teh_dude Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Hej! Jag försöker fÄ grepp om de olika uttrycken och hur de lÄter. Jag stöter ofta pÄ uttrycken jag ska skriva ut nedan men vet ej hur de lÄter, jag hade varit vÀldigt tacksam om nÄgon kunnat förklara och jÀtte gÀrna posta ljudexempel. Varmt - Vad innebÀr det? t.ex "varma pads", "fÄr vÀrmme frÄn filtret" etc. Muddy - Vad innebÀr det nÀr nÄgot Àr och/eller lÄter muddy? Platt ? Plastigt ? Analogt - Vad Àr det med ljudet som gör att de lÄter analogt? eller vad lÄter analogt? Tack pÄ förhand
Demonproducenten Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 alla uttrycken sÀger nÄt för anvÀndaren sjÀlv möjligen men nÄgon generell dekodning av vad dom egentligen betyder finns inte man kan sammanfatta det som objektiv rappakalja och subjektiv diskurs jag tror dom flesta kan hÄlla med om att muddy kan likstÀllas med att nÄt lÄter grötigt - om nu det kan anses sÀga nÄt
desvaenger Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Hej. För mig betyder.. Varmt - Avrullad högdiskant (nĂ„nstans mellan 10-20kHz), fylligt lĂ€gre mellanregister och midbas (100-500Hz), en del harmonisk distorsion, bra enhetlighet mellan de olika instrumenten sĂ„ att mixen "limmar". Muddy - Otydlig ljudbild, grötigt i mellanregistret och/eller basen, svĂ„rt att urskilja transienter och instrumenten saknar separerade roller i mixen. Ofta för mĂ„nga instrument med för mycket information kring 200-300Hz. Platt - En dimension, ofta djupet, saknas i mixen. Alla instrument kanske ligger i förgrunden (hög volym pĂ„ allt, för lite reverb/rum), och för fĂ„ eller inga instrument har reverb och lĂ„g volym nog för att hamna i bakgrunden och kunna skapa en kontrast mot det torra. Detta Ă€r ocksĂ„ en EQ- och kompressionsfrĂ„ga. Felaktig EQ/kompression skapar en ljudbild som lĂ„ter anstrĂ€ngd och platt. Platt kan ocksĂ„ vara en beskrivning av dynamiken i en mix. En överkomprimerad mix med litet dynamikomfĂ„ng lĂ„ter platt. Plastigt - Tolkar jag mer som en kompressionsfrĂ„ga. Det gĂ„r att komprimera instrument sĂ„ att de fĂ„r en "plastig yta". Ăven en EQ-frĂ„ga. Plastig Ă€r ett vĂ€ldigt diffust begrepp, kan knappt förklara det med subjektiva mĂ„tt. Resonanta filter kan lĂ„ta plastigt pĂ„ vissa ljud. Man kanske ska sĂ€ga "orealistiska" ljud istĂ€llet för plastiga ljud? NĂ„got annat som lĂ„ter plastigt, det Ă€r Roland TB-303 och pukorna frĂ„n TR-909 - Analogt - Det folk ofta menar med analogt Ă€r att det lĂ„ter naturligt, lite varmt, mjukt (i diskanten), levande. Motsatsen till artefakterna dĂ„liga digitala inspelningar kan föra med sig. Typexempel pĂ„ nĂ„got som anses vara varmt Ă€r bandkaraktĂ€r, dvs. distorsion, kompression och flutter frĂ„n analoga bandspelare. "Analogt" = ett rikt spektrum av övertoner (distorsion) och andra artefakter som orsakas av bristerna i analog utrustning. Redigerat 26 april 2011 av desvaenger 5
teh_dude Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Mer Ă€n tusen tack! fan va bra! Nu har jag koll đ
teh_dude Postat 26 april 2011 TrÄdstartare Postat 26 april 2011 Plastigt Àr dock nÄgot jag skulle vilja dyka djupare, samt muddy / grötigt?
Casperfren Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Varmt Àr det ofta nÀr omrÄdet vid 200hz Àr starkt
desvaenger Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Plastigt Ă€r dock nĂ„got jag skulle vilja dyka djupare, samt muddy / grötigt? Jag Ă„tervĂ€nder till min ursprungstanke. Min tydligaste definition av plastigt Ă€r nĂ€r man anvĂ€nder en form av kompression som gör att volymen studsar tillbaka pĂ„ nĂ„got lustigt sĂ€tt efter kompressorn tagit grepp. SvĂ„rt att förklara. Det blir liksom en avrundning av transienten, och sedan hĂ„lls decayen kvar relativt stabilt pĂ„ en lĂ€gre nivĂ„, kanske? đ T. ex. lĂ„ter optokompression plastigare Ă€n FET/VCA-kompression. Fast Ă€ven SSL busskompressorn lĂ„ter smĂ„tt plastigt enligt mig. Redigerat 26 april 2011 av desvaenger
nikko Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 För mig har begreppet plastigt mer att göra med ljudkÀllan Àn mixning. T.ex. nÀr syntar/plugins/samplingsbibliotek lÄter odynamiskt och platt i ljudet. Beror ofta pÄ avsaknad av olika velocities etc....
Jetblack Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 För mig har begreppet plastigt mer att göra med ljudkÀllan Àn mixning. T.ex. nÀr syntar/plugins/samplingsbibliotek lÄter odynamiskt och platt i ljudet. Beror ofta pÄ avsaknad av olika velocities etc.... HÄller med. TÀnker Àven pÄ ljud som Àr samplade i (ex.vis) 32 kHz/12 bitar, vilket Àr alldeles för lite för att de ska kunna Äterges naturtroget.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.