Jump to content
Annons

M-audio fast track 8r


djdavid

Recommended Posts

Hej!

haft ett m-audio fast track 8r med usb-anslutning ett tag.

problemet är att jag tycker det blir så låg signal på allting.

Testat bl.a. att spela in ack gitarr med två Line Audio CM3, sång med SE2200a och elgitarr/synt direkt in.

I stort sett i alla tester så måste jag maxa allt för att få en bra signal in.

Värst var när jag kopplade in lite syntar och fick knappt någon utslag i logic fast jag maxat allt. testat att även köra via mixer för att få upp signalen men hjälpte föga.

Även ljudet ut blir lågt.

Har även bytt exemplar av kortet och det vart kanske något bättre men fortfarande lågt.

Så sammanfattningsvis, ska ingångsvolymen behöva maxas för att få ut en bra volym? (som medför mer brus osv.)

Eller är det ljudkortet som helt enkelt inte är bra nog?

Lite rörigt skrivet men hoppas ni förstår. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har samma problem med mitt ljudkort.

Förstår inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Vet inte om en preamp kan hjälpa en kanske. för att boosta signalen. Men de ska väl inte behövas egentligen.

Det går ju inte boosta signalen i mjukvaran som följer med heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket får du upp i mätarna i ditt program? tänk på att vanligtvis så är volymen man får in av en okomprimerad källa mycket lägre än vad en färdig producerad låt är. Man vill ha ett headroom på inspelningarna så att du inte klipper ad omvandlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis! Nu sitter jag på jobbet och minns inte exakt vad mätarna gick upp till.

Det funkade helt ok med SE2200a då kunde jag komma upp till -9db men måste dra på nästan på max i gain.

Kan ta ett exempel när det var som värst.

Kopplade in några synthar, grooveboxar osv hemma hos en polare.

Från ljudkortet kopplade vi ut till förstärkare och högtalare.

Det var max volym från syntharna, nästan max på gain in (innan det börjar brusa för mycket), max på förstärkaren.

Grannarna borde ha ringt polisen och högtalarna spräckta men det var så lågt så att man kunde spela utan problem kl 01.00.

Då gav det knappt ut något utslag i logic. minns inte vad mätarna kom upp till.

Så det funkar ju att spela in, tycker bara känns skumt att man måste maxa allt för att kunna höra.

Och i exemplet, hörde man väldigt lågt ändå. Kopplade man syntharna via en mixer direkt till förstärkaren så var det ju inga problem, då kunde man inte maxa.

Kanske det är m-audio korten som är helt enkelt så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bara som om det är lite trötta preamps i ljudkortet vilket är rätt vanligt. Säker på att 20 db pad knappen inte är itryckt? eller snarare när potten till gainen är urryckt så är 20 dB paden aktvierad och de ska den oftast inte va.

Läste nu att preamparna har 53 dB gain vilket inte är skyhögt men borde definitivt va okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nåt är fel. Linjenivå är inga problem för nåt ljudkort.

Och en stormembrans mick brukar ge mycket output så man inte behöver gaina så mycket.

Kanske har du råkat dra ut trimpottarna på Fastracken? Då får du en -20db pad och då förstår jag om du inte får fullt ös in i ljudkortet.

Beskriv i detalj hur du kopplar, kopplar ni direkt till ljudkortet eller kanske har du en mixer mellan? EDIT såg att du provat med mixer mellan....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har M-Audios snarlika Fast Track Ultra.

M-Audio är kända för att vara så, det är inget fel.

Man kan få hörselpåverkan även med deras kort.

Nej, så är det inte. Jag har spelat in med M-Audio ljudkort som har inbyggda preamps och det har funkat bra.

Dessutom har jag ett M-Audio själv och det funkar utmärkt, det är dock inte av den modellen som ni har.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter bara som om det är lite trötta preamps i ljudkortet vilket är rätt vanligt. Säker på att 20 db pad knappen inte är itryckt? eller snarare när potten till gainen är urryckt så är 20 dB paden aktvierad och de ska den oftast inte va.

