Soxic Postat 27 mars 2011 Anmäl Dela Postat 27 mars 2011 (redigerat) Jag spelar vanligtvis med 10, musiken är punkrock och jag brukar spela hyfsat hårt. Tänkte stämma ner ett halvt steg och undrar om 10:or fortfarande kommer att duga, eller om det blir för...slappt? Vilka är era erfarenheter? Borde jag gå upp till 11? Finns det någon hörbar skillnad mellan 10 och 11? Redigerat 27 mars 2011 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 27 mars 2011 Anmäl Dela Postat 27 mars 2011 Jag spelar vanligtvis med 10, musiken är punkrock och jag brukar spela hyfsat hårt. Tänkte stämma ner ett halvt steg och undrar om 10:or fortfarande kommer att duga, eller om det blir för...slappt? Vilka är era erfarenheter? Borde jag gå upp till 11? Finns det någon hörbar skillnad mellan 10 och 11? Ett havt tonsteg är inga problem med 10 ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 27 mars 2011 Anmäl Dela Postat 27 mars 2011 De ospunna strängarna kan nog duga, men de spunna ökar mer i "sladdrighet" när man stämmer ner. Och det är ju de tjocka man kompar som värst på. Jag spelar en helton nedstämt och spelar Ddario ligth top/heavy bottom, de går från 0.10 till 0.53. Att ha tjockt i basen ger ett j-a tryck i ljudet, de tunnare ospunna är lätta at sola på. Testa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LaBrea Postat 27 mars 2011 Anmäl Dela Postat 27 mars 2011 Jag har kört 10-52 i drop-C rätt länge, och det fungerar bara fint! Så, ett halvt tonsteg är heeelt lugnt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 28 mars 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 28 mars 2011 Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 28 mars 2011 Anmäl Dela Postat 28 mars 2011 Jag kör 11:or halvt tonsteg ned och skulle gärna köra 12:or, tror jag. Har 10:or på telen ett tonsteg ned och det blir lite sladdrigt. En smaksak helt klart, men visst skulle det "fungera". Sedan får man ju ta i beräkning allt det konstiga med dragstångens spänning, intonering och allt sån't hokus pokus när man ändrar strängtjocklek, eller ändrar stämning. (Inte för att jag någonsin brytt mig, hehe) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 28 mars 2011 Anmäl Dela Postat 28 mars 2011 Sedan får man ju ta i beräkning allt det konstiga med dragstångens spänning, intonering och allt sån't hokus pokus när man ändrar strängtjocklek, eller ändrar stämning. (Inte för att jag någonsin brytt mig, hehe) Jag låter min musikhandlare sköta allt sånt åt mig. Det är bäst att en yrkesman gör det .^^ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 28 mars 2011 Anmäl Dela Postat 28 mars 2011 Något som även påverkar vad man klarar sig med är mensuren, dvs. stränglängden. En les paul har kortare stränglängd än en strata, och därför är strängar av samma tjocklek slappare på en les paul redan från början (därav lättare att benda på en LP). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.