robertus Postat 14 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 14 februari 2005 Cmaj7 bestÄr ju av tonerna C-E-G-B (eller?!?) Om jag istÀllet tar och vÀnder pÄ tonerna sÄ att jag fÄr sjuan som bas vad heter ackordet dÄ. AlltsÄ ackordet jag vill ha fram Àr B-E-G-C. Funkar det att spela det i C/am?!? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 14 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 14 februari 2005 Man skulle ju kunna kalla det typ Bsus4#5(add b9), men det lÄter ju oerhört corny. Dessutom Àr det svÄrlÀst för musiker som ska spela efter analys. Cmaj7/B Àr bÀttre. Funkar det i C/Am? Ja. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
The Mr Postat 14 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 14 februari 2005 Grundackordet förblir alltid detsamma, ovavsett var pÄ klaviaturen du spelar (om det nu Àr ett klaviaturinstrument dvs.). Det Àr ju som sagt basen som Àndras ex. Cmaj7/B el. Cmaj7/e osv. Det Àr "klangen" som Àndras... The Mr... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 14 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 14 februari 2005 Det blir vÀl helt enkelt Cmaj7 med B i basen. Som dÄ skrivs Cmaj7/B tror jag. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 15 februari 2005 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 15 februari 2005 Det var vĂ€l det jag trodde.. đ Tack killar... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 18 februari 2005 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 18 februari 2005 Ytterligare en korkad frĂ„ga đ Vi utgĂ„r frĂ„n Cmaj7. DĂ€r Ă€r ju tonerna C-E-G-B. Detta innebĂ€r dĂ„ att Gmaj7 innehĂ„ller G-B-D-F# eller hur? Funkar den dĂ„ att spela tillsammans med Cmaj7 i Cdur? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 18 februari 2005 AnmĂ€l Dela Postat 18 februari 2005 Ackordet Gmaj finns inte i C-durs tonalitet. Musikteorin hade förordat G7 (G-B-D-F). Nu vet jag inte vad du har för andra ackord, men bĂ„de Gmaj7 och Cmaj7 ingĂ„r i G-dur. SĂ„ din lĂ„t kanske gĂ„r i G. Första ackordet behöver inte vara tonika. Det finns mĂ„nga lĂ„tar som börjar pĂ„ ett annat ackord Ă€n tonartens "hem". Ligger din lĂ„t endast pĂ„ Gmaj7 och Cmaj7 sĂ„ Ă€r tonarten G-dur, dvs ett fast fiss-fötecken. Men det dĂ€r Ă€r bara teori. Ăven om resten av lĂ„ten ligger i C sĂ„ hindrar det ju inte dig frĂ„n att hoppa till G helt plötsligt. Allt Ă€r tillĂ„tet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Polder Postat 18 februari 2005 AnmĂ€l Dela Postat 18 februari 2005 Det Ă€r helt okej att ha med Gmaj i C-Dur. Det blir egentligen fisset som sticker ut... testa dig fram o spela pĂ„ pianot! Om man jĂ€mnför G7 och Gmaj7 i C-Dur sĂ„ skulle man kunna sĂ€ga att G7 Ă€r den riktiga dominanten medans Gmaj7 ocksĂ„ Ă€r en dominant men inte lika dominernade, dessutom sĂ„ kan man anvĂ€nda fisset i Cmaj7 ackoorkdet! Enligt min smak vĂ€ldigt snyggt!!! Men det borde va en lĂ„t som bara flyter, ingen riktig rock lĂ„t eller sĂ„ utan dĂ„ vĂ€ljer man istĂ€llet G7. Spela man lite mer att jazz hĂ„llet sĂ„ förekommer det vĂ€ldigt ofta att man anvĂ€nder Cmaj7 och Gmaj7 i samma tonart... Om man dĂ„ tĂ€nker att lĂ„ten gĂ„r i e-moll istĂ€llet sĂ„ har du löst alla frĂ„getecken... I E-moll: Cmaj7 = tonika paralell (E-moll) Gmaj7 = dominant parall (H7) Personligt en av snyggaste ackorden i vĂ€rlden đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Henke Postat 18 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 18 februari 2005 Nej, i E-moll sÄ Àr Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell. Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 21 februari 2005 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 21 februari 2005 Det börjar bli intressant. Man har ju precis börjat sÀtta tÀnderna i det hÀr med teori. Tack för svaren. De har hjÀlp mig vidare.. