Jump to content
Annons

ackordtoner


robertus

Recommended Posts

Annons

Grundackordet förblir alltid detsamma, ovavsett var på klaviaturen du spelar (om det nu är ett klaviaturinstrument dvs.). Det är ju som sagt basen som ändras ex. Cmaj7/B el. Cmaj7/e osv. Det är "klangen" som ändras...

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ackordet Gmaj finns inte i C-durs tonalitet. Musikteorin hade förordat G7 (G-B-D-F).

Nu vet jag inte vad du har för andra ackord, men både Gmaj7 och Cmaj7 ingår i G-dur. Så din låt kanske går i G. Första ackordet behöver inte vara tonika. Det finns många låtar som börjar på ett annat ackord än tonartens "hem".

Ligger din låt endast på Gmaj7 och Cmaj7 så är tonarten G-dur, dvs ett fast fiss-fötecken.

Men det där är bara teori. Även om resten av låten ligger i C så hindrar det ju inte dig från att hoppa till G helt plötsligt. Allt är tillåtet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt okej att ha med Gmaj i C-Dur.

Det blir egentligen fisset som sticker ut... testa dig fram o spela på pianot!

Om man jämnför G7 och Gmaj7 i C-Dur så skulle man kunna säga att G7 är den riktiga dominanten medans Gmaj7 också är en dominant men inte lika dominernade, dessutom så kan man använda fisset i Cmaj7 ackoorkdet! Enligt min smak väldigt snyggt!!!

Men det borde va en låt som bara flyter, ingen riktig rock låt eller så utan då väljer man istället G7. Spela man lite mer att jazz hållet så förekommer det väldigt ofta att man använder Cmaj7 och Gmaj7 i samma tonart...

Om man då tänker att låten går i e-moll istället så har du löst alla frågetecken...

I E-moll:

Cmaj7 = tonika paralell (E-moll)

Gmaj7 = dominant parall (H7)

Personligt en av snyggaste ackorden i världen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, i E-moll så är Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell.

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehåller tonerna från tonarten G, kan inte sägas gå i G... Det är ett så kallat C-lydiskt modus. Det finns alltså fler tonarter än bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehåller tonerna från tonarten G, kan inte sägas gå i G... Det är ett så kallat C-lydiskt modus. Det finns alltså fler tonarter än bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Det här var nåt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan när man använder dessa skalor lägger de olika dur eller mollackorden ovanpå. Kan du förklara lite mer så att jag greppar.

Jag vet att exempelvis Dorisk är en mollskala. Om vi spelar i C/Am så passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, i E-moll så är Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell.

Jo så klart!

Ursäkta... Håller inte på med teori varje dag längre :rolleyes:

Men lite finns kvar i bakhuvudet i alla fall 🙂

Jag tycker det är oerhört snyggt med lydisk!

Lycka till med teorin!

Link to comment
Dela på andra sajter

tidig klassiker... ta ut C-dur skalan.. spela den sedan med olika starttoner! börja med C till C...sen D till D osv.... när du börjar på C har du den joniska skalan (dur)..när du börjar på D så får du en D dorisk skala (mollskala med stor sexa)..E - E= frygisk (moll b2)..sen F - F = lydisk (dur #5) G - G = mixolydisk (dur liten 7:a) ...A-A = eolisk (vanlig moll) B-B = lokrisk (moll b2, b5)...prova det där!! du kan göra så med vilken dur skala som helst! bra å lätt sätt att ta ut kyrkotonarterna på!!

Kan säga att din ackordprogression: Cmaj - Gmaj....blir lydiskt....du kan hitta den C lydiska skalan genom att t.ex spela Gdur skalan med startton "C"....eller bara sänka kvinten i skalan! samma shit! hoppas du fattar...tillslut faller det på plats! cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, i E-moll så är Cmaj7 subdominantparallell och Gmaj7 tonikaparallell.

