Jump to content
Annons

Frågor om artistvägen


Martin

Recommended Posts

Annons

Många svåra frågor. Du kan exempelvis ta på dig en t-shirt som det står "Jag kan inte Sweet home Alabama" på. Eller så säger du, "ja jag ska köra den! jag ska bara spela The middle av Jimmy Eat World och några låtar av Toto först". (Efter det har de blivit så fulla att de inte orkar bry sig längre.) Ett klassiskt sätt att slippa närgångna beundrare är att ha på dig en ring även om du inte är gift eller förlovad. Eller så donerar du dem till någon desperat singelkompis. Säg till tjejerna att han är en hejare på elgitarr, även om han bara kan spela dragspel, det funkar säkert ändå.

Vad ska man inte göra i artistlivet? Det enda felet du kan göra är att vara beige. Det spelar ingen roll om du festar för 50 personer och pryder Aftonbladets löpsedel varenda dag, så länge du inte är beige kommer allt att rulla på. Vem är creddigast av Andreas Kleerup och Uno Svenningsson liksom? (Uno gör bättre musik, men han är dessvärre beige...)

Vill du bli tagen på allvar som musiker så akta dig för att vara snygg. Ju fulare musiker desto bättre musik.

Ensamheten i yrket är ett lite större problem. De flesta trubadurer brukar supa ihjäl sig så småningom, men det hoppas jag att du inte gör. Försök att bilda ett band, det är det allra bästa. Bara du låter gitarristen vara med och skriva någon låt lite då och då och skaffar en trummis som inte bara vill umgås med sin tjej istället för att spela. Och ja, undvik att skaffa en snygg trummis, för då är det han som kommer att få all uppmärksamhet. De flesta tror väl antagligen att det är Kicken som sjunger i The Poodles bara för att han ser bäst ut och gör sig bäst i media. Det vill du väl ändå inte vara med om?

Och skaffa för allt i världen inte någon otajt basist, det blir inget bra. Det är bättre med en tajt basist.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, är 23 år gammal grabb som sålt sin själ till musiken. Har några frågor som kanske ni äldre och erfarna kan svara på.

1. Vad ska man göra åt "Kan du den där Sweet Home Alabama?" typerna. Finns det något shyst sätt att bemöta dom på? Jag önskar jag kunde göra dom glada, men min lycka går ju först, och jag kan ju inte vara nån levande jukebox. Det kommer jag aldrig kunna bli. Så vad ska man göra? Tack, men nej tack? Hur gör man!

2. Hur hanterar man ensamhet som artist? Finns det några bra sätt? Ibland känner jag mig så ensam att jag inte ens orkar gå upp. Är singer/songwriter, så har inget band nu, att hitta ett band att spela med är ju det man vill sen. Men, just nu, vad fan gör man? Gå ut på krogen? Ja då kommer dom där jävla "Kan du dära sweet home alabama" eller, tjejerna som vill ha sex med en, utan att lyssna på vad man har att säga, och det suger också. Antar att man får försöka ltie hårdare bara, It's lika a needle in a haystack...

3. Hur dissar man utan att göra dom ledsna? Finns det några bra knep? Jag vill ju inte vara nån dryg jävla artist, vill vara en förebild, inte nån jävla dryg jävel. Men det känns som alla "vill ha", och det suger ur en. Hur hanterar man det? Både på scen, och i privatlivet? Vad ska man göra? Jag förstår ju att människor också vill känna sig lyckliga innerst inne, men dom måste ju finna sin egna lycka, det kan jag aldrig ge dom. Och, ska jag ställa mig och säga det? Ja, hur fan gör man. Känns som jag suger på det här.

4. Finns det några do's and don'ts i artistlivet? hit me.

tack

1. Du spelar den i alla fall.

2. Hitta en vettig kvinna/man

3. Du tar skiten och går sen hem och slår på en boxningssäck. Heller så ber du dom bara dra åt helvete

4. Börja aldrig med sprit heller droger. Det har tagit döden på dom flesta duktiga musiker genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för era svar båda. Det var bra punkter. Det där om ringen var fan bra. Ska lägga det på minnet. Och det där om beige var superbt! vilken jävla hit! det är ju sant. man måste förgylla, även om han har slut på guld. och har man inget guld, så får man vaska. och vaskar man inte så lever man inte. och lever man inte så är man ingen musiker, då är man en död fisk. jag vill inte vara en död fisk. det har jag tvingats vara i perioder, och det är fan det jävligaste som finns. så det vill jag inte.

antar att man får känna in varje människa, och låta sitt hjärta skina igenom i det man gör, kanske en dag man känner för att spela sweet home, bara för sakens skull, och nästa så gör man inte det. det finns nog inget facit. det är nog bara att känna in varje situation.

men, finns det några bra sätt att hitta en vettig kvinna då? är det okej om man överlämnar det på ödet? haha!

och droger: Been there, done that

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

1. Som musiker pa den lokala puben eller dylikt sa far man inse att du aer daer foer dom och inte tvaertom. Det aer publiken som bestaemmer vad dom tycker aer bra osv. Sen aer det vael klart att det blir irriterande foer dig, men det aer ditt jobb just da att vara tillgaenglig och "rolig".

2. Antingen letar du upp en kvinna som har samma musikintresse som du, eller sa soeker du kaerleken helt utanfoer musiken. Alltsa inte naer du har ett gig pa krogen, savida inte du bara vill ligga lite just den kvaellen. Varning dock, kvinnor utan musikintresse har mycket svart att foersta passionen och det kan ofta leda till en konflikt pa sikt.

3. Dissar goer man inte som businessman. Precis som du har krav i livet sa har andra de pa dig. Vill man inte goera nagonting sa maste man bli expert pa att komma pa "godkaenda" ursaekter/undanflykter. Privat kan man vaelja mer sjaelv hur man goer, fast om man dissar hit och dit hela tiden blir man snabbt dissad sjaelv. Takt och stil aer at foeredra.

4. DON'Ts: Dissa inte folk. Framsta inte som att du aer sa mycket baettre aen Sweet Home Alabama. Umgas inte med kvinnor eller folkmoeverhvudtaget som inte vill hoera vad du har att saega.

DOs: Var en showman naer du har gig. Saeg att du aelskar Sweet Home Alabama och goer en makaloes tolkning. Sprudla av energi och aelska det du goer. Njut av musiekn och lev livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...