Jump to content
Annons

Våra mer frekventa schlager-deltagare (låtskrivare)


JJRockford

Recommended Posts

Följande intervju med Christer Björkman är ju inte dagsfärsk, men förmodligen fortfarande ganska aktuell:

"Ingen ifrågasätter Zlatan"

Vad tycker ni? Är Bobby Ljunggren, Fredrik Kempe och Thomas G:son lika överlägsa i låtskrivar-och producerar-svängen, som Zlatan är på fotboll, jämfört med "amatörerna" bland övriga svenska folket?

Vill minnas att Christer Björkman även har slängt ur sig, på frågan om hur objektiv juryn egentligen är när den väljer bidrag, att "om man sätter en platspåse över huvudet på ett gäng fotbollsspelare, så skulle folk fortfarande kunna se vem som är Zlatan enbart på hur bra dom spelar fotboll".

Själv har jag insett att jag helt enkelt inte klarar av att bedömma låtkvalitéer med den typ av produktion som är vanligast. Fick min första aha-upplevelse i detta när jag hörde

Kanonlåt. När jag hört den med Melanie C har den bara gått rätt förbi.

Edit: Snacka om sammanträffande, Zlatan är tydligen Eric Saades stora förebild 🙂http://www.corren.com/tema/melodifestivalen2011/?articleid=5565356&date=&menuids=

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Om man ska jämföra med fotboll och att vinna så gör dom ju allt rätt. Jag läste ett citat av Kämpe där han svarade på frågan om hans framgång: "Jag lägger ner mer tid på texten än andra."...ellr nåt sånt. Nu har ju Kämpe ställt upp med fler bidrag än de han har vunnit med, och jag tycker väl att sjunga samma ord 50 ggr i en låt kan vara lite tjatigt. Men han vinner ju!

Jag vill ju att mina texter ska handla om nåt, men jag antar att på melodifestivalnivå så handlar det om att banka in en textsnutt som ingen glömmer till omröstningen. Sedan skadar det ju inte om den som framför låten tilltalar tonåringar.

Så svaret är väl JA, i detta sammanhang så är de överlägsna.

Jag skulle gärna för skoj skull skicka in ett schlagerbidrag, men till skillnad från skivbolagens låtskrivare så måste jag i så fall skicka in en video istället för ljudfil, där jag även uppträder. Så låtskrivare utan "artist" fick inte delta senaste gången.

Jag såg igår att tidningen Metro nu startar sin "låtskrivare som framför sina egna bidrag"-tävling: Metro on stage.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju svårt med subjektivitet. Inom fotbollen kan du ganska lätt identifiera en stjärnspelare.

Jag gillar inte den här typen av musik överhuvudtaget, så jag kanske inte är rätt person att uttala mig, men jag är övertygad om att det finns en stor del producenter som kan skriva schlagersmörjan minst lika bra som Kempe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg igår att tidningen Metro nu startar sin "låtskrivare som framför sina egna bidrag"-tävling: Metro on stage.

Förra året ingick Danny Saucedo i juryn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju svårt med subjektivitet. Inom fotbollen kan du ganska lätt identifiera en stjärnspelare.

Det var väl lite så jag tänkte. Björkman känns inte helt pålitlig här. Men om han nu ska jämföra med fotboll, så är väl han musikens svar på Olle Nordin, om man ser till hur det gått på de senaste internationella mästerskapen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Björkmans inställning till ESC, överfört till sport, blir det något i den här stilen:

Vi ska ha med både fotboll, golf, rugby, handboll och tennis i finalen, så att det blir bra underhållnng - för det viktiga är ju att det blir bra TV-underhållning, medan tävlingsmomentet egentligen är ganska betydelselöst. Vi måste förstås ändå behålla tävlingsmomentet och på olika sätt locka tittarna att ringa så mycket som möjligt, så att det blir utrymme för en rejält tilltagen bonus till mig.

För att det säkert ska bli riktigt bra, med tävlande som jag kan stå för, så väljer jag personligen ut hälften av de 32 deltagarna bland de 100 som idrottsrörelsen skickar vidare till SVT efter sin gallring bland de över 3000 ansökningarna (där förtur alltid ska ges till de som har skaffat vissa meriter och därför redan har kontrakt, medan alla amatörer lämnas därhän). Den andra hälften av finalplatserna får en SVT-jury välja ut, men självklart med guidning av mig om de skulle sväva ut och tänka mer på kvalitet än på variation.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Du är nog inte ensam om dessa tankar. Någonstans läste jag om en låtskrivare som startade eget, och från att haft flera låtar med i Melodifestivalen så fick han inte med någon.

