Jump to content
Annons

ackordtoner


robertus

Recommended Posts

Tja

Cmaj7 och Gmaj7 funkar bra ihop, det är bara en fråga om att lägga den "främmande" tonen (F#) en bra bit från C-ackordet. Det blir då ett s.k överlagrat ackord.

Testa t.ex ackordet (piano) VäH: c-g-e1,  HöH:g1-b1-d2-f#2

Låter rätt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

(det kanske är bättre att använda den här funktionen)

yes han menade samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter rätt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

yes han menade samtidigt

Nej inte samtidigt med efter varandra 😄 Så överlagrade ackord är att spela två ackord samtidigt med exempelvis två olika gitarrer!?! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter rätt cool....

Jag tror inte att han menade att han skulle spela ackorden samtidigt!! Eller...?

yes han menade samtidigt

Nej inte samtidigt med efter varandra 😄 Så överlagrade ackord är att spela två ackord samtidigt med exempelvis två olika gitarrer!?! 🙂

Nja, det är väl mer så att man spelar två ackord samtidigt på samma instrument? Okej, det blir samma effekt, men just det att man kombinerar två ackord till ett. I det här faller blir det ju åtta toner sammanlagt.

Oftast går det att avnvända nån annan beteckning för ett överlagrat ackord (vilket jag aldrig hört förut) men jag har sett t ex A/Fm och Bbm/G... är det så man skriver, eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det väll rätt sällan man skulle försöka skriva en överlagring på något sett utan man skulle nog utgå från grund ackordet och sedan lägga på färjningar. Lägger man ett Gmaj7 på ett Cmaj7 får man ju den fina klangen av ett Cmaj9#11

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Egentligen är det väll rätt sällan man skulle försöka skriva en överlagring på något sett utan man skulle nog utgå från grund ackordet och sedan lägga på färjningar. Lägger man ett Gmaj7 på ett Cmaj7 får man ju den fina klangen av ett Cmaj9#11

Har sett en variant på notation som är svår att visa här... :-)

Skall försöka ändå - man skriver båda ackorden rakt ovanför varandra

med ett gammalt hederligt dela-med-tecken...som ett bråk typ:

Bb7

___

C

...mja...något sådant...fast ackorden närmre varandra.

Vilket som är lättast att avläsa är väl en smaksak.

Mvh

TompaD

Redigerat av TompaD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...