Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker fÄ grepp om de olika uttrycken och hur de lÄter. Jag stöter ofta pÄ uttrycken jag ska skriva ut nedan men vet ej hur de lÄter, jag hade varit vÀldigt tacksam om nÄgon kunnat förklara och jÀtte gÀrna posta ljudexempel.

Varmt - Vad innebÀr det? t.ex "varma pads", "fÄr vÀrmme frÄn filtret" etc.

Muddy - Vad innebÀr det nÀr nÄgot Àr och/eller lÄter muddy?

Platt ?

Plastigt ?

Analogt - Vad Àr det med ljudet som gör att de lÄter analogt? eller vad lÄter analogt?

Tack pÄ förhand

Annons
Postat

alla uttrycken sÀger nÄt för anvÀndaren sjÀlv möjligen men nÄgon generell dekodning av vad dom egentligen betyder finns inte

man kan sammanfatta det som objektiv rappakalja och subjektiv diskurs

jag tror dom flesta kan hÄlla med om att muddy kan likstÀllas med att nÄt lÄter grötigt - om nu det kan anses sÀga nÄt

Postat (redigerat)

Hej. För mig betyder..

Varmt - Avrullad högdiskant (nÄnstans mellan 10-20kHz), fylligt lÀgre mellanregister och midbas (100-500Hz), en del harmonisk distorsion, bra enhetlighet mellan de olika instrumenten sÄ att mixen "limmar".

Muddy - Otydlig ljudbild, grötigt i mellanregistret och/eller basen, svÄrt att urskilja transienter och instrumenten saknar separerade roller i mixen. Ofta för mÄnga instrument med för mycket information kring 200-300Hz.

Platt - En dimension, ofta djupet, saknas i mixen. Alla instrument kanske ligger i förgrunden (hög volym pÄ allt, för lite reverb/rum), och för fÄ eller inga instrument har reverb och lÄg volym nog för att hamna i bakgrunden och kunna skapa en kontrast mot det torra. Detta Àr ocksÄ en EQ- och kompressionsfrÄga. Felaktig EQ/kompression skapar en ljudbild som lÄter anstrÀngd och platt. Platt kan ocksÄ vara en beskrivning av dynamiken i en mix. En överkomprimerad mix med litet dynamikomfÄng lÄter platt.

Plastigt - Tolkar jag mer som en kompressionsfrĂ„ga. Det gĂ„r att komprimera instrument sĂ„ att de fĂ„r en "plastig yta". Även en EQ-frĂ„ga. Plastig Ă€r ett vĂ€ldigt diffust begrepp, kan knappt förklara det med subjektiva mĂ„tt. Resonanta filter kan lĂ„ta plastigt pĂ„ vissa ljud. Man kanske ska sĂ€ga "orealistiska" ljud istĂ€llet för plastiga ljud? NĂ„got annat som lĂ„ter plastigt, det Ă€r Roland TB-303 och pukorna frĂ„n TR-909 -

Analogt - Det folk ofta menar med analogt Àr att det lÄter naturligt, lite varmt, mjukt (i diskanten), levande. Motsatsen till artefakterna dÄliga digitala inspelningar kan föra med sig. Typexempel pÄ nÄgot som anses vara varmt Àr bandkaraktÀr, dvs. distorsion, kompression och flutter frÄn analoga bandspelare. "Analogt" = ett rikt spektrum av övertoner (distorsion) och andra artefakter som orsakas av bristerna i analog utrustning.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 5
Postat (redigerat)

Plastigt Àr dock nÄgot jag skulle vilja dyka djupare, samt muddy / grötigt?

Jag Ă„tervĂ€nder till min ursprungstanke. Min tydligaste definition av plastigt Ă€r nĂ€r man anvĂ€nder en form av kompression som gör att volymen studsar tillbaka pĂ„ nĂ„got lustigt sĂ€tt efter kompressorn tagit grepp. SvĂ„rt att förklara. Det blir liksom en avrundning av transienten, och sedan hĂ„lls decayen kvar relativt stabilt pĂ„ en lĂ€gre nivĂ„, kanske? 🙂

T. ex. lÄter optokompression plastigare Àn FET/VCA-kompression. Fast Àven SSL busskompressorn lÄter smÄtt plastigt enligt mig.

Redigerat av desvaenger
Postat

För mig har begreppet plastigt mer att göra med ljudkÀllan Àn mixning. T.ex. nÀr syntar/plugins/samplingsbibliotek lÄter odynamiskt och platt i ljudet. Beror ofta pÄ avsaknad av olika velocities etc....

Postat

För mig har begreppet plastigt mer att göra med ljudkÀllan Àn mixning. T.ex. nÀr syntar/plugins/samplingsbibliotek lÄter odynamiskt och platt i ljudet. Beror ofta pÄ avsaknad av olika velocities etc....

HÄller med. TÀnker Àven pÄ ljud som Àr samplade i (ex.vis) 32 kHz/12 bitar, vilket Àr alldeles för lite för att de ska kunna Äterges naturtroget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.