Dom i "etablissemanget" är säkert duktiga, men Melodifestivalen borde kanske flytta till en kommersiell kanal då Public Service borde ha samma urvalsregler för alla tävlande.

Edit: Hoppsan nu strök du ditt inlägg om hur duktiga låtskrivarna var och hur tävlingen funkar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodifestivalen borde kanske flytta till en kommersiell kanal då Public Service borde ha samma urvalsregler för alla tävlande.

Där håller jag inte direkt med dig. Jag har inget problem med att SVT gör ett rent underhållningsprogram där man plockar ut de som erbjuder mest underhållning istället för högst kvalitet. Men majoriteten av befolkningen är idioter och tycker om skitprogram på tv. Ingen vill ha kvalitet i någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag inte direkt med dig. Jag har inget problem med att SVT gör ett rent underhållningsprogram där man plockar ut de som erbjuder mest underhållning istället för högst kvalitet. Men majoriteten av befolkningen är idioter och tycker om skitprogram på tv. Ingen vill ha kvalitet i någonting.

Jag bryr mig inte så mycket om hur dom gör, så engagerad är jag inte. Men det förefaller som att SVT sponsrar ett par bolag med mediauppmärksamhet. Om allmänheten hade samma förutsättningar att komma med som proffsen så kanske festivalupplägget inte skulle irritera mig så mycket att jag ligger sömnlös på nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte så mycket om hur dom gör, så engagerad är jag inte. Men det förefaller som att SVT sponsrar ett par bolag med mediauppmärksamhet. Om allmänheten hade samma förutsättningar att komma med som proffsen så kanske festivalupplägget inte skulle irritera mig så mycket att jag ligger sömnlös på nätterna.

Det är en pajastävling av, med och för pajasar. Inget att ligga sömnlös över.

Låt Svensson äta tacos och kolla på Melodifestivalen som den är. Svensson tycker inte om spännande ackordföljder eller bibehållen dynamik.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget som helst intresse av melodifestivalen eftersom de inte accepterar instrumentalmusik. (Vad är det som säger att en melodi måste innehålla text/röst, förutom deras regler? De har fått det där om bakfoten.) Däremot undrar jag vilken proffsig PR-konsult som tänkte fram den där Zlatan/plastpåsar över huvudet på fotbollsspelarna-liknelsen. Tror inte att Björkman kom på den själv. Framför allt undrar jag hur det lät när han bad som hjälp. "Hjälp mig, jag behöver en väl genomtänkt förklaring att ge som svar på tal när alla undrar varför mina kompisar Kempe, Ljunggren och G:son får vara med år efter år med massor av bidrag varje år. Har du någon idé...?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som försvarar Björkman? Jag la ju ändå upp det som att fantastiska låtar kan gå i a f mig helt förbi, om det är fel typ av produktion. Har länge inbillat mig att jag bara väljer att lyssna på bra och dålig musik oavsett genre, men blir då och då överraskad hur bra en låt kan vara när det dyker upp i en produktion som känns mer "bekant" (rock/hårdrock för min del 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en intervju som hade gjorts med honom, där han bland annat sade att han har brytt sig allt mindre om kritiken med tiden, så han vet att många är kritiska mot honom och hans sätt att sköta ESC, men han skiter alltså i det och fortsätter köra sitt race ändå.

Han kan alltså skrivas in som förklaring i SAOL, under ordet maktfullkomlighet... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur många låtar låtskrivarna med fasta platser producerar på ett år? Såg att t ex Kempe var med på 4 låtar i år. Skriver dom för någonting annat någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är bara politik. För ett par år sedan hade G-son med massa låtar i schlagern, tills han uttalade sig i nån sorts kritisk ton till hela grejen. Nästa år fanns inte ett spår av hans hår. Han verkar dock vara förlåten nu. Kempe skriver verkligen inte bra låtar. Det är själlöst, hafsigt och med en bristande kvalitetskontroll. Även plastig musik kan vara gjord med passion och nån passion har inte han i sitt låtskriveri.

Alla med insyn i låtskrivarbranschen vet hur många bra bidrag som skickas in per år och inte kommer med och sen hör man de bidrag som tillåts ställa upp... Usch!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...