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehåller tonerna från tonarten G, kan inte sägas gå i G... Det är ett så kallat C-lydiskt modus. Det finns alltså fler tonarter än bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Du glömde den enda skalan som Per Gessle kan (som Marie F förövrigt har lärt honom). :rolleyes:

(a-moll) pentatonisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni tips på bra litteratur i ämnet musikteori? Vill lära mig hur allt hänger ihop.. :rolleyes:

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehåller tonerna från tonarten G, kan inte sägas gå i G... Det är ett så kallat C-lydiskt modus. Det finns alltså fler tonarter än bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Det här var nåt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan när man använder dessa skalor lägger de olika dur eller mollackorden ovanpå. Kan du förklara lite mer så att jag greppar.

Jag vet att exempelvis Dorisk är en mollskala. Om vi spelar i C/Am så passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel?

Japp de skalorna kallas kyrkotonaterna och du har helt rätt när du säger att du kan köra en Dorisk skala på ett dm i C-dur tonart ..ska försöka förklara lite:

kyrkotonarteran är samanbunda med en viss ackord figur som går ut på att man stapar terser på varnadra figuren ser ut såhär om tonareten är C-dur:

Cmaj7(I) Dmoll7(II) Emoll7(III) Fmaj7(VI) G7(V) AMoll7(VI) BMoll7-5(VII)

Man brukar ge dessa ackorden en varsin romersk siffra som står i parantes efter ackordet.

Till dessa ackorden är även Kyrkotonaterna bundna alltså:

Jonisk(I) Dorisk(II) Frygisk)III) Lydisk(VI) Myxodylisk(V) Eolisk(VI) Lokrisk(VII)

Då kan vi alltså kolla här tonikan är C och du ville spela en dorisk skala på ett Dmoll. kolla du nu så ser du att det går alldeles utmärkt!

Hoppas detta var till någon hjälp! 😄

EDIT: Fick ändra lite på rommarsiffrona skrev dom under först men blev helt konstigt 😄

EDIT: Fan vad man skriver slarvigt! tack för att du uppmärksammande det MusicNixon!

Redigerat av sozo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, en ackordföljd med C som "hem", men som innehåller tonerna från tonarten G, kan inte sägas gå i G... Det är ett så kallat C-lydiskt modus. Det finns alltså fler tonarter än bara "dur och moll"; jonisk (vard. "dur"), dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk (vard. "moll") och lokrisk.

Det här var nåt nytt. Jag trodde att det var de sju kyrkoSKALORNA och att man sedan när man använder dessa skalor lägger de olika dur eller mollackorden ovanpå. Kan du förklara lite mer så att jag greppar.

Jag vet att exempelvis Dorisk är en mollskala. Om vi spelar i C/Am så passar dess toner till Dm exempelvis. Eller har jag fattat fel?

Japp de skalorna kallas kyrkotonaterna och du har helt rätt när du säger att du kan köra en Dorisk skala på ett dm i C-dur tonart ..ska försöka förklara lite:

kyrkotonarteran är samanbunda med en viss ackord figur som går ut på att man stapar terser på varnadra figuren ser ut såhär om tonareten är C-dur:

Cmaj7(I) Dmoll7(II) Emoll7(III) Fmaj7(VI) G7(V) AMoll7(VI) BMoll7-5(VII)

Man brukar ge dessa ackorden en varsin romersk siffra som står i parantes efter ackordet.

Till dessa ackorden är även Kyrkotonaterna bundna alltså:

Jonisk(I) Dorisk(II) Frygisk)III) Lydisk(VI) Myxodylisk(V) Eolisk(VI) Lokrisk(VII)

Då kan vi alltså kolla här tonikan är C och du ville spela en dorisk skala på ett Dmoll. kolla du nu så ser du att det går alldeles utmärkt!

Hoppas detta var till någon hjälp! 😎

EDIT: Fick ändra lite på rommarsiffrona skrev dom under först men blev helt konstigt 🙂

EDIT: Fan vad man skriver slarvigt! tack för att du uppmärksammande det MusicNixon!

OK ville bara tydliggöra det hela. Då funkar det precis som jag trodde hela tiden. Kanon. 🙂

Får se när jag kommer på fler frågor...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara kommentera ett ackordnamn som diskuterades tidigare i diskussionen.

