Jump to content
Annons

Amatör vs Proffs


moOd

Recommended Posts

Halloj,

Jag skulle vilja göra ett litet blindtest, för att se om ni kan avgöra vilken version av nedanstående låt är mastrad av en amatör (mig) vs ett proffs som gör det här dagligen.

Klicka på länken nedan för att se ljudklippen grafiskt och lyssna samtidigt på mp3:an.

Länk: http://www.labzone.org/demomaster

Gissa sedan vilken av klippen (grön eller blå) som är mastrad i ett professionellt masteringstudio.

Tack! 😆

// moOd

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med om BLÅ, eftersom det känns som kicken är helt felbalanserad i den gröna. Eller så är det en kuggis för att du är stolt över att ha lyckats mastra snyggare än någon som gör det varje dag 🙂 Om så är fallet tycker jag att ditt "proffs" borde fundera på vad han gjort.

EDIT: Oj vad kaxig jag lät nu... 😛 Inget illa menat.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Grön

+ Starkare energi

+ Rakare frekvenskurva, fast lite mer diskant vid 6,5 kHz

- Det distar om slutlimiteringen.

Blå

+ Tyngdpunkten ligger i syntar och arp-melodier och inte i hårt pressad kick och bas.

+ Bättre stereobredd.

- Ganska fattigt med energi, vilket förmodligen också beror på min teori nedan.

Jag gissar att det är den blå som är från en masteringtekniker, samt att han/hon säkert gjorde mastering för vinyl. Frekvensområdet är annorlunda på en vinyl, och det har avvägts och den krispiga diskanten har skurits. Kompressionen är heller inte är så pushig.

Jag hade gärna velat höra mixen innan mastering också för att jämföra hur låten lät innan 😛

Edit: Satte färg på mitt svar 🙂

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)
Håller med om BLÅ, eftersom det känns som kicken är helt felbalanserad i den gröna. Eller så är det en kuggis för att du är stolt över att ha lyckats mastra snyggare än någon som gör det varje dag 😉 Om så är fallet tycker jag att ditt "proffs" borde fundera på vad han gjort.

EDIT: Oj vad kaxig jag lät nu... 🙁 Inget illa menat.

Tyckte precis tvärtom. 🙂

Eller så är helkass på att följa med i svängarna här..

Jobbigt å lyssna och läsa mätarna i winamp samtidigt. 😛

EDIT! Blåkaggen ÄR ju i mitten juh..

Redigerat av novation
Link to comment
Dela på andra sajter

Mo0d: Förresten, snygga bilder du har på ditt moderkort... Alla 46 st...

Haha. Jag var tvungen att fylla ut med nåt. Hade inget bättre för tillfället..

Hehe okej. Hur som helst, från det jag hört av online-mastering.com så har de en tendens att lägga väldigt mycket krut på att få punchiga kickar.

Så det hade faktiskt inte förvånat mig så mycket om det är den gröna, också med tanke på att de bara kör rörprylar från Manley (beträffande disten). Hur som helst så tycker jag (om det nu är den gröna) att de tagit i alldeles för mycket vad beträffar kicken och att det gör att låten förlorar lite flyt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt intressant faktiskt. 😆

Den gröna är professionellt mastrad (www.online-mastering.com) medans jag själv gjorde den blå versionen.

Anledningen till att jag ville ha det här testet var att, slutresultaten ändå blev så pass lika.. förutom att deras version lät lite agressivare. Enligt mitt eget tycke nästintill "ihjälslagen" och "mörbultad".

Originalklippet finns nu uppe (avhuggen variant dock) för jämförelse.

Känns ändå kul att ha lyckats med nåt, nångång.. 😠

Tack för alla svar!

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, den gröna hade mycket bättre frekvensåtergivning, men det distade om hela basregistret... Men de stirrade sig säkert blinda på rak frekvenskurva och sedan pressa med L2:an...

Så vad säger vi? Lär er av deras misstag! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det distade om hela basregistret...  Men de stirrade sig säkert blinda på rak frekvenskurva och sedan pressa med L2:an...

De pressar med en Manley-rörkompressor/limiter, är tämligen säker på att disten kommer därifrån.

EDIT: Efter att ha lyssnat i fler högtalare drar jag nu tillbaka mitt påstående att den blåa låter bättre. Den låter mer balanserad, men den extra punchen i kicken behövdes i klenare system.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Blå - jag lyssnade faktiskt innan jag skrollade ner och såg svaret.

Du borde få pengarna tillbaka för det var nog det sämsta mastringsjobb (grön) jag hört på länge. 🙁

Jag tycker din version (blå) är mkt mer balanserad och bättre ljudbild. Grattis till ett bra jobb!!

Det som stör mig mest med version grön är att de (online-mastring nånting) förmodligen tänkte.."fan vi måste pressa den lite till så att killen märker nån skillnad annars kanske vi inte får pröjs" 😎 ...resultatet av det blev sorgligt nog att version grön distar vilket inte tilltalar mig alls. 🙂

Ska det vara dist ska det komma från en gitarrförstärkare och den skall vara avsiktlig. 😛

Bra jobbat, härligt att se att det finns kvalitéer på forumet som är minst lika bra som i den proffessionella världen.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...