Jump to content
Annons

Varför testar inte studio lite dyrare grejer


Erik Hofstein (oregistrerad)

Recommended Posts

Erik Hofstein (oregistrerad)

Hade varit intresant om studio testade lite dyrare proffs grejer. Då det mest är budget grejer som testas. Hade varit roligt att läsa lite svenska artiklar. Tex Apogee, Prism, Uaudio. Uaudio har ju ny cool omvandlare. Samt jag hört mycket gott om Apogee AD16X som visst skall ha samma klockchip som Big Ben. Hörde också att svenska distrubritörer har sänkt många amerkaniska produkter pga dollarn.

Åven om alla inte har råd med det så tror jag ändå det intresserar folk att drömma lite.

Mvh,

Hofstein

Redigerat av Erik Hofstein
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Erik Hofstein (oregistrerad)
Det är ju en tidning för folk som har en egen studio hemma och inte sitter med världens kalaspengar. Troligen därför.

Men det skadar inte, jag läst om waves har uppgraderat och sådant. De kostar mycket pengar.

Men jag kan ha fel, kanske det inte finns intresse för lite dyrare grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en tidning för folk som har en egen studio hemma och inte sitter med världens kalaspengar. Troligen därför.

Men det skadar inte, jag läst om waves har uppgraderat och sådant. De kostar mycket pengar.

Men jag kan ha fel, kanske det inte finns intresse för lite dyrare grejer.

Finns säkert ett intresse av att läsa det. Men frågan är om det är riktigt i tidningens linje att testa high end saker då folk mest är intresserade av mest klaviaturer för minst pengar, billiga men bra kanalstrippar mm. PMa olsberg och hör med honom vettja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Har du råd med såna prylar?

Det vore kul om du kunde hänga på min tråd om hur mycket folk lägger ner på sina hemmastudios...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8553

The Mr...

Nej tack,

men efter tittat i tråden ser jag det borde finnas ett intresse för lite dyrare grejer.

Tror det hade lyft tidningen lite, iaf lite high-end saker då och då. Kan man köpa gittarrer som är svindyra så borde gå med high-end hitech också tycker man.

Link to comment
Dela på andra sajter

JA 🙂 Hoffstein är tillbaka... 😠 Förlåt, kunde inte låta bli...

Mitt svar på din fråga:

Annledningen är nog som Neko säger att det är många av oss prenumeranter som inte har råd att lägga ut hur mycket pengar som helst på hemmastudion...

🙂 Men vill du ha tag i dyra proffs saker så är väl inte det så svårt eller? Betala brukar aldrig nån hindra en ifrån 🙂

/Viktor

Pst, menade inget illa med min inledning i inlägget... Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med EH, rakt av! För det första har hemmastudio-människor heelt ofattbara pengar summor pengar o lägga på sina hemmastudios!

För det andra är det väldigt kul att drömma lite och läsa om prylar en eller tre trappsteg uppåt ifrån där man för tillfället råkar befinna sig!

Mena hur många Skoda-ägare köper en tidning om enbart Skoda-bilar! (Obs inget fel med Lada, Skoda, Trabant eller Yugo & Co!)

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Ni har nog rätt, jag spekulerade att man vill kanske läsa tester på saker som man inte har råd med. Jag sitter läser tester om många saker jag inte har råd med just nu. Men det är intresant att se utanför sina ekonomiska skygglappar. Drömma om saker är kul också. Finns nästan inga tidningar i Sverige som är så heltäckande som Studio.

Viktor, tack för det värma välkommande !

MVH,

Hr. Hofstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Hej!

Håller med EH, rakt av! För det första har hemmastudio-människor heelt ofattbara pengar summor pengar o lägga på sina hemmastudios!

För det andra är det väldigt kul att drömma lite och läsa om prylar en eller tre trappsteg uppåt ifrån där man för tillfället råkar befinna sig!

Mena hur många Skoda-ägare köper en tidning om enbart Skoda-bilar! (Obs inget fel med Lada, Skoda, Trabant eller Yugo & Co!)

Mvh A*

Exakt !

Det precis som bilar, det intresant att läsa om nya dyra bilar(Även som man ofta som musiker eller studio ägare för nöja sig med skrothög eller ingen bil alls). Varför skall musikpryls tidningar begränsa sig. I annan press blandar man lite.

Smart grabb du är !

/

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det är roligt att läsa om proffsprylar, men i en tidning med begränsat redaktionellt utrymme så läser jag mycket hellre om saker som är något sånär realistiska att skaffa för eget bruk.

Prenumerar även på Fuzz, och dom verkar ha pippi på att testa dyra custom-gitarrer i prisklassen +30 000, det är ju väldigt roligt att läsa om hur fantastisk en sådan gitarr är, samtidigt som recensenten i slutet av varje recension beklagar att dom aldrig själva kommer ha råd med en sådan gitarr. Likadant med förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Läser EQ, sound on sound osv.