Läste nu att preamparna har 53 dB gain vilket inte är skyhögt men borde definitivt va okej.

Samma tanke, du var lite snabbare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett antal synthar jag kör genom mitt kort, men fastän jag har all gain på max från syntharna så får jag väldigt låg volym.

I mitt fall kopplar jag syntharna till en patchbay först sen vidare till ljudkortet. Har kablar av olika kvalitet, patchbayn är en Behringer och allt är maxat i mjukvaran också.

Använder både reason/record och FL studio. Upplever att jag får ännu lägre ljud i reason/record.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag hittat en lösning till problemet, efter en hel del googlande.

det verkar som att allt ska lösa sig med syntharna om man bara kopplar in skiten via XLR istället.

Så med andra ord måste jag nu köpa 8st XLR Male - Line 1/4 kablar.

Tur att man har den billiga tüsken, typ 250kr där.

Annars får man nog räkna med minst 800kr för att köpa de sladdarna i en vanlig musikaffär här i landet falukorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Njae, då kopplar du in syntarna via mickpreamparna det är ingen höjdare.

Det finns linjeingångar för syntar. Har du kopplat om switcharna så att dom plockar in instrumentsignal och inte står på mick?

Det är nåt annat som är galet om det inte funkar.

Ett inlägg utan kommentarer på internet ger ingen lösning på problemet särskilt då det är ett felaktigt svar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, då kopplar du in syntarna via mickpreamparna det är ingen höjdare.

Det finns linjeingångar för syntar. Har du kopplat om switcharna så att dom plockar in instrumentsignal och inte står på mick?

Det är nåt annat som är galet om det inte funkar.

Ett inlägg utan kommentarer på internet ger ingen lösning på problemet särskilt då det är ett felaktigt svar.

Hmm det är sant.

Det finns bara swithcar för ingång 1 och 2, eller vilka switchar menar du?

Får väl mejla M-audios support kanske...dom borde ju om några veta svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kollade på fast tracken, det är linjesignal på alla telepluggsingångarna. Instrument switchen är till för att spela in gitarr/bas och finns på framsidan, så den skall du inte använda.

Märkligt fel måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kopplade in basen i det kombinerade xlr/tele-uttag nr 2 på fronten så fick man på köpet lite brus och fnissel, men när jag kopplade in den baktill i line in (tele) så försvann alla biljud, dock med ännu lägre volym som följd. Undrar hur det kommer sig?

Har läst på många ställen hur relativt låg volym M-Audio presterar, åtminstone min FTU-modell. Det första brorsan sa när han testade det och allt var inkopplat och reglarna var satta var, hur höjer man ljudet? Men i TS fall så har jag förtått att det handlar om något faktiskt egentligt fel med ljudkortet. Bortse från min tidigare kommentar därför.

Lycka till med supporten!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på fast tracken, det är linjesignal på alla telepluggsingångarna. Instrument switchen är till för att spela in gitarr/bas och finns på framsidan, så den skall du inte använda.

Märkligt fel måste jag säga.

Okej jo de vet jag, undrade mest om de vart någon annan switch jag missat.

Ja,...man tycker ju att allt bara ska funka från början.

Dock gör det ju nästan aldrig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat med alla kombinationer.

kopplat både bak i mickingångarna och fram på kanal ett och två på instrumentingång.

tycker det blir i stort sett samma. även på båda exemplar av samma ljudkort.

Går ju få till bra signal med mick men som sagt, gainen måste upp enligt mitt tycke för mycket.

blir nog inget m-audio nästa gång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, då kopplar du in syntarna via mickpreamparna det är ingen höjdare.

Det finns linjeingångar för syntar. Har du kopplat om switcharna så att dom plockar in instrumentsignal och inte står på mick?

Det är nåt annat som är galet om det inte funkar.

Ett inlägg utan kommentarer på internet ger ingen lösning på problemet särskilt då det är ett felaktigt svar.

Om man kopplar in via en extern preamp först med linje-ingång. Skulle det hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...