Jump to content
Annons

Vad kan detta vara för sorts mic?


10th finger (oregistrerad)

Recommended Posts

10th finger (oregistrerad)

Hallojsan.

Har hittat denna mic efter diverse flyttar och omändringar i mitt hem.

Räddade denna mic ifrån "döden" för säkert 10 år sedan när jag hjälpte till som vaktis på en skola.

mic.GIF

mic1.GIF

Ha de

10th finger

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo då, ni har helt rätt, det är en gammal Sennheiser modell MD-403, anvädes till dyrare hemmabandspelare under 1960 talet, och kunde då även heta Uher, Grundig eller något av den tidens Tyska bandspelarfabrikat.

Den är obalanserad och hög-ohmig, så den låter antagligen ganska tunn och svag om den anslutes till en normal låg-ohmig balanserad mikrofoningång (som måste sid-jordas)

Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

...som måste sid-jordas...

😄 Får man be om en förklaring? Har en äldre Sennheiser själv som medföljde ett Tandbergköp tidigt 60-tal. Bytte kontaktdon från DIN till tele, men fick brus så in i h....

Provade tidigare med adapter DIN-tele, och blev överraskad över det klara mellanregistret, så min besvikelse blev ju stor efter mitt misslyckade ingrepp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

slaptap,

Det här med sid-jordning gäller balanserade mikrofoningångar som har en XLR-kontakt eller en stereo teleplugg med 3 anslutningar, d.v.s. XLR stift 2= +/in phase, stift 3= -/out of phase och stift 1= skärm/jord, för teleplugg så är tip +, ring= - och höljet/sleeve= skärm/jord för balanserade mikrofoner som har en sladd med 2 innerledare och skärm.

När du ansluter en obalanserad mikrofon (oftast gamla bandspelarmikrofoner eller billiga leksaksmikrofoner) så har du bara 1 innerledare och skärm, då måste du ansluta innerledaren till XLR stift 2 och koppla ihop stift 1 och 3 där du också ansluter skärm/jord eller i telepluggens fall, innerledaren till tip och sammankopplad ring samt hölje/sleeve till skärm/jord, eller så använder man en mono-tele som kopplas enligt vanlig standard, innerledaren på tip och skärm på hölje/sleeve, så sid-jordar mono tele-pluggen stereo tele-ingången automatiskt.

Problemet med ditt kontaktbyte är svårt att gissa vad problemet är, men om det bara är en mono-tele så är det inte mycket att välja på, innerledaren till tip och skärm till höljet/sleeve.

Kan du ha gjort någon kortslutning, kanske värmt sönder isoleringen på innerledaren ???

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med ditt kontaktbyte är svårt att gissa vad problemet är, men om det bara är en mono-tele så är det inte mycket att välja på, innerledaren till tip och skärm till höljet/sleeve.

Var lite otydlig i min frågeframställning. Skulle ju nämnt att jag bytte kabeln också, men det föll bort. I vilket fall så tror jag (med anledning av ditt svar) var felet ligger. Orginalkabelns jord/skärm var ansluten på två ställen, dels i mikrofonen men även i gallret (höljet) runt mikrofonen. Jag lödde aldrig fast den nya kabeln i höljet. Med andra ord glömde jag skärmningen (slog mig när jag såg ordet "skärm" i ditt svar). Ska åtgärdas snarast. Stort tack, Bosse. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...