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 21 februari 2005 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 21 februari 2005 Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk. Det hÀr var nÄt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan nÀr man anvÀnder dessa skalor lÀgger de olika dur eller mollackorden ovanpÄ. Kan du förklara lite mer sÄ att jag greppar. Jag vet att exempelvis Dorisk Àr en mollskala. Om vi spelar i C/Am sÄ passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Polder Postat 21 februari 2005 AnmĂ€l Dela Postat 21 februari 2005 Nej, i E-moll sĂ„ Ă€r Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell. Jo sĂ„ klart! UrsĂ€kta... HĂ„ller inte pĂ„ med teori varje dag lĂ€ngre Men lite finns kvar i bakhuvudet i alla fall đ Jag tycker det Ă€r oerhört snyggt med lydisk! Lycka till med teorin! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Bultage Postat 21 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 21 februari 2005 tidig klassiker... ta ut C-dur skalan.. spela den sedan med olika starttoner! börja med C till C...sen D till D osv.... nÀr du börjar pÄ C har du den joniska skalan (dur)..nÀr du börjar pÄ D sÄ fÄr du en D dorisk skala (mollskala med stor sexa)..E - E= frygisk (moll b2)..sen F - F = lydisk (dur #5) G - G = mixolydisk (dur liten 7:a) ...A-A = eolisk (vanlig moll) B-B = lokrisk (moll b2, b5)...prova det dÀr!! du kan göra sÄ med vilken dur skala som helst! bra Ä lÀtt sÀtt att ta ut kyrkotonarterna pÄ!! Kan sÀga att din ackordprogression: Cmaj - Gmaj....blir lydiskt....du kan hitta den C lydiska skalan genom att t.ex spela Gdur skalan med startton "C"....eller bara sÀnka kvinten i skalan! samma shit! hoppas du fattar...tillslut faller det pÄ plats! cheers Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 21 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 21 februari 2005 Nej, i E-moll sÄ Àr Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell. Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehÄller tonerna frÄn tonarten G, kan inte sÀgas gÄ i G... Det Àr ett sÄ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsÄ fler tonarter Àn bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk. Du glömde den enda skalan som Per Gessle kan (som Marie F förövrigt har lÀrt honom). (a-moll) pentatonisk Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
jivegard Postat 21 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 21 februari 2005 Har ni tips pÄ bra litteratur i Àmnet musikteori? Vill lÀra mig hur allt hÀnger ihop.. Johan Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Zando Postat 21 februari 2005 AnmĂ€l Dela Postat 21 februari 2005 Har ni tips pĂ„ bra litteratur i Ă€mnet musikteori? Vill lĂ€ra mig hur allt hĂ€nger ihop.. đ Johan HĂ€r har du en bra lĂ€nk:www.musictheory.net Ă€r gratis,det Ă€r bara att ladda ner den. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
sozo Postat 21 februari 2005 AnmĂ€l Dela Postat 21 februari 2005 (redigerat) Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehĂ„ller tonerna frĂ„n tonarten G, kan inte sĂ€gas gĂ„ i G... Det Ă€r ett sĂ„ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsĂ„ fler tonarter Ă€n bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk. Det hĂ€r var nĂ„t nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan nĂ€r man anvĂ€nder dessa skalor lĂ€gger de olika dur eller mollackorden ovanpĂ„. Kan du förklara lite mer sĂ„ att jag greppar. Jag vet att exempelvis Dorisk Ă€r en mollskala. Om vi spelar i C/Am sĂ„ passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel? Japp de skalorna kallas kyrkotonaterna och du har helt rĂ€tt nĂ€r du sĂ€ger att du kan köra en Dorisk skala pĂ„ ett dm i C-dur tonart ..ska försöka förklara lite: kyrkotonarteran Ă€r samanbunda med en viss ackord figur som gĂ„r ut pĂ„ att man stapar terser pĂ„ varnadra figuren ser ut sĂ„hĂ€r om tonareten Ă€r C-dur: Cmaj7(I) Dmoll7(II) Emoll7(III) Fmaj7(VI) G7(V) AMoll7(VI) BMoll7-5(VII) Man brukar ge dessa ackorden en varsin romersk siffra som stĂ„r i parantes efter ackordet. Till dessa ackorden Ă€r Ă€ven Kyrkotonaterna bundna alltsĂ„: Jonisk(I) Dorisk(II) Frygisk)III) Lydisk(VI) Myxodylisk(V) Eolisk(VI) Lokrisk(VII) DĂ„ kan vi alltsĂ„ kolla hĂ€r tonikan Ă€r C och du ville spela en dorisk skala pĂ„ ett Dmoll. kolla du nu sĂ„ ser du att det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt! Hoppas detta var till nĂ„gon hjĂ€lp! đ EDIT: Fick Ă€ndra lite pĂ„ rommarsiffrona skrev dom under först men blev helt konstigt đ EDIT: Fan vad man skriver slarvigt! tack för att du uppmĂ€rksammande det MusicNixon! Redigerat 21 februari 2005 av sozo Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 22 februari 2005 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 februari 2005 Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehĂ„ller tonerna frĂ„n tonarten G, kan inte sĂ€gas gĂ„ i G... Det Ă€r ett sĂ„ kallat C-lydiskt modus. Det finns alltsĂ„ fler tonarter Ă€n bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk. Det hĂ€r var nĂ„t nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan nĂ€r man anvĂ€nder dessa skalor lĂ€gger de olika dur eller mollackorden ovanpĂ„. Kan du förklara lite mer sĂ„ att jag greppar. Jag vet att exempelvis Dorisk Ă€r en mollskala. Om vi spelar i C/Am sĂ„ passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel? Japp de skalorna kallas kyrkotonaterna och du har helt rĂ€tt nĂ€r du sĂ€ger att du kan köra en Dorisk skala pĂ„ ett dm i C-dur tonart ..ska försöka förklara lite: kyrkotonarteran Ă€r samanbunda med en viss ackord figur som gĂ„r ut pĂ„ att man stapar terser pĂ„ varnadra figuren ser ut sĂ„hĂ€r om tonareten Ă€r C-dur: Cmaj7(I) Dmoll7(II) Emoll7(III) Fmaj7(VI) G7(V) AMoll7(VI) BMoll7-5(VII) Man brukar ge dessa ackorden en varsin romersk siffra som stĂ„r i parantes efter ackordet. Till dessa ackorden Ă€r Ă€ven Kyrkotonaterna bundna alltsĂ„: Jonisk(I) Dorisk(II) Frygisk)III) Lydisk(VI) Myxodylisk(V) Eolisk(VI) Lokrisk(VII) DĂ„ kan vi alltsĂ„ kolla hĂ€r tonikan Ă€r C och du ville spela en dorisk skala pĂ„ ett Dmoll. kolla du nu sĂ„ ser du att det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt! Hoppas detta var till nĂ„gon hjĂ€lp! đ EDIT: Fick Ă€ndra lite pĂ„ rommarsiffrona skrev dom under först men blev helt konstigt đ EDIT: Fan vad man skriver slarvigt! tack för att du uppmĂ€rksammande det MusicNixon! OK ville bara tydliggöra det hela. DĂ„ funkar det precis som jag trodde hela tiden. Kanon. đ FĂ„r se nĂ€r jag kommer pĂ„ fler frĂ„gor... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 22 februari 2005 AnmÀl Dela Postat 22 februari 2005 Intressant frÄga, Robertus! Intressanta svar, alla Ni andra! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
plumpa Postat 17 mars 2005 AnmÀl Dela Postat 17 mars 2005 TÀnkte bara kommentera ett ackordnamn som diskuterades tidigare i diskussionen. IstÀllet för att skriva Cmaj7/B som Àr ganska lÄngt och otympligt att lÀsa A vista. Varför inte helt enkelt skriva C/B. C med B i basen. LÀtt! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
favino Postat 18 mars 2005 AnmĂ€l Dela Postat 18 mars 2005 DĂ€rför att dĂ„ skulle det i en orkester eller band situation betyda att basisten skulle lira B i basen medans resten av musikerna, typ gitarrist o pianist enbart skulle spela C dur. Vilket inte ger samma totala klang som om det vore noterat som C maj. Kanske skulle pianisten lĂ€gga Bet i basen , men aldrig uppe pĂ„ toppen om det noterades enligt ditt förslag. Skriver man dĂ€remot ut C maj börjar musikerna fundera pĂ„ att markera B lite tydligare, och kanske enklast dĂ„ genom att lĂ€gga den som den högst klingande tonen. Men visst, du har rĂ€tt, totala klangen Ă€r Cmaj, och man fĂ„r spela Cmajs toner i vilken ordning man vill. Men om du tĂ€nker skriva ett arr till musiker Ă€r det bĂ€ttre att köra pĂ„ den traditionella vĂ€gen.. đ± Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 21 mars 2005 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 21 mars 2005 Men om du tĂ€nker skriva ett arr till musiker Ă€r det bĂ€ttre att köra pĂ„ den traditionella vĂ€gen.. đ Man vill ju försöka undvika den traditionella vĂ€gen... Men man fĂ„r vĂ€l anstrĂ€nga sig lite mer och lĂ€ra sig mer teori sĂ„ att det blir lĂ€ttare att förmedla vad ma vill ha sagt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
