Jump to content
Annons

hörlurar eller monitorer


lowsnuff

Recommended Posts

Hej Hej

kort fråga så här en söndag 🙂 och hoppas frågan inte är ställd 1 miljon ggr tidigare.

har ett par lurar (akg 240 studio)

vill ha ett par monitorer.

men som blivande student har jag inga pengar alls (nästan)

så frågan lyder:

köpa ett par riktigt billiga aktiva monitorer (behringer har några st par i min prisklass, likaså m-audio)

eller ska jag köra på med mina hörlurar?

vad blir "bäst" alltså?

folk säger ju att man inte ska mixa i hörlurar, men att det också är pengar i sjön att köpa billiga monitorer.

so what to do folks?

tackar för svar 🙂

// lågsniff

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sålänge man vet hur sina hörlurar/monitorer låter i andra sammanhang kan man mixa på en batteridriven radio i princip 😉

Mitt förslag brukar alltid vara att spara häldre ihop och kör på det du har undertiden tills du har råd med något vettigt runt 5000 i alla fall. Genelec brukar vara trevliga men allt beror lite på vad

du vill att dina monitorer ska göra och vad för musik du håller på med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

frågan är ställd tusentals gånger men å andra sidan har alla olika tycke/smak, budget, jobbar med olika musikstil etc så frågan är inte helt och hållet irrelevant. Vad jag undrar är vad för sorts musik du pysslar med? (Jag själv håller på med rock/singer-songwriter).

Eftersom att Genelct redan har varit på tapeten så tänkte jag så här spontant rekommendera ADAM-minstingarna ADAM A3X som går för 4095 spänn hos ordermusic.se (som f ö är en väldigt trevlig webbaserat företag som matchar sina priser mot tüsken). Jag upplever ADAM-monitorerna som oerhört sköna. Det kan iofs finnas ett litet minus och det är att basen kan vara lite...tam men där kompenserar jag (OBS vid behov, that is, med ett par AKG K271 MkII:or).

Jag har redan gjort några mixar i dem och tycker att de är kalasfina att jobba med.

Hm, andra monitorer som kan vara aktuella att kika på är KRK's RoKIT 8 G2 (4495kr), Yamaha HS80M (4595kr). När jag var i köptagen så var det dessa tre par monitorer jag kikade på men landade slutligen på ADAM-monitorerna.

Förresten, har du någon tanke på att eventuellt akustikbehandla rummet då tänker köra dem i? Jag menar, det är en detalj som är nog så viktig.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för tips.

har faktiskt tittat på adam a3x (synd att de skulle vara som du säger lite tama i basen, jag tycker ju om när det poppar lite extra)

tror vi ligger ungefär i samma stil CHAE.

vill syssla med rock och lite poppigare + visor

är nybörjare men spelat in lite covers.

ska kolla in ordermusic.se lite (inte sett tidigare).

akustikbehandling är i nuläget inte aktuellt då jag temporärt bor i mitt gamla pojkrum hos morsan o farsan till jag ska börja plugga i höst.

är bara sugen på att köpa fler grejer 😄

skulle vara skönt att kunna spela upp det man spelat in i ett par högtalare, speciellt när man kanske är 2 el 3 personer i rummet som grejar.

timB: jo men det kanske är lika bra o vänta tills det kommer lite sommarpengar och köpa något skojjigare.

vill att monitorerna jag köper ska återspegla nån sorts verklighet och de ska vara trevliga att lyssna på alla olika musikstilar.

tycker om när det basar på rejält i nån hip-hop men inte mycket som slår ett skränigt solo från appetite g'n'r

tackar för tipsen, ska nog ta mig till nån affär och fråga om man får provlyssna lite olika altenativ.

skapa mig en uppfattning om vad jag hör för skillnad och vilka jag tycker om.

det tråkiga då brukar väll vara att jag fastnar för de dyraste paren 😄 (sån är jag jämt)

// lågsniff

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...