Jump to content
Annons

Köpa musikdator


XXVII

Recommended Posts

Tjenare.

Nu är det såhär att jag har tänkt börja spela in musik och "förmodar" att jag behöver en bra musikdator. Men nu är det såhär att jag inte vet ett smack om datorer.

Så skulle någon kunna rekommendera mig en bra musikdator? Jag har tänkt att spela in musik med min midikeyboard och VST program. Men i framtiden så har jag även tänkt att spela in musik med min Fender Stratocaster.

Så hur stark dator behöver jag? Vad exakt är det jag behöver?

Ljudkort och RAM och allt vad det är, moderkort ehm... vad mer finns det... inte en blekaste aning. Tack på förhand till alla som tar sig sin tid att hjälpa till. Kan även sätta ihop datorn själv har hört att det är betydligt billigare, har vänner som kallar sig för "datornördar" så dom lär kunna hjälpa till. Jag har skrivit så mycket musik som jag vill dela med mig med resten av världen, vill självklart att datorn kan ge en god kvalité på det jag spelar in.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen. Jag skulle föreslå att du först och främst plöjer igenom denna tråd. //forum.studio.se/index.php/topic/82335-studiodator-2011/

Och mitt råd skulle vara att om du redan har en dator, börja med den. De flesta datorerna går det skitbra med, så länge de inte är skitgamla. Sen när du mer saknar något, så kan du byta upp dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen. Jag skulle föreslå att du först och främst plöjer igenom denna tråd. //forum.studio.se/index.php/topic/82335-studiodator-2011/

Och mitt råd skulle vara att om du redan har en dator, börja med den. De flesta datorerna går det skitbra med, så länge de inte är skitgamla. Sen när du mer saknar något, så kan du byta upp dig.

Tack så mycket.

Har läst igenom tråden och fått en bra överblick om vad som behöver vara med i datorn tråkigt nog har dom delarna trådskaparen köpte utgått och produceras ej längre. Inte alla dock men dom flesta, man kanske borde göra en ny sticky tråd en uppdaterad en. Men hur kommer det sig att den datorn trådskaparen tillverkade kostar så mycket mindre än vad andra användares datorer gör. Har sett folk här som betalar 13k för en dator, blir det verkligen så mycket bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det såhär att jag har tänkt börja spela in musik och "förmodar" att jag behöver en bra musikdator. Men nu är det såhär att jag inte vet ett smack om datorer.

Så skulle någon kunna rekommendera mig en bra musikdator? Jag har tänkt att spela in musik med min midikeyboard och VST program. Men i framtiden så har jag även tänkt att spela in musik med min Fender Stratocaster.

Så hur stark dator behöver jag? Vad exakt är det jag behöver?

Hur gammal är du?

Hur länge har du sysslat med musik?

Vad är syftet med dina inspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal är du?

Hur länge har du sysslat med musik?

Vad är syftet med dina inspelningar?

Försöker koppla ihop vad min ålder har att göra med en musikdator, är 20 hursom.

Har sysslat med musik sen jag var 6 år, lirat gitarr, keyboards, bas, trummor.

Syftet? Att dela ut mina verk på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du pengarna så tveka inte - kör järnet!

Gå till en musikaffär och fråga.

Se med egna ögon vad de använder och som fungerar.

Efter ett tag vill du säkert göra både det och det,

och då är det tråkigt om utrustningen sätter hinder.

Det som du nu säger att den vill klara, kan du nog

fixa med det mesta i datorväg dock.

Underskatta inte RAMs betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag rekommenderar en mac.

De flesta av deras modeller håller måttet och de krånglar sällan.

Priset går upp lite, å andra sidan åldras en mac inte på samma nivå som en pc.

Du slipper bygga en dator och prylarna i macen är redan optimerade för varandra så det ska funka smärtfritt.

Nån som är mer insatt i vilken mac du bör välja får gärna fylla i.

(Är inte här för att skapa en debatt om "pc vs mac". Använder själv pc och är nöjd men hade jag haft pengar hade jag nog köpt mig en mac också)

Mvh // Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag rekommenderar en mac.

De flesta av deras modeller håller måttet och de krånglar sällan.

Priset går upp lite, å andra sidan åldras en mac inte på samma nivå som en pc.

Du slipper bygga en dator och prylarna i macen är redan optimerade för varandra så det ska funka smärtfritt.

Nån som är mer insatt i vilken mac du bör välja får gärna fylla i.

(Är inte här för att skapa en debatt om "pc vs mac". Använder själv pc och är nöjd men hade jag haft pengar hade jag nog köpt mig en mac också)

Mvh // Dennis

+1

Skulle själv välja mac alla dagar i vecka för att slippa krångel som tar död på kreativiteten.

Dom är som sagt lite dyra, men du får MYCKET dator för pengarna.

Kör själv Macbook Pro som allt i allao dator, men jag har en pc oxå som jag har som enbart studio dator men den skall bytas till en mac den med när ekonomin tillåter.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig hemdator kommer du rätt långt med. Jag kör fortfarande Core2Duo E8400, alltså rätts å gammal dator med bara standardkomponenter. Fungerar kalas även på tunga projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker koppla ihop vad min ålder har att göra med en musikdator, är 20 hursom.

