro2500 (köpta av Claes här på forumet).. Sist av allt tar jag med mig slut-CDn ut i bilen och lyssnar om det duger. Fast det händer rätt ofta att jag gör grundmasteringen i ett par billiga Logitech datorhögtalare också kopplade till en simpelt Creative X-Fi (Thx certified wow!!! 😄 ) ljudkort på min snart 7 år gamla Dell-dator med XP också! 🙂

Vad det handlar om är att kunna sin lyssning anser jag!.. Helt klart skall frekvensomfånget finnas där.. För mina JBL burkar krävs det ett rätt stort fysiskt rum dessutom.. Men att lära sig lyssningen är A&O 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Har samma och tyckte de lät riktigt bra i den prisklassen då (kostade 4000kr när jag köpte dem)

Frekvensåtergivningen kändes mer rak och korrekt i jämförelse med andra i samma prisklass. En del i denna prisklass tycker jag låter alldeles för "förlåtande" men dessa känns någorlunda ärliga.

* Basen är dock svår att höra riktigt bra i de lägre frekvenserna, beror ju också på vilket rum man sitter i. Kan tänka mig att de funkar bättre med en sub till.

* Generellt tycker jag också att diskanten är grumlig och hård.. Låter inte helt 100% ren, anar distorsion.

* Upplösning känns inte lika bra som i dyrare dito, vilket dock är att vänta.

Trots sina brister så är de generellt helt OK, men när jag får pengar ska jag uppgradera till något bättre.

Jag har lyssnat en del på Focal som jag gillar bättre än t.ex genelec, men det är ju en helt annan prisklass än Event TR6.

Nyfiken på Adam, har faktiskt inte hört någon av deras lite dyrare monitorer. Event Opal är jag också nyfiken på.

Kan nog instämma i din ljudanalys fullt ut där....

Jag har ett par Shure SRH840 som komplement...

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ett par Alesis M1A mkII med en sub som tar vid vid 50Hz o neråt.

Har justerat toppdiskanten något eftersom jag mixade diskantfattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8020 + 7050 Sub

Adam A7 + Adam Sub8

Creative Inspire T10

Köpte först bara Genelec 8020, och dom låter helt otroligt bra i sig sett till storlek och pris. Men ett år senare köpte jag till 7050 sub och det va lixom pricket över i:et 🙂. Adam grejerna skaffade jag för att ha ett komplement till Genelec, och det är grymt bra att göra A/B lyssning mellan dessa två system då dom låter väldigt olika.

MEN faktum är att det som tog mina mixar till en helt ny nivå var när jag slängde upp ett par gamla Creative Inspire T10 högtalare och kontroll lyssnade allt även där. Sanslöst bra att lyssna i nåt som låter "skit" för att kolla om mixen håller i ett vanligt system. Numera är jag helt beroende av dom då jag direkt märker om det är för mycket energi i mixen eller om det är lite grötigt. Rekommenderas starkt till alla att ni skaffar liknande högtalare som komplement!

Komiskt att man lägger 20-30 tusen på högtalare och så är det ändå högtalare för 300 kr man är mest beroende av i slutändan 🙂

En subb till dina Creative Inspire T10 ett par bra hörlurar. Vad tror du klarar du mixen?

Har själv pc logitech högtalare som har ett bra grund sound som jag alltid startar med och kollar trycket med.

Jag tror att dom flesta lyssnar på andra låtar i sina högtalare som referens och då spelar det ingen roll vilka högtalare man har.

Det viktiga är att man hör hela basen ända ner och att man har något man kan höra dom små reverb ljuden m.m. Hörlurar funkar bra till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

IS6 Mk2 +

Ca 30.000kr

image205.jpg

Har tyvärr inte råd med de tillhörande basarna för 140.000kr 🙁

mini.jpg

(Ej mina på bilden, på mina finns en basreflexport på framsidan)

Jag har lyssnat på väldigt många olika högtalare. Och det är faktiskt inga som har varit så detaljrika och exakta som dessa. Släng på en CD som du lyssnat på 100ggr och du kommer att höra saker på CDn du aldrig hört förut.

Vill ni komma förbi och lyssna så skicka ett pm. Jag håller till på Valhallavägen i Sthlm.

Klipper in lite info från webben. Det är roligt att de inte pratar om hur långt ned de går utanför vad som är helt linjärt 🙂

Märket

Svenska Intelligent Sound har under många år arbetat med utveckling av ljudutrustning och har lång erfarenhet kring ljud och högtalarutrustning. Sedan ett flertal år har företaget producerat högtalare till krävande hifi-kunder, professionella musiker, konsertlokaler och ljudstudios.

Uppbyggnad

Högtalarna från Intelligent Sound är konstruerade för att återge allt ljudmaterial realistiskt och naturtroget, dvs som det är inspelat, passar lika bra till hifi som hembio. För att uppnå detta mål tillverkas element och delningsfilter enligt egna specifikationer.

IS6 Pro mkII+ har nytt delningsfilter, internkablage bestående av fyrflätad Silspeak Master Reference, samt Furutech rodium högtalarterminer. Detta ger ett ytterligare mer öppet ljud med ännu högre upplösning.

Ljudet

IS 6 Pro mkII+ har med senaste uppgraderingen tagit ett tydligt kliv upp i high-end klassen. Ljudbilden är vidöppen, tonal balansen neutral, ljudet är rent, dynamiskt och högupplöst. Röster och instrument har fått en än mer naturlig kropp, fyllighet och lyster.

Ett signum för Intelligent Sounds högtalare är mellanregistret, som återges med rätt fyllighet och dynamik, dessustom väl integrerat med bas och diskant. IS6 Pro mkII+ återger tack vare sin linjäritet allt ljudmaterial; film, klassisk musik, rock, jazz, som det är inspelat. Rent tekniskt kan detta uttryckas med att högtalaren klarar att spela med linjär återgivning av fas, amplitud och frekvens. IS6 Pro mkII+ är designad för att ge full detaljrikedom och stereoperspektiv inom en stor lyssningssektor. IS6 Pro mkII+ är en elegant stativhögtalare i svart pianolack, placeras med fördel nära bakvägg.

Data: IS6 Pro mkII+

Effekt: Max 150 W RMS i 8 ohm

Frekvens: 63 Hz-20 KHz Helt linjär inom detta intervall.

8 ohm nominell impedans

Arbetstyp: Sluten låda/basreflex med framåtriktad port

Känslighet: 86 db

Element: Två-vägs, diskantdome,

6,5” mellanregister och bas

Automatiskt överbelastningsskydd,

ISH (Intelligent Signal handling)

Single-wiring asnlutning

Vikt 11,5 kg / st

Höjd: 44 cm Bredd: 24 cm Djup: 31,5 cm

Finish: Svart pianolack i hög finish

Redigerat av Bunkert
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt; jag kör också Phonic P8A. 😉

HD280Pro-lurar som är suveräna.

Vad gäller monitorerna så var det väldigt mycket (såklart) en review jag läste, där de jämförde med andra som var dubbelt så dyra.

Har svårt att säga vad som är "bra" med dem, men jag gillar att de kommer ganska långt ned i basen, för att vara "budget"-monitorer.

Tycker de låter bra och om man vill kan man kräma på rätt bra också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Phonic P8A här med.

Prisvärda, framför allt då jag fick tag på mitt par för halva priset. Fanns ingen anledning att inte köpa dem då.

Ena monitorn tvärdog vid tre års ålder. (//forum.studio.se/index.php/topic/82529-monitorn-braenner-saekringar/)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...