Hippiefrog (oregistrerad) Postat 12 juni 2011 Postat 12 juni 2011 Tjena gott folk. Har alltid då och då kikat in här på forumet under åren men först idag registrerade jag mig. Jag har en fundering som någon kanske har svar på? Jag letar efter ett program att köpa där jag kan behandla en vanlig wav fil genom att böja den i olika toner. Om jag tex har en loop eller en gitarr som går i Bm och vill spela samma fil fast i G-dur hur bär jag mig åt då? Vilken plugg ska jag köpa? För det första är det någon som förstår? Eller behöver jag utveckla mig mer ingående? /Mvh Hippiefrog
Assar Postat 12 juni 2011 Postat 12 juni 2011 Vill du alltså transponera till en annan tonart utan att tempo eller klang påverkas? Är det vad du menar med "böja"?
Casperfren Postat 12 juni 2011 Postat 12 juni 2011 I cubase kan du transponera. Realtime pitch shifting of audio events Audio events can be pitch-shifted in real time just like MIDI events. The process is very simple: 1. Select one or several audio events in the Project window. Audio parts cannot be transposed. 2. Open the event info line. 3. Set a value in the Transpose field to the far right on the info line. The value range is up/down two octaves in semitone steps. 4. Press [Enter]. All selected audio events are now transposed to the set value using pitch shift
Jetblack Postat 13 juni 2011 Postat 13 juni 2011 Att transponera en loop från moll till dur kan bli knivigt, för det kan innebära att du måste ändra på toner inne i själva loopen istället för att bara transponera den. Rena mollskalor kan nog fungera ändå (eftersom tonerna är desamma som i durskalan), men melodiska och harmoniska (m.fl.) mollskalor kan nog ge problem om man är ovan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.