Jump to content
Annons

Behöver hjälp: låg utvolym från aktiva monitorer


Recommended Posts

Hallå! Jag försöker få ett par gamla Klein + Hummel aktiva studiomonitorer att drivas av mitt Mbox2 men får alldeles för låg utvolym och nästan bara hög mellanregister och diskant. Jag är dålig på det tekniska men gissar på att mitt ljudkort har för låg output trots att K+H-monitorerna är aktiva:

Mbox 2 output:

Maximum Output: +4dBV into 1 kohm

Unbalanced output connectors

K+H Monitorernas input (google translate från tyska):

Impedans transformator balanserade: > 4,7 kOhm, flytande

Ingångskänslighet: +6 DBm

Nivå kontroll: 0 ... 28 dB

Monitorerna själva har inga volympots, däremot en "accentuator" som höjer volymen något och en Eq-ratt, inga andra kontroller. Vad är nästa steg för att få det att funka, någon slags mellanförstärkare, nytt ljudkort? Mycket tacksam för hjälp!

Länk till monitorernas spec's (obs! Google translate om du inte är über in das deutchlandish):

http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_discontinued-monitors_O98#

Redigerat av spankthemonkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Skall inte vara några problem med att få till bra ljud med din mbox och dessa monitorer.

Snarare är det nog fel på högtalarna.

Prova att köra några andra högtalare ihop med mbox, låter det bra så är det sannolikt fel på monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår från att du använder balanserade utgångar från ljudkortet? Kolla inställningarna i ljudkortets kontrollpanel, så att det inte är inställt på -10dB istället för +4dB.

Om du saknar bas, så kanske det är så, att en av kablarna är felkoplad, så att monitorerna jobbar i motfas...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Mboxen funkar bra med andra högtalare. Dock måste jag köra monitor-volymratten i botten för att dessa monitorer skall komma upp i någorlunda "normal" volym. Vore det ett par moderna högtalare så hade jag tänkt att det var fel på dem, men nu är dessa lirare från 1980-1990 nångång så jag tänkte om man behövde trilskas lite med bättre tryck i utgångarna. Jag jämförde speccsen på en Apogee Duet och den gav t.ex. +20 dBu som balanserade 1/4" utgångar.

Men du tycker att utifrån speccsen på Mbox och K+H att döma att de borde fungera bra ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag utgår från att du använder balanserade utgångar från ljudkortet? Kolla inställningarna i ljudkortets kontrollpanel, så att det inte är inställt på -10dB istället för +4dB.

Om du saknar bas, så kanske det är så, att en av kablarna är felkoplad, så att monitorerna jobbar i motfas...?

Jag tror att Mbox:ens monitorutgångar är obalanserade utifrån speccsen...? (http://pro-audio.musiciansfriend.com/product/Digidesign-Mbox-2-USB-AudioMIDI-Pro-Tools-LE-Interface?sku=240479). Ljudkortet har inte heller någon kontrollpanel (jag kör Mac) mer än att man kan ställa internal/external clock. Men jag ska slå lite i manualen och definitivt pröva att växla sladdarna, det hade jag inte ens tänkt på :-)

EDIT: dom är balanserade 🙂

Redigerat av spankthemonkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Din beskrivning får mig tro att du har fel kabel. Det är transformator på ingången och då blir det ibland lite annorlunda beteende än utan.

Kolla att du har rätt kablar. Det skall vara balanserade kablar, stereopropp i Mboxen. T kopplas till stift 3, R till stift 2 och S till pinne 1.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Din beskrivning får mig tro att du har fel kabel. Det är transformator på ingången och då blir det ibland lite annorlunda beteende än utan.

Kolla att du har rätt kablar. Det skall vara balanserade kablar, stereopropp i Mboxen. T kopplas till stift 3, R till stift 2 och S till pinne 1.

Gunnar

ok! Du har ingen bild på den typ av kabel du menar? Just nu har jag 1/4" till XLR men vet inte om det är stereo eller monopluggar på telejacket. Skall kolla!

Redigerat av spankthemonkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bussigt att du kollade! Tror dock att det är både och,

från manualen (https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Farchive.digidesign.com%2Fsupport%2Fdocs%2FGetting_Started_Mbox_2.pdf):

"The Mbox 2 Monitor Outputs feature 24-bit dig-

ital-to-analog converters capable of maximum

output of +4 dBu/+2 dBV (balanced/unbalanced

signal). The connectors are TRS ports; unbal-

anced TS connectors are also supported."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bussigt att du kollade! Tror dock att det är både och,

från manualen (https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Farchive.digidesign.com%2Fsupport%2Fdocs%2FGetting_Started_Mbox_2.pdf):

"The Mbox 2 Monitor Outputs feature 24-bit dig-

ital-to-analog converters capable of maximum

output of +4 dBu/+2 dBV (balanced/unbalanced

signal). The connectors are TRS ports; unbal-

anced TS connectors are also supported."

Själva utgången är obalanserad men kan skicka ut -10 och +4 dBu. Själva utgången står det att det är en TRS kontakt men obalancerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har prövat lite nya prylar nu och får omvärdera problemet. Först trodde jag att det var för att inputen i högtalarna var för låg, men efter att ha kopplat in en pre-amp och höjt signalen fick jag visserligen mer volym ur burkarna med med samma karaktär - nästan bara diskant.

