Jump to content
Annons

Vad menas med de olika "begreppen"?


Adish

Recommended Posts

Hej tänkte försöka få svar på, en kanske väldigt enkel fråga. Jag behöver få lite bekräftande eller tillrättavisande gällande olika begrepp.

* Melodi, vad menas med det? Läser man i arrangering i typ studio-tidningarna så snackas det om "melodin" väldigt mycket.

Är det huvudljudet eller slingan som ska dra låten framåt som är melodin, eller är det det som man vill att folk ska lyssna mest på i låten.

Eller är det bara en benämning på vad som är sång, eller på hur det är komponerat/lagt i låten? Och, betyder LEAD samma sak? (Hoppas ni fattar vad jag vill få fram)

* Samma sak gällande "slinga". Kan det även vara melodin, eller är en slinga något begrepp för hur man bygger ljudet i arrangemanget? Kan det finnas flera slingor i en låt?

Eller finns det bara en?

* Om något spelas efter "ackorden", är det då alla tre toner samtidigt som trycks ner i varje takt eller snackar vi att det kan vara som en slinga osv..?

Jag verkar helt lost, och är det också. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En melodi är en följd av toner avsedd att bilda ett för lyssnaren meningsfullt mönster. Melodier används i de flesta typer av musik. Melodin kan gå att tolka meningsfullt även på det harmoniska planet, som funktioner av en ackordföljd; i en musikkultur där harmonik ingår kan det planet också dominera över det melodiska; men det är ingen nödvändig egenskap.

ur wiki

ackord är treklanger-kan färgas med fler toner.....

en hook är det man vill att folk ska lyssna på mest i låten (toror jag-själv improviserar jag mest mitt .)

en slinga är en kort melodi som går om och om igen..

lead är den som tar oftast melodin.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och, betyder LEAD samma sak? (Hoppas ni fattar vad jag vill få fram)

Lead kan man väl kalla det som har fokus på sig (för tillfället)

Lead-sångare är tex den som sjunger melodin och brukar stå längst fram på scenen, springa fram och tillbaka (om man räknar bort Angus i AC/DC, som man för övrigt kan kalla lead-gitarrist)

Lead-gitarrist är den som för det mesta (och för tillfället) spelar solo.

Lead är också vad man kan kalla huvudmelodin; lead-stämma.

Hoppas det blir lite klarare (och att jag inte förvirrat dig någonstans)

EDIT: Bättre om man läser hela pxm's inlägg. 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ackord är helt enkelt flera toner som spelas samtidigt. Det bör inte nödvändigtvis förväxlas med ackordsanalys, där varje ackord har ett namn (ex.vis Am, C7, Gsus4).

Ackord förekommer inom den klassiska musiken, men däremot högst troligen inte ackordsanalys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med lead kan man nog tolka olika tror jag.När man skriver musik på gitarr och där inte det finns ett solo tex, kan man ju tolka det som kompet. Lika så med piano antar jag,så det beror nog lite på vad det är skrivet på och för .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Epitetet "leadgitarrist" blir ju bara intressant först när det finns minst två gitarrister. Det syftar helt enkelt på den gitarrist i ensemblen som spelar merparten av de melodiska eller solistiska inslagen. Där med skulle jag aldrig kalla tex Brian May för leadgitarrist fast än han ofta spelar mycket mer melodiskt och solistiskt än han kompar.

* Om något spelas efter "ackorden", är det då alla tre toner samtidigt som trycks ner i varje takt eller snackar vi att det kan vara som en slinga osv..?

Det beror ju på vad du menar med att spela efter ackorden. Att säga "spela efter ackorden" är ju inte samma sak som att säga "spela ackorden".

Om du ska kompa någon och han/hon säger till dig att spela efter ackordanalysen så menar den personen förmodligen att du ska spela ackorden på ditt instrument, dvs spela alla toner som ackordet innehåller samtidigt så att det bildar en klang.

Men om någon säger åt dig att lägga en melodislinga eller spela ett solo och spela efter ackorden så menar den personen att du har frihet att spela toner och sekvenser som passar ackordföljden. Då gäller det ju att ha klart för sig vilka toner som ingår i ackorden och kanske vilken "tonalitet" (tonart) som just den ackordsekvensen har (behöver inte vara samma i hela låten, varje ackordsekvens kan ha en egen tonalitet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...