Jump to content
Annons

ackordtoner


robertus

Recommended Posts

Annons

Grundackordet förblir alltid detsamma, ovavsett var pÄ klaviaturen du spelar (om det nu Àr ett klaviaturinstrument dvs.). Det Àr ju som sagt basen som Àndras ex. Cmaj7/B el. Cmaj7/e osv. Det Àr "klangen" som Àndras...

The Mr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ackordet Gmaj finns inte i C-durs tonalitet. Musikteorin hade förordat G7 (G-B-D-F).

Nu vet jag inte vad du har för andra ackord, men bÄde Gmaj7 och Cmaj7 ingÄr i G-dur. SÄ din lÄt kanske gÄr i G. Första ackordet behöver inte vara tonika. Det finns mÄnga lÄtar som börjar pÄ ett annat ackord Àn tonartens "hem".

Ligger din lÄt endast pÄ Gmaj7 och Cmaj7 sÄ Àr tonarten G-dur, dvs ett fast fiss-fötecken.

Men det dĂ€r Ă€r bara teori. Även om resten av lĂ„ten ligger i C sĂ„ hindrar det ju inte dig frĂ„n att hoppa till G helt plötsligt. Allt Ă€r tillĂ„tet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr helt okej att ha med Gmaj i C-Dur.

Det blir egentligen fisset som sticker ut... testa dig fram o spela pÄ pianot!

Om man jÀmnför G7 och Gmaj7 i C-Dur sÄ skulle man kunna sÀga att G7 Àr den riktiga dominanten medans Gmaj7 ocksÄ Àr en dominant men inte lika dominernade, dessutom sÄ kan man anvÀnda fisset i Cmaj7 ackoorkdet! Enligt min smak vÀldigt snyggt!!!

Men det borde va en lÄt som bara flyter, ingen riktig rock lÄt eller sÄ utan dÄ vÀljer man istÀllet G7. Spela man lite mer att jazz hÄllet sÄ förekommer det vÀldigt ofta att man anvÀnder Cmaj7 och Gmaj7 i samma tonart...

Om man dÄ tÀnker att lÄten gÄr i e-moll istÀllet sÄ har du löst alla frÄgetecken...

I E-moll:

Cmaj7 = tonika paralell (E-moll)

Gmaj7 = dominant parall (H7)

Personligt en av snyggaste ackorden i vĂ€rlden 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, i E-moll sÄ Àr Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell.

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Det hÀr var nÄt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan nÀr man anvÀnder dessa skalor lÀgger de olika dur eller mollackorden ovanpÄ. Kan du förklara lite mer sÄ att jag greppar.

Jag vet att exempelvis Dorisk Àr en mollskala. Om vi spelar i C/Am sÄ passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, i E-moll sÄ Àr Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell.

Jo sÄ klart!

UrsÀkta... HÄller inte pÄ med teori varje dag lÀngre :rolleyes:

Men lite finns kvar i bakhuvudet i alla fall 🙂

Jag tycker det Àr oerhört snyggt med lydisk!

Lycka till med teorin!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tidig klassiker... ta ut C-dur skalan.. spela den sedan med olika starttoner! börja med C till C...sen D till D osv.... nÀr du börjar pÄ C har du den joniska skalan (dur)..nÀr du börjar pÄ D sÄ fÄr du en D dorisk skala (mollskala med stor sexa)..E - E= frygisk (moll b2)..sen F - F = lydisk (dur #5) G - G = mixolydisk (dur liten 7:a) ...A-A = eolisk (vanlig moll) B-B = lokrisk (moll b2, b5)...prova det dÀr!! du kan göra sÄ med vilken dur skala som helst! bra Ä lÀtt sÀtt att ta ut kyrkotonarterna pÄ!!

Kan sÀga att din ackordprogression: Cmaj - Gmaj....blir lydiskt....du kan hitta den C lydiska skalan genom att t.ex spela Gdur skalan med startton "C"....eller bara sÀnka kvinten i skalan! samma shit! hoppas du fattar...tillslut faller det pÄ plats! cheers

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, i E-moll sÄ Àr Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell.

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Du glömde den enda skalan som Per Gessle kan (som Marie F förövrigt har lÀrt honom). :rolleyes:

(a-moll) pentatonisk

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ni tips pÄ bra litteratur i Àmnet musikteori? Vill lÀra mig hur allt hÀnger ihop.. :rolleyes:

Johan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Det hÀr var nÄt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan nÀr man anvÀnder dessa skalor lÀgger de olika dur eller mollackorden ovanpÄ. Kan du förklara lite mer sÄ att jag greppar.