Har sysslat med musik sen jag var 6 år, lirat gitarr, keyboards, bas, trummor.

Syftet? Att dela ut mina verk på nätet.

Värst vad fräsiga vi kan vara... Jag ställer de frågor jag ställer för att ge dig ett mer anpassat svar än en vanlig trådhänsvisning. M'kay?

Din ålder spelar roll då det lättare är att få ett hum om vilka kostnader vi kan röra oss inom. Är du sexton lever du förmodligen på mamma och pappa och kan då lätt hosta upp de för ditt syfte rimliga pengarna. Är du som nu, tjugo, har du förmodligen en tuffare ekonomi.

Du verkar vara rätt så erfaren om man ser till de fjorton åren du har sysslat med musik, du är dessutom multiinstrumentalist. Hur har du jobbat med musik fram till nu? Med hjälp av vilken teknik/media har du, så att säga, arkiverat dina låtar?

Vilka egna erfarenheter av inspelning har du?

Hur viktigt är det att dina låtar som du vill ge ut på nätet låter som de stora proffsen, produktionsmässigt sett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Värst vad fräsiga vi kan vara... Jag ställer de frågor jag ställer för att ge dig ett mer anpassat svar än en vanlig trådhänsvisning. M'kay?

Din ålder spelar roll då det lättare är att få ett hum om vilka kostnader vi kan röra oss inom. Är du sexton lever du förmodligen på mamma och pappa och kan då lätt hosta upp de för ditt syfte rimliga pengarna. Är du som nu, tjugo, har du förmodligen en tuffare ekonomi.

Du verkar vara rätt så erfaren om man ser till de fjorton åren du har sysslat med musik, du är dessutom multiinstrumentalist. Hur har du jobbat med musik fram till nu? Med hjälp av vilken teknik/media har du, så att säga, arkiverat dina låtar?

Vilka egna erfarenheter av inspelning har du?

Hur viktigt är det att dina låtar som du vill ge ut på nätet låter som de stora proffsen, produktionsmässigt sett?

Hehe försöker verkligen inte vara fräsig, men så kan det tyvärr uppfattas genom text 😉

Har tänkt spela inte allt med Komplete 7 VST program, den utvecklingen har kommit så långt så det låter som originalet hursom. Kan spela trummor på keyboarden, kan koppla in gitarren, kan spela in orkester med keyboarden. Så jag behöver en dator som funkar utmärkt med det programmet.

Jag har bara lirat musik genom förstärkare i olika band, så jag har ingen som helst erfarenhet när det gäller inspelning men känner att det är något jag verkligen bör börja med.

Jag har arkiverat mina låtar på papper, noter.

Det är viktigt att det låter som proffsen, kan man få ett proffs ljud runt 10000 sek? Jag försöker komma så billigt undan som jag bara kan, eftersom jag även lär behöva en ny midikeyboard (råkade spilla kaffejäveln över den) och en ny gitarr (låna aldrig ut en gitarr till din flickvän resulterar i katastrof, dock är min en blond uppblåst bimbo så jag får skylla mig själv).

Redigerat av XXVII
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Skulle själv välja mac alla dagar i vecka för att slippa krångel som tar död på kreativiteten.

Dom är som sagt lite dyra, men du får MYCKET dator för pengarna.

Kör själv Macbook Pro som allt i allao dator, men jag har en pc oxå som jag har som enbart studio dator men den skall bytas till en mac den med när ekonomin tillåter.

Yo Niklas vad exakt är en allt i allo dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara lirat musik genom förstärkare i olika band, så jag har ingen som helst erfarenhet när det gäller inspelning men känner att det är något jag verkligen bör börja med. Jag har arkiverat mina låtar på papper, noter.

Det är viktigt att det låter som proffsen, kan man få ett proffs ljud runt 10000 sek? Jag försöker komma så billigt undan som jag bara kan ...

Då är din begränsning tyvärr din kunskap/erfarenhet, vilket inte ens en (hem)studio värd två miljoner kan ändra på.

I ditt fall skulle jag köpa den billigaste datorn (ny, alternativt max ett år gammal) jag kunde hitta. Och till detta ett av de enklare ljudkorten, typ M-Audio.

Det är lite upp till dig själv att vara uppmärksam i butikerna. Tala om för säljaren hur du ska arbeta med datorn/ljudkortet. Jag skulle nog köpa ljudkortet först och sedan ta med mig det till datorbutiken; där visar du upp det för säljaren och låter honom/henne garantera att kortet kommer att fungera i/med datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog köpa ljudkortet först och sedan ta med mig det till datorbutiken; där visar du upp det för säljaren och låter honom/henne garantera att kortet kommer att fungera i/med datorn.

