Jump to content
Annons

Kan man njuta till Magic Alex?


Valle

Recommended Posts

De som har sett mästerverket Amadeus minns kanske scenen där Antonio Salieri (F. Murray Abraham), utan Mozarts vetskap, råkar komma över noter med ett verk som Mozart var i färd med att skriva: Salieri läser förväntansfullt. Han "hör" noterna spelas upp medan han läser... Och för varje notblad kan vi se hur hans ansikte alltmer förvrids i hatisk kärlek till den ljuvliga, underbara musik som "uppenbarar" sig i hans huvud. (Varför det var just hatisk kärlek får sin förklaring i filmen; jag pallar inte gå in på det här.) Därefter slänger han noterna på golvet och stormar i vredesmod ut ur rummet... (Igen, det får sin förklaring i filmen.)

Jag känner igen mig lite i Salieri. OK, även om jag kan läsa noter hjäpligt, så kan jag inte "höra" resultatet i samma utsträckning som Salieri kunde (eller som Mozart, för all del). Men jag kan sätta på en låt, lyssna på den och få den där ljuvliga, underbara känslan som kommer av musik. Exempel på sådana låtar kan vara The Beatles "If I Fell", eller Pink Floyds "Comfortably Numb", eller Freddie Mercurys "Barcelona", eller Brooks & Dunns "She's Not the Cheatin' Kind", eller The Corrs "Breathless"... Eller i princip allt med ABBA respektive ELO.

Jag skulle vilja vända mig till er som sysslar med s.k. Magic Alex-musik. Ni vet, elektroniska impulser som bildar statiska blipp-blopp, whoaah-whoaah, tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk-tk [robotröst här], unts, unts, unts, unts; och som i sin tur kombineras och binds samman till två loopar som skiftar om vartannat två, tre gånger under en "låt", åsså slänger man på lite röster som säger "i'm blue da ba dee da ba da ee"...

Finns det något låtexempel till vilken man kan njuta på samma sätt som till exemplena för riktig musik ovan; för jag har fan i mig inte hittat ett enda bra exempel. Eller är "elektronisk musik" som främsta uppgift att vara sekundärt, bakgrundsstoff till supande, knullande och knarkande? (I så fall fattar jag.)

Kan ni, alla Magic Alex därute, någon gång njuta till era... ehm, ljud på samma sätt som jag kan njuta till musik?

Det tycker jag skulle vara intressant att få veta.

Skål på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket intressant frågeställning. 🙂

Väntar med nyfikenhet på svar.

Vet att du inte gillar att folk håller med dig Valle, men de exemplen du drog upp är mycket bra exempel på njutbar musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Eller är "elektronisk musik" som främsta uppgift att vara sekundärt, bakgrundsstoff till supande, knullande och knarkande? (I så fall fattar jag.)

🙂 Komiskt skrivet!

Jag tror mig forsta vad du menar med dom exemplen du tar upp, och jag far ocksa den daer varma kaenslan naer jag hor vissa latar. Gar inte riktigt att saetta fingret pa. Det jag inte forstar aer vilken typ av "elektronisk" musik du menar? Det finns sa mycket olika. Om du menar I'm blue och liknande sa kan jag icke njuta av det, savida inte jag aer packad pa nagot dancefloor nagonstans. Fast i det laeget aer det oftast inte musiken jag njuter av hur som helst.

Elektronisk musik for mig kan vara unts unts grejer men ocksa t ex Massive Attack, Portishead, Zero 7 och allas var egen Robyn, och dessa gillar jag skarpt. Jag kan verkligen njuta av Massive Attacks Mezzanine, och naer den slaepptes sa var den en stor kaella till inspiration. Sa innan jag kan svara pa din fraga sa maste jag nog veta hur du definierar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...