Jag vet att exempelvis Dorisk Àr en mollskala. Om vi spelar i C/Am sÄ passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel?

Japp de skalorna kallas kyrkotonaterna och du har helt rÀtt nÀr du sÀger att du kan köra en Dorisk skala pÄ ett dm i C-dur tonart ..ska försöka förklara lite:

kyrkotonarteran Àr samanbunda med en viss ackord figur som gÄr ut pÄ att man stapar terser pÄ varnadra figuren ser ut sÄhÀr om tonareten Àr C-dur:

Cmaj7(I) Dmoll7(II) Emoll7(III) Fmaj7(VI) G7(V) AMoll7(VI) BMoll7-5(VII)

Man brukar ge dessa ackorden en varsin romersk siffra som stÄr i parantes efter ackordet.

Till dessa ackorden Àr Àven Kyrkotonaterna bundna alltsÄ:

Jonisk(I) Dorisk(II) Frygisk)III) Lydisk(VI) Myxodylisk(V) Eolisk(VI) Lokrisk(VII)

DÄ kan vi alltsÄ kolla hÀr tonikan Àr C och du ville spela en dorisk skala pÄ ett Dmoll. kolla du nu sÄ ser du att det gÄr alldeles utmÀrkt!

Hoppas detta var till nĂ„gon hjĂ€lp! 😄

EDIT: Fick Ă€ndra lite pĂ„ rommarsiffrona skrev dom under först men blev helt konstigt 😄

EDIT: Fan vad man skriver slarvigt! tack för att du uppmÀrksammande det MusicNixon!

Redigerat av sozo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Det hÀr var nÄt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan nÀr man anvÀnder dessa skalor lÀgger de olika dur eller mollackorden ovanpÄ. Kan du förklara lite mer sÄ att jag greppar.

Jag vet att exempelvis Dorisk Àr en mollskala. Om vi spelar i C/Am sÄ passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel?

Japp de skalorna kallas kyrkotonaterna och du har helt rÀtt nÀr du sÀger att du kan köra en Dorisk skala pÄ ett dm i C-dur tonart ..ska försöka förklara lite:

kyrkotonarteran Àr samanbunda med en viss ackord figur som gÄr ut pÄ att man stapar terser pÄ varnadra figuren ser ut sÄhÀr om tonareten Àr C-dur:

Cmaj7(I) Dmoll7(II) Emoll7(III) Fmaj7(VI) G7(V) AMoll7(VI) BMoll7-5(VII)

Man brukar ge dessa ackorden en varsin romersk siffra som stÄr i parantes efter ackordet.

Till dessa ackorden Àr Àven Kyrkotonaterna bundna alltsÄ:

Jonisk(I) Dorisk(II) Frygisk)III) Lydisk(VI) Myxodylisk(V) Eolisk(VI) Lokrisk(VII)

DÄ kan vi alltsÄ kolla hÀr tonikan Àr C och du ville spela en dorisk skala pÄ ett Dmoll. kolla du nu sÄ ser du att det gÄr alldeles utmÀrkt!

Hoppas detta var till nĂ„gon hjĂ€lp! 😎

EDIT: Fick Ă€ndra lite pĂ„ rommarsiffrona skrev dom under först men blev helt konstigt 🙂

EDIT: Fan vad man skriver slarvigt! tack för att du uppmÀrksammande det MusicNixon!

OK ville bara tydliggöra det hela. DĂ„ funkar det precis som jag trodde hela tiden. Kanon. 🙂

FÄr se nÀr jag kommer pÄ fler frÄgor...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

TĂ€nkte bara kommentera ett ackordnamn som diskuterades tidigare i diskussionen.

IstÀllet för att skriva Cmaj7/B som Àr ganska lÄngt och otympligt att lÀsa A vista.

Varför inte helt enkelt skriva C/B. C med B i basen.

LĂ€tt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÀrför att dÄ skulle det i en orkester eller band situation betyda att basisten skulle lira B i basen

medans resten av musikerna, typ gitarrist o pianist enbart skulle spela C dur. Vilket inte ger samma totala klang som om det vore noterat som C maj.

Kanske skulle pianisten lÀgga Bet i basen , men aldrig uppe pÄ toppen om det noterades enligt ditt förslag.

Skriver man dÀremot ut C maj börjar musikerna fundera pÄ att markera B lite tydligare, och kanske enklast dÄ genom att lÀgga den som den högst klingande tonen.