Då kan du alltså oxå skippa typ Elgignaten och så....de vet inte ett skit om ljudkort

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du alltså oxå skippa typ Elgignaten och så....de vet inte ett skit om ljudkort

I det här enskilda fallet är det irrelevant om ElGiganten kan eller inte kan ljudkort, så länge de har korrekt uppfattning om gränssnitt (t.ex. USB och PCI). M-Audio-kort brukar vara ganska så "simpla" när det gäller den biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj fan, ber om ursäkt där! Glömde att du är fruktansvärt allergisk mot fakta, rättelser och sunt förnuft.

...och så fortsätter han:)

Och DINA fakta ger jag inte mycket för...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och DINA fakta ger jag inte mycket för...

Oj, då... Någon särskild anledning? Många (även här) brukar uppskatta min input...

(Förmodligen har du bara en personlig issue med min person, i så fall förstår jag. Synd bara att du måste ge sken att det påverkar min seriositet gentemot andra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här enskilda fallet är det irrelevant om ElGiganten kan eller inte kan ljudkort, så länge de har korrekt uppfattning om gränssnitt (t.ex. USB och PCI). M-Audio-kort brukar vara ganska så "simpla" när det gäller den biten.

Var är fakta i detta påstående till exempel?

Du har bestämt att det är irrelevant?

Du vet att M-audio är enkla baserat på vad?

Du har testat samtliga modeller i samtliga konfigurationer?

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar kanske både hyfsat ljudkort och grafikkort..

Jag tror datorn spelar en mindre roll i huruvida du kan "låta som proffsen". Har du aldrig hållit på med inspelnings och produktionsteknik förr kanske du ska strunta i att ha toppgrejer till en början och prova ifall det är något du vill lägga ner tid på. Köp en vanlig dator du kan göra annat på, ett hyfsat externt ljudkort för kanske en tusing kan vara en god idé.

Om du trots allt vill ha en musikdator, satsa på ett tyst chassi, tysta hårddiskar (gärna minst 2), mycket minne, grafikkort med passiv kylning, många kärnor på processorn. Köp en tyst processorfläkt också. Trådar om ljudkort finns på forumet och externt är fortfarande inte fel.

Fast macs går inte att uppdatera right?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent instinktivt säger jag nej även om jag inte är helt säker, har aldrig ägt en macintosh själv. Så mina råd gällde om du ska bygga ihop en PC själv. Jag köpte min nuvarande PC för ett drygt år sedan, kollade först om någon byggde ihop musikdatorer och sålde som paket, men det slutade med att jag köpte det jag ville ha och byggde ihop själv. Mac:ar är i regel lite dyrare, men samtidigt riktigt stabila och dom brukar vara tysta, vilket är nice i hemstudion.

Vad tycker du om Frost? Frost BlushBox är det något att ha? Ser väldigt seriöst ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

En allt i allo dator är en dator man använder till det mesta i vardagen. Ni vet så som vanliga människor använder en dator, skickar mejl, surfar på nätet, betalar räkningar etc. Medans min stationära dator är helt dedikerad till musikinspelning.

Förstog alla??

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är din begränsning tyvärr din kunskap/erfarenhet, vilket inte ens en (hem)studio värd två miljoner kan ändra på.

I ditt fall skulle jag köpa den billigaste datorn (ny, alternativt max ett år gammal) jag kunde hitta. Och till detta ett av de enklare ljudkorten, typ M-Audio.

Det är lite upp till dig själv att vara uppmärksam i butikerna. Tala om för säljaren hur du ska arbeta med datorn/ljudkortet. Jag skulle nog köpa ljudkortet först och sedan ta med mig det till datorbutiken; där visar du upp det för säljaren och låter honom/henne garantera att kortet kommer att fungera i/med datorn.

Jag håller med om detta resonemanget. I denna prisklassen är det mjukvaran som sköter allt, och du behöver bara ett enkelt ljudkort med en mickpreamp. Vettigt vore att lägga en slant på hyfsad lyssning också - annars kommer du fumla i blindo i dina försök att få låtarna att låta bra annanstans än på din egen anläggning.

Det finns högtalare begagnade för runt 4000kr som tillåter dig uppnå kvalitet i proffsnivå (edit: ursäkta, detta lät jävligt dumt). Jag vet inte vad som ger mest bang for the buck runt 4000kr, men exempelvis Event 20/20 BAS lossnar för 3-4000kr och kan göra jobbet utmärkt. Leta även efter ett par hörlurar från ~1000kr och uppåt, för att ha en referens till.

Kontentan: Lägg slantarna på instrument, mick, lyssning. Gå inte och köp en musikdator för 15 tusen med din erfarenhet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan: Lägg slantarna på instrument, mick, lyssning. Gå inte och köp en musikdator för 15 tusen med din erfarenhet.

Bra summerat.

Som sagt en vanlig hemdator kommer du långt med. Jag körde på ett Soundblaster Xi-Fi audio länge, fördelen med ett sådant "skitkort" är stabila och snabba drivrutiner. Köpte mitt på blocket för en hundring, hade latency på 6 ms med det kortet.

Köpte min lyssning för 4000kr, Genelec 8020.

Köpte ett par Samson, Akg240 kopior. 400kr...

Sen har jag bytt ut och uppgraderat vartefter jag har haft råd och behov

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...