Jump to content
Annons

ställa in Eq bäst innan, eller 'kl 12' och fixa sedan?


staxxon

Recommended Posts

jo, undrar hur ni köra era inställningar för ex sång. Lägger ni på EQ innan eller efteråt? Om ni lägger på innan, kör ni då 'all in' dvs bästa inställning-pular med det, eller ställer ni bara in det 'kl 12' typ, alltså mittemellan och fixar det senare i mixen.`? Skall inte ha någon skivinspelning utan bara enkla demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag kopplar micken till förstärkare där jag ställer in reverb, eq som jag vill ha det. sedan line-ut rakt in i ljudkortet. mixar efteråt också om/då jag inte är nöjd.

ja, vid inspelning står alla eq kl 12.00

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ställer in Kompressor inte för hårt så de tar bort för mycket bara så man får lite nice sound i micken.

2. Lägger sedan så bra Eq som möjligt. Så du tycker de låter bra

3. skickar in de i ljudkortet

4. fixar resterande i datorn sedan för att få till soundet på micken till resten av låten

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara helt fri att justera allt vid mix, så spelar jag in helt rent - utan vare sig eq, kompressor eller annat innan det går in på hårddisken.

Gör man några justeringar som spelas in, så behöver man ha riktigt bra koll på vad man vill göra, hur man ska göra det och varför man gör det. Om man inte har full koll på allt, så får man ju göra om inspelningen om man upptäcker vid mix att någon inställning inte blev riktigt bra, så det är därför ofta säkrare att göra allt sådant i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara helt fri att justera allt vid mix, så spelar jag in helt rent - utan vare sig eq, kompressor eller annat innan det går in på hårddisken.

Gör man några justeringar som spelas in, så behöver man ha riktigt bra koll på vad man vill göra, hur man ska göra det och varför man gör det. Om man inte har full koll på allt, så får man ju göra om inspelningen om man upptäcker vid mix att någon inställning inte blev riktigt bra, så det är därför ofta säkrare att göra allt sådant i efterhand.

Håller med dig Claes, läste nu att han bara skulle göra en demo inspelning då rekomenderar jag starkt att köra rätt in men vid en fullproduktion som jag håller på med nu så blev min linja i förra inlägget väldigt bra! Men som sagt finns inte så mycket rätt och fel, Bara att testa och lyssnar. låter de bra kör =) var försiktigt bara med att skära bort saker innan de kommer in i datorn. ( HP Filter Och LP filter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ingen större vits att göra en massa bearbetningar före inspelningen, framför allt inte om man inte är väldigt rutinerad. Risken är stor att det blir fel. Och om någon (uppdragsgivare/artist/producent) vill att det ska göras annorlunda är det kört om materialet redan är processat före inspelning.

Dagens teknik gör det enkelt att fatta alla beslut i mixstadiet, och inget fel i det. Varför bakbinda sina händer? Det är bättre än att riskera att behöva göra om inspelningen om det blir fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner man till sin egen röst väl och tex har en channelstrip eq man sjunger igenom är det väl inte fel att ratta lite eq direkt.

Jag vill absolut ha kompressor direkt när jag sjunger, det gör att jag sjunger aningen mindre vidrigt... Att sjunga utan komprimering är heeeemskt! Och min utombordarkompressor är bättre än de som sitter inne i min onämnbara inspelningsmachine, så det är ju en grovt bra anledning att göra det direkt. Brukar ändå bli att jag komprimerar lite extra senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner man till sin egen röst väl och tex har en channelstrip eq man sjunger igenom är det väl inte fel att ratta lite eq direkt.

Jag vill absolut ha kompressor direkt när jag sjunger, det gör att jag sjunger aningen mindre vidrigt... Att sjunga utan komprimering är heeeemskt! Och min utombordarkompressor är bättre än de som sitter inne i min onämnbara inspelningsmachine, så det är ju en grovt bra anledning att göra det direkt. Brukar ändå bli att jag komprimerar lite extra senare.

Det är nog få som sjunger bra utan lite reverb eller kompressor på medhörningen (själv spelar jag piano som en kratta utan reverb...), men sen är ju frågan hur lyckat det är att ha med det på inspelningen. Har man möjlighet kan man kanske spela in både den rena signalen och den processade signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns väl ingen större vits att göra en massa bearbetningar före inspelningen, framför allt inte om man inte är väldigt rutinerad.

Och hur blir man rutinerad? Genom att testa sig fram. Har man möjlighet så ska man absolut testa och lära sig det med. Skulle inte tveka om jag hade hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan absolut EQ:a och komprimera vid inspelning förutsatt att man använder en kanalstrip som stödjer detta. Vitsen är ju att få så bra grundljud som möjligt redan vid inspelning. Många gånger behöver man ju inte göra det men då det gäller tex sångtagningar så både skär jag och komprimerar allt som oftast. Faktum är att jag även rider volymen om det inte är jag själv som sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur blir man rutinerad? [...]

Genom att göra väldigt många inspelningar och engagera sig i det man gör. När man till slut börjar märka redan vid inspelningen vilka typer av bearbetningar man behöver göra på materialet kan det vara läge att börja göra inspelningarna med de inställningarna. Men någon som inte har hållit på väldigt länge med inspelningar kommer inte att höra det. Det är en av de saker som skiljer ett proffs från glada amatörer/dem som har musiken som hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men någon som inte har hållit på väldigt länge med inspelningar kommer inte att höra det.

Nä och en amatör som inte har hållit på väldigt länge med inspelningar och mixa kommer inte heller att höra vad som behövs göras för att det ska låta så bra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...