Jump to content
Annons

Ljudet låter dovt & instängt


cta

Recommended Posts

Hejsan allihopa

Nyliggen har jag stöt på ett problem med mina högtalar förvisso är det inte mina monitorer, men jag visste inte riktigt vilket sub-forum jag skulle vända mig till. Det är mina Hi-fi högtalare som har börjat strula sedan jag flyttade dem. Ljudet från högtalarna låter väldig dovt och instängt, det hörs som om ljudet spelar innåt i högtalaren. Någon som har råkat ut för likanade sak förut? Jag har kopplat om högtalarena minst 5 gånger men det har tyvärr inte hjälpt. Något att tillägga är att högtalarna brusar om man trycker en av sladdarna åt sidan som går in till förstärkaren - förmodligen glapp?

Mitt system är uppkopplat från två högtalare till en passiv basslåda som senare går till förstärka har som sedan tar sig vidare till mitt ljudkort via en RCA kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det passiva högtalare drivna av en HiFi-förstärkare? Isf är det förstärkaren som brusar - högtalaren i sig kan inte brusa, men att bruset kommer när du rör på kablarna låter märkligt.

Om ljudet är dovt skulle det kunna bero på att diskanterna i högtalarna gått sönder, vilket i sig skulle kunna bero på en trasig förstärkare. Alternativt skulle det kunna vara delningen i sub:en (för jag gissar att signalen går förstärkare->sub->högtalare?). Prova med att koppla förbi sub:en & om det inte hjälper med en annan förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att subben, som antagligen har ett passivt delningsfilter, har högtalarutgångar både till fler subbar och till de vanliga högtalarna? Om du råkat koppla till en sån sub-utgång då får du bara de dova bastonerna till högtalarna.

Om förstärkaren har högtalarutgångar; A och B, så koppla de vanliga högtalarna till utgång A, och subben till B. Om du inte har trasiga diskanter borde det låta normalt då... De kan ju ha fått sig några smällar när de flyttats?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder CD ingången på min förstärkare. Nej, tror inte att det är en Hi-fi förstarkare både förstärkaren och högtalarna är väldigt gamla likaså är båda av märket Technics. Har provat skala om kablarna men det funkade inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Provade koppla in utan sub bassen men det låter förfarande lika instängt, innebär det att förstarkaren är paj?

Det är inte bara det högaregistret som saknar utan det är väldigt mycekt volym som har förvunnit också. Innan när det funkade det perfekt hördes det i hela husen om man skruvade upp volymen på max, när jag gör det nu hörs det knappt till rummet brevid.

Redigerat av cta
Link to comment
Dela på andra sajter

Provade koppla in utan sub bassen men det låter förfarande lika instängt, innebär det att förstarkaren är paj?

Snarare att högtalarna är paj, antingen delningsfilterna eller diskanterna. Kan iofs också bero på något glapp i förstärkaren eller reglagen.

Redigerat av Tjabbalabba
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...