Jump to content
Annons

Mikrofontips för uppmickning av akustiska ensembler

Recommended Posts

goteson (oregistrerad)
Postat

Hej.

Jag har lite funderingar på att köpa en mikrofon för uppmickning av akustiska ensembler. Exempelvis stråkensembler, kör osv. Som jag har förstått det lämpar det sig bäst med en småmenbrans kondensatormick men vilken ska man välja.

Min budget är inte särskilt stor och runt tusenlappen är att sikta på, gärna billigare.

Till saken hör också att jag inte är intresserad av att göra kvalitetsproduktioner utan mest som dokumentation då jag gör egna kompositioner och arrangemang.

För inspelningen använder jag ett tascam US-122 och macbook med garageband.

De mikrofoner jag har kollat på framförallt är Röde M3, T-Bone SC140, Samson C02 och Behringer B5.

Inom bugeten ingår då att alla dessa utom Röde kan köpas i par. Är det ändå värt att satsa på Röde, trots att den blir singel.

Ett plus är också om de lämpar sig till akustiska soloinstrument, såsom gitarr, piano, violin osv., solosång och elektriska förstärkare.

Alltså, en mick som passar bra framförallt till akustiska ensembler inom snar budget.

Tacksam för tips!

Annons
Postat (redigerat)

De mikarna jag kan uttala mig om är Röde's M3:a och T-Bone. Har kört den (M3:an) på ak-gura (lite olika positioner men tycker att den är skönast vid stallposition. Får fram plocket på ett väldans bra sätt), virvel (kalas vid sargen), som OH vid kör (inte sådär jättejättebra men den gjorde jobbet men jag skulle kört med småkondingar istället insåg jag efteråt) samt vid stärkare. Man får gaina på den rejält dock. Hos tüsken får du ju två M3:or för lite över 1500 spänn (+frakt) och det är ju överkomligt. Strax utanför dig budget men ändå.

T-Bone SC140 har jag en god vän som kör på sina projekt och jag tycker att den inte är så jättebra. Den är billig men har en tendens att vara "bumlig" och vara otydlig.

/CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.