Jag har också uteslutit att högtalarna skulle jobba i motfas (prövat dem en och en samt switchat sladd L/R).

Däremot är INTE sladden mellan ljudkort och monitor balanserad. Men att obalanserad kabel skulle innebära att basen faller bort... huh?

Egentligen är det alltså inte låg volym som är problemet utan en avsaknad av bas. Drar jag igång en låt och sveper med EQ kan jag nästan ta bort allt under 150 Hz utan att det blir större skillnad i ljudet som monitorerna presterar. Lägger jag å andra sidan ett lågpassfilter jobbar visserligen baselementen, men ytterst lite med tanke på att alla reglar är i botten - och jag med den volymen egentligen borde sitta med ett baselement inkilat mellan övre revbenen och sternum.

Monitorerna borde inte vara paja heller eftersom det är exakt samma frekvensbortfall som gäller för båda.

Jag ska göra ett prov med annan dator / ljudkort. Är det värt att köpa en balanserad sladd och pröva med den också, nån nämnde nåt om transformator in ... nånting? Tack för all hjälp hittills föresten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina utgångar (M-box 2) är obalanserade, läs följande:

"1.6.3 Groundlift", i:

http://www.neumann-kh-line.com/klein-hummel/globals.nsf/resources/anl_o198.pdf/$File/anl_o198.pdf

Det där var ju ett par andra monitorer, men kanske är överförbart. Den "jordslingan" som google så fint överssätter måste väl vara ett slags brum, inte avssaknad av bas? Jag har snackat med förre ägaren och han kan inte heller fatta vad som är fel. Han använde detta ljudkort : http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=15186&nav=technicalSpecifications MAO ett billigt usb i klass med Mbox2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så. Obalanserad kabel. Min gissning är återigen att det är felkopplat i kabeln för de här högtalarna. Transformator in så skall signalen in mellan stift 2 och 3.

Obalanserad kabel, ofta signal mellan stift 1 och 3, 2-an okopplad. Det funkar utmärkt med de flesta transistor-ingångar. Med trafo ingång så blir signalen svagare och basen försvinner mest.

Prova att öppna xlr-kontakten och titta efter hur den är lödd. Stift 2 är i mitten, med 1 och 3 på varsin sida. Är stift 2 inte ansluten så är mysteriet löst.

Men, ja, köp en balanserad kabel.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så. Obalanserad kabel. Min gissning är återigen att det är felkopplat i kabeln för de här högtalarna. Transformator in så skall signalen in mellan stift 2 och 3.

Obalanserad kabel, ofta signal mellan stift 1 och 3, 2-an okopplad. Det funkar utmärkt med de flesta transistor-ingångar. Med trafo ingång så blir signalen svagare och basen försvinner mest.

Prova att öppna xlr-kontakten och titta efter hur den är lödd. Stift 2 är i mitten, med 1 och 3 på varsin sida. Är stift 2 inte ansluten så är mysteriet löst.

Men, ja, köp en balanserad kabel.

Gunnar

Ok, känns som att man är något på spåren då. Har lånat ett ljudkort med balanserade utgångar nu och ska även köpa en sådan kabel. Jag har snackat med förre ägaren, han skickade med samma kablar som han använde och vilka fungerade för honom. Dessa är TS -> XLR, mao. obalanserade( ?? - Öppnade telekabeln och den har bara två lödningar och tippen endast en ring). Däremot hade han ju ett annat ljudkort. Men bra, en ny grej att pröva innan jag ger upp och lämnar tillbaka burkarna 🙂

EDIT: Ingen skillnad med nytt ljudkort, öppnade XLR men såvitt jag kunde se så var allt fastlött som det skulle. Får köpa en balanserad kabel och återkomma på måndag!

Redigerat av spankthemonkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Så. Obalanserad kabel. Min gissning är återigen att det är felkopplat i kabeln för de här högtalarna. Transformator in så skall signalen in mellan stift 2 och 3.

Obalanserad kabel, ofta signal mellan stift 1 och 3, 2-an okopplad. Det funkar utmärkt med de flesta transistor-ingångar. Med trafo ingång så blir signalen svagare och basen försvinner mest.

Prova att öppna xlr-kontakten och titta efter hur den är lödd. Stift 2 är i mitten, med 1 och 3 på varsin sida. Är stift 2 inte ansluten så är mysteriet löst.

Men, ja, köp en balanserad kabel.

Gunnar

Du är numera min ido! 😆

Köpte en balanserad kabel och det funkade skitbra direkt med både lånade ljudkortet och Mbox 2. En lekmans gissning är att de obalanserade kablarna han skickade med fungerade med hans ljudkort - det som var obalanserat, men att de jag prövade, Mboxen och det andra hade balanserade utgångar vilket som du sa mao fukkade upp transformatoringången. Tack för hjälpen allihopa! Nu kan jag njuta av 97db per högtalare, grannarna jublar med mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att det funkar. Bra grejer allmänt sett från KH. Numera säljs de under varumärket Neumann ( eller är på väg i alla fall ), ägs av samma koncern där Neumann och Sennheiser ingår.

/ G

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...