Men visst, du har rĂ€tt, totala klangen Ă€r Cmaj, och man fĂ„r spela Cmajs toner i vilken ordning man vill. Men om du tĂ€nker skriva ett arr till musiker Ă€r det bĂ€ttre att köra pĂ„ den traditionella vĂ€gen.. đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men om du tĂ€nker skriva ett arr till musiker Ă€r det bĂ€ttre att köra pĂ„ den traditionella vĂ€gen.. 🙂

Man vill ju försöka undvika den traditionella vÀgen... Men man fÄr vÀl anstrÀnga sig lite mer och lÀra sig mer teori sÄ att det blir lÀttare att förmedla vad ma vill ha sagt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlvklart, skönt att du vill frÄngÄ lite regler. lÄter det bra sÄ Àr det ju bra!

Jag var nog inte tillrÀckligt tydlig i inlÀgget dock, utan gör ett försök till att förklara.

Jag pÄstÄr inte att jag hÀr kommer med nÄgon slags sanning , enbart mitt eget sÀtt att se pÄ det hela!

I grund och botten handlar det om att det inte Àr samma ackord. C maj 7 med B i basen innehÄller visserligen samma toner som C/B , men teoretiskt blir det olika ackord. SjÀlv skulle jag spela ackorden olika inte bara rent klangmÀssigt utan Àven ta sikte pÄ efterföljande ackord pÄ olika sÀtt.

Am7 och C6 Àr ocksÄ olika ackord trots att de innehÄller samma toner.

Skulle du tÀnka moll pÄ C6 och DUR pÄ Am7? (nu menar jag inte nÀr du solar, utan bara som klang)

Om man sitter hemma o gör musik för sig sjÀlv kan man ju (och gör ofta) kalla ackord för vad sjutton som helst. t ex. " frÄn snygga ackordet sÄ kör jag sen Dgrejen o sen till fissmollet" Det funkar ju om det funkar, och kan i vissa fall var mycket mer rÀttvisande. Jag kan oftare sympatisera med att en klang Àr " ett silvrigt F#" Det ger liksom en beskrivning av hela kÀnslan.

Ska man kommunicera med andra musiker genom notblad som lÀses pang pÄ av andra musiker (vilket var inlÀgget jag nÀrmast svarade pÄ) sÄ fÄr man försöka skriva harmisar sÄ traditionellt som möjligt. Inte för att det nödvÀndigtvis mÄste vara bÀst, utan för att traditionen bjuder sÄ.

(d v s alla snubbar (och snubban) som spenderat tid pÄ folkhögskolor o liknande har lÀrt sig pÄ ungefÀr samma sÀtt)

Musiknotation fungerar vÀl lite som nÀr man gör en ritning. D v s: man försöker alltid klara sig pÄ minsta möjliga information. Om ackordet ovan skall noteras som Cmaj7/B eller C/B Àr upp till kompositören (och kanske vilken tonart vi Àr i , och tradition, o vilket ackord som kommer efter och bla bla bla)

SĂ„! nu Ă€r jag fĂ€rdigsvammlad! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja men du fÄr naturligtvis göra hur du vill.

Skriv ackordet som " Emoll+5medsÀnkt#kvartibasen" om du kÀnner för det, eller

som " jÀvla skön feeling i rizzlan " Det Àr helt ok om folk fattar vad du menar.

😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TĂ€nkte bara kommentera ett ackordnamn som diskuterades tidigare i diskussionen.

IstÀllet för att skriva Cmaj7/B som Àr ganska lÄngt och otympligt att lÀsa A vista.

Varför inte helt enkelt skriva C/B. C med B i basen.

LĂ€tt!

DĂ€rför att det inte Ă€r samma ackord. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
kantorn (oregistrerad)

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det Àr bara en frÄga om att lÀgga den "frÀmmande" tonen (F#) en bra bit frÄn C-ackordet. Det blir dÄ ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VÀH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2

LÄter rÀtt cool....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det Àr bara en frÄga om att lÀgga den "frÀmmande" tonen (F#) en bra bit frÄn C-ackordet. Det blir dÄ ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VÀH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2

LÄter rÀtt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det Àr bara en frÄga om att lÀgga den "frÀmmande" tonen (F#) en bra bit frÄn C-ackordet. Det blir dÄ ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VÀH: c-g-e1,  HöH:g1-b1-d2-f#2

LÄter rÀtt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

(det kanske Àr bÀttre att anvÀnda den hÀr funktionen)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...