Istället för att skriva Cmaj7/B som är ganska långt och otympligt att läsa A vista.

Varför inte helt enkelt skriva C/B. C med B i basen.

Lätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att då skulle det i en orkester eller band situation betyda att basisten skulle lira B i basen

medans resten av musikerna, typ gitarrist o pianist enbart skulle spela C dur. Vilket inte ger samma totala klang som om det vore noterat som C maj.

Kanske skulle pianisten lägga Bet i basen , men aldrig uppe på toppen om det noterades enligt ditt förslag.

Skriver man däremot ut C maj börjar musikerna fundera på att markera B lite tydligare, och kanske enklast då genom att lägga den som den högst klingande tonen.

Men visst, du har rätt, totala klangen är Cmaj, och man får spela Cmajs toner i vilken ordning man vill. Men om du tänker skriva ett arr till musiker är det bättre att köra på den traditionella vägen.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du tänker skriva ett arr till musiker är det bättre att köra på den traditionella vägen.. 🙂

Man vill ju försöka undvika den traditionella vägen... Men man får väl anstränga sig lite mer och lära sig mer teori så att det blir lättare att förmedla vad ma vill ha sagt

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart, skönt att du vill frångå lite regler. låter det bra så är det ju bra!

Jag var nog inte tillräckligt tydlig i inlägget dock, utan gör ett försök till att förklara.

Jag påstår inte att jag här kommer med någon slags sanning , enbart mitt eget sätt att se på det hela!

I grund och botten handlar det om att det inte är samma ackord. C maj 7 med B i basen innehåller visserligen samma toner som C/B , men teoretiskt blir det olika ackord. Själv skulle jag spela ackorden olika inte bara rent klangmässigt utan även ta sikte på efterföljande ackord på olika sätt.

Am7 och C6 är också olika ackord trots att de innehåller samma toner.

Skulle du tänka moll på C6 och DUR på Am7? (nu menar jag inte när du solar, utan bara som klang)

Om man sitter hemma o gör musik för sig själv kan man ju (och gör ofta) kalla ackord för vad sjutton som helst. t ex. " från snygga ackordet så kör jag sen Dgrejen o sen till fissmollet" Det funkar ju om det funkar, och kan i vissa fall var mycket mer rättvisande. Jag kan oftare sympatisera med att en klang är " ett silvrigt F#" Det ger liksom en beskrivning av hela känslan.

Ska man kommunicera med andra musiker genom notblad som läses pang på av andra musiker (vilket var inlägget jag närmast svarade på) så får man försöka skriva harmisar så traditionellt som möjligt. Inte för att det nödvändigtvis måste vara bäst, utan för att traditionen bjuder så.

(d v s alla snubbar (och snubban) som spenderat tid på folkhögskolor o liknande har lärt sig på ungefär samma sätt)

Musiknotation fungerar väl lite som när man gör en ritning. D v s: man försöker alltid klara sig på minsta möjliga information. Om ackordet ovan skall noteras som Cmaj7/B eller C/B är upp till kompositören (och kanske vilken tonart vi är i , och tradition, o vilket ackord som kommer efter och bla bla bla)

Så! nu är jag färdigsvammlad! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara kommentera ett ackordnamn som diskuterades tidigare i diskussionen.

Istället för att skriva Cmaj7/B som är ganska långt och otympligt att läsa A vista.

Varför inte helt enkelt skriva C/B. C med B i basen.

Lätt!

Därför att det inte är samma ackord. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
kantorn (oregistrerad)

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det är bara en fråga om att lägga den "främmande" tonen (F#) en bra bit från C-ackordet. Det blir då ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VäH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2

Låter rätt cool....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det är bara en fråga om att lägga den "främmande" tonen (F#) en bra bit från C-ackordet. Det blir då ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VäH: c-g-e1, HöH:g1-b1-d2-f#2

Låter rätt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det är bara en fråga om att lägga den "främmande" tonen (F#) en bra bit från C-ackordet. Det blir då ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VäH: c-g-e1,  HöH:g1-b1-d2-f#2

Låter rätt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

(det kanske är bättre att använda den här funktionen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...