Men det är kul att läsa på Svenska. Sedan speglar ofta de utlänska tidningarna sådant som alltid är tillgängligt i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Sedan skulle gissa att Studio har testat RME grejer. Det är ganska dyrt. Ser man tex. på en Apogee Rosetta 200 är det inte jättelångt ifrån. Om vi nu skall prata priser. Studio monitorer kan vara dyra som sju in hundan! Kolla på Uaudios omvandlare den är också häftig, analogt blandat med digitalt

Mvh,

Eril

Redigerat av Erik Hofstein
Link to comment
Dela på andra sajter

Men problemet är juh att det är begränsat med sidor att skriva recensioner på. Det känns som rätt meningslöst att skriva om saker som de flesta inte har råd med på nåt sätt. Jag menar, det är juh vi som är fattiga som egentligen behöver mest stöd i att hitta saker som gör så mkt som möjligt för så lite pengar som möjligt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tar poängen till oss, men vill samtidigt försvara oss en smula. Hur många har råd med att köpa Genelec-monitorer? De var med i monotortestet och vann - trots att de för det stora flertalet kommer stanna vid en dröm.

Hur många har råd med en TLM-103? En Neuron? Eller för den delen Nuendo? Då och då när något sticker ut så tar vi tag i det - även om det kanske inte passar de allra flesta. Drömfaktorn är viktig. Sedan har du, Erik, rätt i att vi ännu inte testat några Apogee-prylar (förutom Apogee Mini MP och Mini DAC som vi testade tidigt).

När det gäller tips på prylar att testa, skriv till oss på redationen eller skicka mig ett PM så vet du att vi får tipset. Det är dessvärre långt ifrån alltid vi hinner läsa alla trådar på forumet (som har över 450 inlägg per dag).

Den här tråden kom jag till för att den hade en anmälning på sig. 😠

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Tack för titten,

Var kan man hitta vilka nummer ni har recenerat produkter i. Finns det något register över gamla nummer, framför allt finns det mölighet att få tag i nummer.

Voro kul om den tråden kunde användas lite som förslag för lite dyra prylar som studio kan testa någon gång i framtiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa tidigare nummer: Jajjamän. Gå till vår hemsida www.studio.se och klicka på "Köp tidigare utgåvor" i menyn till vänster. Tyvärr har vi ännu inget heltäckande register över samtliga testade produkter, men kommer inom snar framtid erbjuda pdf-försäljning av bland annat tidigare tester - vars förteckning också blir ett register 😆 Det betyder också att man slipper köpa ett helt nummer om det bara är en del av materialet man är intresserad av = billigare.

Förslag på produkter att testa, lägg dem i en egen tråd (den här handlar om varför vi inte testar dyrare prylar). Och som jag sa, det bästa sättet att önska ett test är att skriva till oss. Annars är risken stor att vi inte ser er önskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Den andra hälften vill ha Blue Baby Bottle! Nej ärligt talat, nu när man kan få en schysst** mikrofon för 695:- känns nog

+10,000:- aningen saftigt! Den yngre generationen tror ju dessutom att all musikmedia/musikprogramvara är gratis 😆!

** Ska hämta i morgon så än så länge enligt uppgift samt förhoppningsvis schysst!

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad schysst betyder för dig. allt beror på vad man ska spela in. förra året spelade jag in violin med en billig stormembransmick, mina kompisar som jobbar också jobbar med musiken och är väldigt kunniga när det kommer till mickar trodde mig nästan inte när jag sa att jag spelat in med den micken. att hitta rätt användningsområden för mickarna är svårare än att välja mellan billigt och dyrt, dock så är det självklart för mig att jag inte skulle köpa en sångmick under tiotusenkronor om jag ska ha det ljudet som jag behöver på min sång. sen kommer preamp, kompressor, ljudkort och allt annat ochkså som kostar. en dyr mick åstadkommer inte så mycket utan en bra preamp. nu orkar jag inte babbla mer. Mvh Orient

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore jue kul att läsa ett "drömstudio" reportage och dräggla till en massa bilder (såsom det om polar studion) men inte att ständigt påminnas om en massa superdyra proffsprylar varje månad 🙂

Var det någon som sa drömstudio? 😠

http://www.nin.com/visuals/10-30-04.jpg

http://www.nin.com/visuals/10-17-04.jpg

http://www.nin.com/visuals/5-06-04.jpg

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde aldrig att jag skulle kunna skriva detta, men jag håller faktiskt med Erik H till viss del.. 🙂

Det vore kanonkul om studio testade lite dyrare grejer också... verkar som det finns en hel del läsare som har en hemstudio med begränsad budget som ändå sakta men säkert köper upp sig på lite dyrare grejer sakta men säkert.

Visst är det väldigt få som har råd att införskaffa 4 st U87:or, men jag tror att det finns ett intresse utöver det vanliga "drömmandet" av att läsa om lite dyrare grejer eftersom det verkar vara många här på forumet som funderar på att skaffa sig en riktigt bra sångmick/preamp eller monitorer...

Mer av sådant så återupptar jag min förfallna prenumeration omedelbart!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...