favino Postat 21 mars 2005 AnmĂ€l Dela Postat 21 mars 2005 SjĂ€lvklart, skönt att du vill frĂ„ngĂ„ lite regler. lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det ju bra! Jag var nog inte tillrĂ€ckligt tydlig i inlĂ€gget dock, utan gör ett försök till att förklara. Jag pĂ„stĂ„r inte att jag hĂ€r kommer med nĂ„gon slags sanning , enbart mitt eget sĂ€tt att se pĂ„ det hela! I grund och botten handlar det om att det inte Ă€r samma ackord. C maj 7 med B i basen innehĂ„ller visserligen samma toner som C/B , men teoretiskt blir det olika ackord. SjĂ€lv skulle jag spela ackorden olika inte bara rent klangmĂ€ssigt utan Ă€ven ta sikte pĂ„ efterföljande ackord pĂ„ olika sĂ€tt. Am7 och C6 Ă€r ocksĂ„ olika ackord trots att de innehĂ„ller samma toner. Skulle du tĂ€nka moll pĂ„ C6 och DUR pĂ„ Am7? (nu menar jag inte nĂ€r du solar, utan bara som klang) Om man sitter hemma o gör musik för sig sjĂ€lv kan man ju (och gör ofta) kalla ackord för vad sjutton som helst. t ex. " frĂ„n snygga ackordet sĂ„ kör jag sen Dgrejen o sen till fissmollet" Det funkar ju om det funkar, och kan i vissa fall var mycket mer rĂ€ttvisande. Jag kan oftare sympatisera med att en klang Ă€r " ett silvrigt F#" Det ger liksom en beskrivning av hela kĂ€nslan. Ska man kommunicera med andra musiker genom notblad som lĂ€ses pang pĂ„ av andra musiker (vilket var inlĂ€gget jag nĂ€rmast svarade pĂ„) sĂ„ fĂ„r man försöka skriva harmisar sĂ„ traditionellt som möjligt. Inte för att det nödvĂ€ndigtvis mĂ„ste vara bĂ€st, utan för att traditionen bjuder sĂ„. (d v s alla snubbar (och snubban) som spenderat tid pĂ„ folkhögskolor o liknande har lĂ€rt sig pĂ„ ungefĂ€r samma sĂ€tt) Musiknotation fungerar vĂ€l lite som nĂ€r man gör en ritning. D v s: man försöker alltid klara sig pĂ„ minsta möjliga information. Om ackordet ovan skall noteras som Cmaj7/B eller C/B Ă€r upp till kompositören (och kanske vilken tonart vi Ă€r i , och tradition, o vilket ackord som kommer efter och bla bla bla) SĂ„! nu Ă€r jag fĂ€rdigsvammlad! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Stinkey (oregistrerad) Postat 21 mars 2005 AnmÀl Dela Postat 21 mars 2005 Regler Àr till för att brytas. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
favino Postat 21 mars 2005 AnmĂ€l Dela Postat 21 mars 2005 Ja men du fĂ„r naturligtvis göra hur du vill. Skriv ackordet som " Emoll+5medsĂ€nkt#kvartibasen" om du kĂ€nner för det, eller som " jĂ€vla skön feeling i rizzlan " Det Ă€r helt ok om folk fattar vad du menar. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Viktor Postat 21 mars 2005 AnmĂ€l Dela Postat 21 mars 2005 TĂ€nkte bara kommentera ett ackordnamn som diskuterades tidigare i diskussionen.IstĂ€llet för att skriva Cmaj7/B som Ă€r ganska lĂ„ngt och otympligt att lĂ€sa A vista. Varför inte helt enkelt skriva C/B. C med B i basen. LĂ€tt! DĂ€rför att det inte Ă€r samma ackord. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
kantorn (oregistrerad) Postat 25 april 2005 AnmÀl Dela Postat 25 april 2005 Tja Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det Àr bara en frÄga om att lÀgga den "frÀmmande" tonen (F#) en bra bit frÄn C-ackordet. Det blir dÄ ett s.k överlagrat ackord. Testa t.ex ackordet (piano) VÀH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2 LÄter rÀtt cool.... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 26 april 2005 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 26 april 2005 Ăverlagrade ackord..? BerĂ€tta mera đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Pienny Postat 26 april 2005 AnmÀl Dela Postat 26 april 2005 Tja Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det Àr bara en frÄga om att lÀgga den "frÀmmande" tonen (F#) en bra bit frÄn C-ackordet. Det blir dÄ ett s.k överlagrat ackord. Testa t.ex ackordet (piano) VÀH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2 LÄter rÀtt cool.... Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Pienny Postat 26 april 2005 AnmÀl Dela Postat 26 april 2005 Tja Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det Àr bara en frÄga om att lÀgga den "frÀmmande" tonen (F#) en bra bit frÄn C-ackordet. Det blir dÄ ett s.k överlagrat ackord. Testa t.ex ackordet (piano) VÀH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2 LÄter rÀtt cool.... Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...? (det kanske Àr bÀttre att anvÀnda den hÀr funktionen) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.