Jump to content
Annons

EZ drummer drag-n-drop funkar inte i Cubase 6


svaleklev

Recommended Posts

Hejsan!

 

Ägnade helgen år att konfigurera en splirrans ny iMac med en splirrans ny Cubase 6 och en splirrans ny EZ drummer.

Det funkar dock inte att dra ett fördefinierat trumkomp till ett midi eller intrument spår. Markören visar en liten fyrkant men när jag släpper den på ett spår händer ingenting?

Idéer någon?

Redigerat av svaleklev
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

 

Ägnade helgen år att konfigurera en splirrans ny iMac med en splirrans ny Cubase 6 och en splirrans ny EZ drummer.

Det funkar dock inte att dra ett fördefinierat trumkomp till ett midi eller intrument spår. Markören visar en liten fyrkant men när jag släpper den på ett spår händer ingenting?

Idéer någon?

Kör du Cubase 6 i 64-bit läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag kör 64-bitars!

(Och jag har tankat ned Cubase 6.0.1 + senaste patchen av MZ drummer för Mac)

Är EZ drummer 64-bit också? Annars kan du behöva göra följande:

1. Börja dra ett trumkomp, men vänta med att släppa det.

2. Tryck Alt + Tab för att byta till ett annat program än Cubase

3. Alt + Tab tillbaka till Cubase och släpp trumkompet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... jo, det funkar visst att göra så.

Men, dels tycker jag ju det är en oacceptabel lösning OCH nu noterade jag en annan sak (som inte bara gäller MZ Drummer utan även HalionSonic som jag också precis köpt.)

När jag väljer "Edit Instrument" så visas inte VST-settings sönstret direkt utan det visas ett miniatyrfönster. När jag klickar på detta så kommer settings fönstret upp men det får ingen ram och gråar ut hela Cubase.

Kan detta vara en 64 vs. 32-bit problem?

Hur lösa? Kan jag inte köra Cubase 64-bit ihop med 32-bit's VST'er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... jo, det funkar visst att göra så.

Men, dels tycker jag ju det är en oacceptabel lösning OCH nu noterade jag en annan sak (som inte bara gäller MZ Drummer utan även HalionSonic som jag också precis köpt.)

När jag väljer "Edit Instrument" så visas inte VST-settings sönstret direkt utan det visas ett miniatyrfönster. När jag klickar på detta så kommer settings fönstret upp men det får ingen ram och gråar ut hela Cubase.

Kan detta vara en 64 vs. 32-bit problem?

Hur lösa? Kan jag inte köra Cubase 64-bit ihop med 32-bit's VST'er?

Tyvärr är det Cubase VST Bridge (som används för att köra 32-bit pluggar i 64-bit Cubase) som ställer till det. Av nån anledning så öppnas pluggar i ett nytt programfönster, istället för att vara en del av Cubase. Du kan ju höra med Toontrack support om de har hittat nån bättre lösning, men annars tror jag inte det är så mycket att göra åt (om du inte har lust att köra Cubase i 32-bit läge istället).

EDIT: Kan vara värt att nämna för andra som läser den här tråden att detta problemet inte finns på PC-versionen av Cubase 64bit.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
EDIT: Kan vara värt att nämna för andra som läser den här tråden att detta problemet inte finns på PC-versionen av Cubase 64bit.

Mors,

Första inlägget för mig 😮)

Jag har precis skaffat mig en PC med Windows 7 64-bit och nya, enkla, Cubase 6 Elements som jag har installerat i 64-bitsversion. Jag får inte EZdrummer att funka. Finns den ens i 64-bitsversion (den har några år på nacken). Som det är nu verkar installationen gått utan problem men EZd dyker inte ens upp i VST-Instrumentsmenyn.

Vad göra? Tack på förhand

-micke-

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger 64-bitars EZDrummer i rätt mapp? Det är det enda jag kan tänka mig är fel...

- Du har säkert rätt. Men jag har försökt att hitta i vilken mapp de som faktiskt fungerar (t ex de medföljande Groove Agent & HALion) ligger så att jag kan lägga EZd i samma, men jag hittar dem inte 🙁 Är ingen datahacker, men ska det inte vara en sådan där .dll-fil? EZd har en sån men jag hittar ingen någonstans till de andra så jag har inte lyckats lista ut var i sådana fall EZd ska ligga...

Om EZd är i 32-bit, vad händer då? Det finns nåt som heter VST Bridge, men jag förstår inte hur man använder det...

-micke-

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG brukar använda VST plugins-mappen som ligger i Cubase-mappen men du KAN lägga dina plugins var som helst, dvs dll-filerna. Grejen är bara att Cubase från början har två (tror jag) platser den letar på och det är den jag skrev som ligger i Cubase huvudmapp och en "allmän" mapp som jag tror ligger i dokument-mappen. Därför är det viktigt att du ALLTID lägger dina nya plugins på samma ställe så du inte tappar bort dem.

Kör du tex 64 bitars Cubase så ligger den ju i "Program Files" och har du 32 bitars så ligger den i "Program Files(x86)" eller något liknande, under förutsättning att du har 64 bitars windows vill säga.

Vill du köra 32 bitars pluggar i Cubase 64 så är det bara att i inställningar hänvisa Cubase att kolla i den mapp du angivit, eller flera beroende på vart alla grejer ligger.

Se till att hitta EZDrummer först och hänvisa sen Cubase till den mappen så ska det nog funka... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG brukar använda VST plugins-mappen som ligger i Cubase-mappen men du KAN lägga dina plugins var som helst, dvs dll-filerna. Grejen är bara att Cubase från början har två (tror jag) platser den letar på och det är den jag skrev som ligger i Cubase huvudmapp och en "allmän" mapp som jag tror ligger i dokument-mappen. Därför är det viktigt att du ALLTID lägger dina nya plugins på samma ställe så du inte tappar bort dem.

Kör du tex 64 bitars Cubase så ligger den ju i "Program Files" och har du 32 bitars så ligger den i "Program Files(x86)" eller något liknande, under förutsättning att du har 64 bitars windows vill säga.

Vill du köra 32 bitars pluggar i Cubase 64 så är det bara att i inställningar hänvisa Cubase att kolla i den mapp du angivit, eller flera beroende på vart alla grejer ligger.

Se till att hitta EZDrummer först och hänvisa sen Cubase till den mappen så ska det nog funka... :rolleyes:

Ok (tror jag 😛) Då blir det en Cubasefråga: Hur gör jag för att "be Cubase" hänvisa/titta i en speciell mapp? (eller egentligen att få se vilken sökväg Cubase tar för att hitta de VST-Instruments som ingick). De nya verkar inte ens ha dll-filer, kan det vara så?

Ja visst ja, tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok (tror jag 😛) Då blir det en Cubasefråga: Hur gör jag för att "be Cubase" hänvisa/titta i en speciell mapp? (eller egentligen att få se vilken sökväg Cubase tar för att hitta de VST-Instruments som ingick). De nya verkar inte ens ha dll-filer, kan det vara så?

Ja visst ja, tack 🙂

Det ska du inte behöva göra...de finns där från början om du gjort rätt i installationen. Det är en del grejer som installeras minns jag...vad är det som inte funkar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...