Jump to content
Annons

Koppla förstärkaren till ljudkortet?


FilipL

Recommended Posts

Hej.

Jag är nybörjare på hemmastudio-området och har en fråga som kanske är dum, men jag frågar ändå. 🙂

Jag har ett Focusrite Saffire 6 Usb ljudkort som jag har använt till att spela in sång och gitarr. Jag har även en Vox AD15VT förstärkare till gitarren. Plötsligt slog det mig att det vore bra man konde koppla gitarren till ljudkortet via förstärkaren för att på så sätt använda de effekter sm finns på förstärkaren. Är det möjligt att göra så? Försärkaren har ju två utgångar, en för hörlurar och en för pedaler som jag förstår det, men går någon av dessa att använda för att koppla in i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan använda Line/Phone utgången direkt till ditt ljudkort. Citerar från manualen

"LINE/PHONE

Use this jack if you’re plugging directly in to a mixer, recording device, or if you’re

using headphones. The output from this jack is taken from immediately before the

ValveReactor power amp, and the character of the guitar amp cabinet is applied to it.NOTE: Connecting headphones to this jack will mute the internal speaker."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Följdfråga: Gäller samma om man vill koppla en stärkar topp? Man kopplar från phones utgången? Provade lite tidigare idag men det blev väldigt distat och brusigt och jag koppla från speaker utgången. Använder en Hartke HA2500

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Gäller samma om man vill koppla en stärkar topp? Man kopplar från phones utgången? Provade lite tidigare idag men det blev väldigt distat och brusigt och jag koppla från speaker utgången. Använder en Hartke HA2500

don't do that

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Följdfråga: Gäller samma om man vill koppla en stärkar topp?

Nej du måste fortfarande ha toppen kopplad till låda. Annars förstör du toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Gäller samma om man vill koppla en stärkar topp? Man kopplar från phones utgången? Provade lite tidigare idag men det blev väldigt distat och brusigt och jag koppla från speaker utgången. Använder en Hartke HA2500

Absolut inte, jag gjorde detta en gång för att få riktigt punkigt gitarrljud. Funkade svinbra, lät fruktansvärt jävla skitkasst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men det är två speaker utgångar och jag körde en kabel till lådan och en till ljudkortet. Men antar att det är mer optimalt att koppla från Line/Phones utgången då(?)

Eller med en linebox?

Det du kan göra om du har 4.000kr över, är att köpa en Engl E530 (preamp) och linja direkt till ljudkortet och köra med impulses, de är vad jag gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Speaker-utgången skickar ut en alldeles för stark signal, risken är att du eldar upp ljudkortet ifall du försöker med det!!!

Kanske det jag gjort nu då... Satt lite idag och spelade in med gitarren rätt in i ljudkortet, det brusar nått förjävligt. Samma sak när jag kopplar in basen...

Så de där 4.000:- till övers som Terror snackade om lär få gå till ett nytt ljudkort istället 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist. Har du testat övriga ingångar? Det är möjligt att det bara är den ingången som krånglar.

För övrigt är det ren idioti att samma kontakt-typ används för så många olika signaltyper och signalstyrkor. (Sonen skulle ladda sin födelsedagspresent, en alldeles ny smartphone, för första gången. Han plockade fel laddare ur högen och körde in 15 volt i hörlursuttaget. Det var sista gången det uttaget användes...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist. Har du testat övriga ingångar? Det är möjligt att det bara är den ingången som krånglar.

För övrigt är det ren idioti att samma kontakt-typ används för så många olika signaltyper och signalstyrkor. (Sonen skulle ladda sin födelsedagspresent, en alldeles ny smartphone, för första gången. Han plockade fel laddare ur högen och körde in 15 volt i hörlursuttaget. Det var sista gången det uttaget användes...)

Jo, det funkar (for now). Men tanken har varit att skaffa ett nytt, förhoppningsvis håller detta ihop tills dess.

Det där med sonens födelsedagspresent lät fan drygt... Håller med om att det borde vara olika kontakt-typ för olika signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny fråga som jag tycker passar bra här, lite samma som FilipL, som startade tråden, hade. Om man kopplar förstärkaren till ljudkortet via Phones utgången, ska man ändå trycka in Hi-Z knappen som när man kör in gitarr/bas direkt? Provade lite och tycker det lät betydligt mycket bättre om man INTE gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny fråga som jag tycker passar bra här, lite samma som FilipL, som startade tråden, hade. Om man kopplar förstärkaren till ljudkortet via Phones utgången, ska man ändå trycka in Hi-Z knappen som när man kör in gitarr/bas direkt? Provade lite och tycker det lät betydligt mycket bättre om man INTE gjorde det.

Det stämmer bra det. Ingen Hi-Z då du kopplar det till den utgången. Hi-Z är till för att inte belasta mickarna från t.ex en elgitarr som kräver en hög impedans för att signalen ska bli "vettig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...