Jump to content
Annons

Vad är ett rimligt pris för trumlektion?


Recommended Posts

Annons

Det beror givetvis på din egen nivå och tidigare erfarenhet och vad du kan ge i en lärar-elev-situation.

Har du gått MHS? Någon form av lärarutbildning? Inte givit lektioner förr antar jag?

I övrigt kännedom om de flesta stilar och tekniker, med pedagogisk förmåga nog att lära ut dem?

Jag gav tidigare några lektioner till en småtting som hade spelat några år. Tog 150 spänn/timme (en faktiskt timme på ca 50-60 min).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tariffer hos Svenska musiker förbundet och så det väl 33 % skatt..

Man betalar alltid musiker tjänster per timme även om själva utövandet är kortare

om man betalr i tidspillan.

mvh

rolleyes.gif

Edit:

man måste vara medlem i musikerförbundet för att komma åt branch avtalen

men man brukar betala timlön inkl. försäkring, A-kassa och skatt......

Kommer inte åt avtalen nu.Var med i facet när jag jobbade åt SF-samma fack,musikerförbundet på den tiden.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

hittade det här på articmusic där man kan ansluta sig som lärare i musik.

Priser

Pris sätts individuellt av läraren och varierar beroende på antal lektioner och lektionernas längd. Betalning sker på det sättet läraren önskar, oftast kontant eller mot faktura.

 

 

 

 

så...jag tycker att JohnRick är litet generös.Har hört om timmlektioner till ett pris av 270 kr.

 

(fast det gällde annat instrument.)

 

Edit:

btw

En bekant betalade 3000 kr per lektion

för sin son-då gällde det saxofon eller trumpet (kommer inte ihåg vilket just nu)

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

MUSIKERFÖRBUNDETS KOLLEKTIVAVTAL – ETT SKYDD FÖR ALLA MUSIKER MUSIKERFÖRBUNDETS KOLLEKTIVAVTAL – ETT SKYDD FÖR ALLA MUSIKERMusikerförbundets kollektivavtal har tillkommit för att arbetsgivarna (t ex SVT) inte ska kunna sätta gager under en viss bestämd nivå.

Avtalsnivåerna (som ofta ifrågasätts av oss musiker) är inte Musikerförbundets rekommendation till en mer etablerad musiker eller artist.

Kollektivavtalen sätter minimilöner! Genom dessa ska de mindre erfarna banden kunna garanteras en lägsta inkomst samtidigt som de mer etablerade skyddas mot gratisspelande konkurrenter samt att de får en stabil grund att förhandla upp sina gager utifrån.

 

Musikerförbundets kollektivavtal, som ligger skyhögt över det Baluba "erbjuder", har tillkommit i avsikt att förhindra utnyttjande av musiker på det sätt som SVT genom Baluba gör.

 

 

 

Om SVT fortsätter att kringå ingångna avtal på detta sätt får Musikerförbundet överväga åtgärder i samband med kommande avtalsförhandlingar.

 

 

 

Musikerförbundet vill också påminna F-skattande medlemmar om vikten av att inte hamna under våra avtalsnivåer. (Kollektivavtalen finns att läsa under Mina sidor).

 

 

 

En dags arbete (8 tim) för SVT ger följande per person enligt kollektivavtal:

 

 

 

Inställelse om 4 tim:1 505 krFöljande 4 tim:1 144 krSändningsersättning:505 kr Semesterersättning:318 krMinimiersättning:3 472 kr på A-skatt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plus resor och traktamente!

 

 

 

Till detta kommer de "osynliga" delarna som följer av lag och avtal:

Arbetsgivaravgifter, arbetsmarknadsförsäkringar, tjänstepension.

Royalty vid vidareutnyttjande, reprisersättningar etc.

 

 

 

 

 

För frågor om våra kollektivavtal:

 

 

 

Jan Granvik

Ordförande

070-736 52 61

 

 

 

Thomas Bjelkerud

Avtalssekreterare

070-248 40 77

Edit:

hittar inte tarifferna för kollektiv avtalen men du har två namn med telnummer här.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

btw

En bekant betalade 3000 kr per lektion

för sin son-då gällde det saxofon eller trumpet (kommer inte ihåg vilket just nu)

3000kr?? Miles Davis som lärare då? Låter förskräckligt mycket bara

Har undervisat vuxna privat & svart 200kr per tillfälle (ca 45 min)

Skatta på 200 kr går fetbort...genom mitt företag skulle det bli typ 80 spänn kvar till mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det rätta priset är priset som eleven vill betala och du tycker själv är rimligt. =)

Prata med eleven. Säg vad du själv skulle vilja ha och se hans reaktion. Sedan är det bara och komma överens.

Som att sälja en gammal bil ungefär. Priset är det som köparen vill betala. Sen så kan du avgöra om det priset är tillräckligt eller ej.

150-400:- skulle jag tippa på nånstans. Om du inte heter Simon Phillips, Dave Weckl eller liknande.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...