Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Audio Technica AT2020 eller en SE Electronics SE2000 ?

Tanken är att jag skall använda den till så mycket som möjligt.

Micka stärkare, Sång och även lite one mic setup på trummor...

Dom är i samma prisklass, men vilken skulle du tagit av dessa 2?

MVH/Niklas

Ska kanske tillägga att jag har en ADK a-51 nu.....

Redigerat av Nikk Dust
Annons
Postat

Har inte provat SE Electronics SE2000 men däremot den andra. Den är en riktigt trevlig allroundmick och kan rekommenderas.

Postat

Jag har inte jättemycket erfarenhet av dessa mickar men jag har använt båda vid olika tillfällen med olika preamps och jag skulle nog rekommendera at2020 i det här fallet. Den har en snyggare diskant tycker jag, lite mjukare och lättare att arbeta med utan att det blir vasst.

Som rumsmick skulle antagligen se2000 göra ett bättre jobb men som sång- och instrumentmick tror jag at2020 är att föredra. Jag själv har använt se2000 på ganska ljus tjejröst och det funkade tyvärr inte så bra. AT2020 har jag använt på manlig, ganska ljus soulaktig sång. Lät mycket bra.

Postat

En sak jag glömde nämna: Båda mickarna har ett i sammanhanget ganska starkt egenbrus, runt 20 dB. Det är dock inget du kommer att märka av om du inte mickar väldigt ljudsvaga källor och måste dra på preampen rejält.

Postat

Ska vi snacka billiga mickar så är ju definitvt Studio Projects B1:a en seriös kandidat. Sedan Har vi ju Audio Technicas AT2034 som ljudmässigt påminner lite grand om AT2020 fast med betydligt mindre egenbrus. Den är nog lite dyrare dock...

Postat

ok, denna e inget att ha eller?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc1200.htm

Det är den säkert, men det är Thomanns egna märke precis som Jam har JJLabs. Säkert helt ok mickar, men här får du nog mer märkestips skulle jag tro.

Men jag har läst tråden och fattar inte egentligen vad du letar efter.

Du har ju redan ADK A-51. Om jag minns rätt var väl det en förträfflig mick till sitt pris när den kom? Positionerad som en allround-mick.

Så nu letar du efter en allround-mick till?

Postat

Nja, Jag behöver väl igentligen en att micka mitt trummset med i första hand.

Då endast med en mick!? (Vintage mickning, haha)

MVH

En bandmikrofon!! Vad sägs om denna?

Golden Age Project R1 Active

Har inte testat den själv men den har fått bra omdömen.

Postat

Bandmickar gillar en del, andra, såsom jag, tycker de enbart låter konstigt. I alla fall den där som jag haft hem och tyckte lät väldigt mysko.

I den prisklassen är nog en Röde NT1-A ett riktigt bra alternativ. Världens brusfriaste mick dessutom.

http://www.thomann.de/se/rode_nt1_a_complete_vocal_r_b_stock.htm

Tja, alla har ju olika ljudideal :rolleyes:

Vad gäller bandmickar så håller jag med om att de låter skumt om man har vant sig vid "kina"-soundet, dvs kraftig höjning i diskantregistret. Bandmicken låter ju tvärtom, den går snarare nedåt i det övre registret men jag har upptäckt att man kan kräma diskanten rätt så rejält på en bandmicksupptagning utan att det låter illa och på så sätt få till ett klart men ändå mjukt sound som kinamickarna inte är kapabla till. Nu vet jag att Röde NT1a inte är tillverkad i Kina (till skillnad från Nt1) men den har ändå samma karaktäristik med en höjning i diskanten, och min personliga åsikt är att det låter alldeles för hårt och vasst om den, och just till mickning av ett trumset, som den är tänkt att användas till, tror jag ärligt talat inte den lämpar sig.

Jag använde själv ett par NT1:or till överhäng en gång för ett gäng år sedan och jag minns att cymbalerna lät väldigt illa.

Däremot är NT1:a, bortsett från från kapseln av K67-typ, ett riktigt bra bygge med tanke på att de lyckats få ner egenbruset så mycket. Med en K47-kapsel bör den låta betydligt bättre, lite åt U87-hållet. Den konfiguration har jag dock inte haft möjlighet att testa själv utan jag drar denna slutsats utifrån ett gäng shootout-filer jag hört.

Postat

Bandmickar gillar en del, andra, såsom jag, tycker de enbart låter konstigt. I alla fall den där som jag haft hem och tyckte lät väldigt mysko.

I den prisklassen är nog en Röde NT1-A ett riktigt bra alternativ. Världens brusfriaste mick dessutom.

http://www.thomann.de/se/rode_nt1_a_complete_vocal_r_b_stock.htm

Håller med Guitar nilsson. Röde Nt1-a är en underbar mic enligt mig.

Vi köpte en sontronic orpheus för 4000 kr och röde för 1400 med puffskydd och kabel.

Vi jämförde de två mickarna och det var minimal skillnad på de två.

Många plus till Röde!

Postat

Nja, Jag behöver väl igentligen en att micka mitt trummset med i första hand.

Då endast med en mick!? (Vintage mickning, haha)

Nu kan jag inte monstermycket om att micka trumset med en mick (förutom den där gången jag var tvungen att göra det med en SM58 till en livespelning i radio),

men har du försökt att använda den mick du redan har för att micka trummorna?

Jag menar, jag tror att grunden till bra ljud med en mikrofon snarare handlar om bra akustik, ett välstämt trumset och en duktig trummis. Så du kanske ska sikta på akustikbehandling och sånt innan du fixar flera mickar av samma sort? (Bortsett bandmicken som föreslogs)

Postat

Audio Technica AT2020 eller en SE Electronics SE2000 ?

Tanken är att jag skall använda den till så mycket som möjligt.

Micka stärkare, Sång och även lite one mic setup på trummor...

Jag skulle kolla in en mick med ställbar karaktäristik och gärna med möjlighet att dämpa/padda signalen 10-20 dB för riktigt starka ljudkällor (som bastrumma, virvel etc)

Kolla t ex in AT4050, SE 4400, AKG C414 etc. Lite dyrare men betydligt mer allround.

Postat

Jag skulle kolla in en mick med ställbar karaktäristik och gärna med möjlighet att dämpa/padda signalen 10-20 dB för riktigt starka ljudkällor (som bastrumma, virvel etc)

Kolla t ex in AT4050, SE 4400, AKG C414 etc. Lite dyrare men betydligt mer allround.

Ja, pad vore ju bra... Även lowcut skulle sitta fint.

Jag får väl se vad det blir helt enkelt.

Tack för alla svar. Nu har jag lite mer kött på benen så att säga...

MVH/Niklas

Postat

Tja, alla har ju olika ljudideal :rolleyes:

Vad gäller bandmickar så håller jag med om att de låter skumt om man har vant sig vid "kina"-soundet, dvs kraftig höjning i diskantregistret.

Du anser dig alltså veta att mickar med kinadiskant är mitt ideal? Hyggligt att berätta, jag själv kände inte till det alls.

Postat

Du anser dig alltså veta att mickar med kinadiskant är mitt ideal? Hyggligt att berätta, jag själv kände inte till det alls.

Har jag påstått nåt sådant? Jag kan inte se någonstans att jag skrev att du har kinadiskant som ideal. Vad fick dig att tro det? jag menade i största allmänhet.

Fast du föreslår ju iofs Röde NT1a som är en typisk sådan mick så det kanske är så ändå? Eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.